Výhody zimních pneumatik jsou dobře známé. Kromě hrubšího vzorku s větším počtem drážek a lamel, které pomáhají odvádět vodu a zlepšují záběrové i brzdné vlastnosti na sněhu a ledu, jsou speciální zimní pláště vyrobeny z odlišné směsi, která je určena pro teploty pod 7 °C. Na použití speciálních zimních vzorů myslí i zákon, zvláště na horských úsecích jsou tyto pneumatiky v zimě povinné.
Pořízení nové sady však s sebou nese řadu otázek. Kde pneumatiky a kola koupit? Pro kterého výrobce se rozhodnout? Jaký je správný rozměr? A je výhodnější měnit pneumatiky, nebo celá „obutá“ kola?
Nejen pro efekt, ale i pro bezpečnost
Základem dobrého obutí je certifikované kolo. Dříve bylo zvykem dávat na zimu plechové disky, ale toto řešení už zůstává vyhrazeno nanejvýš pronajímaným vozům nižších cenových kategorií. Důvodů je více. Vedle designu hraje roli i to, že dnešní automobily, zvláště SUV, mají tak velká kola, že použití lehké slitiny je prakticky nezbytností. Značné rozdíly však mohou být mezi originálními ráfky a těmi z druhovýroby.
Kola přímo od automobilky mají vždy záruky prvotřídní kvality. Musejí projít přísnými interními testy a na jejich výrobu se používají přednostně kvalitní slitiny, které zaručují jak lehkou konstrukci, tak současně pevnost a dlouhotrvající ochranu povrchu například lakováním. Zvláště u výkonnějších vozů nebo u větších průměrů přes 18 palců se vyplatí investovat do originální sady.
Vedle pevnostních charakteristik se originální kola mohou pochlubit také optimalizovaným designem pro odvětrávání brzd. Vybrané disky jsou přímo navrženy pro zajištění dobrých aerodynamických vlastností. Někteří uživatelé dávají přednost výměně samotných pneumatik, jiní pořizují na zimu celou sadu kol.
Jak se co nejlépe připravit na jízdu v zimě? Základem jsou kvalitní zimní pneumatiky určené speciálně pro vozy Volvo. Z uživatelského hlediska je nejkomfortnějším řešením kompletní sada již „obutých“ kol.
V obou případech je však vhodné před nasazením ošetřit náboje a zajistit vyvážení. Profesionální servisy dokážou precizně vyměnit i nízkoprofilové pneumatiky, ale je to náročnější a zdlouhavější proces, který také stojí více peněz. Výměna celých kol je rychlejší a odpadá riziko poškození ráfku nebo patky pneumatiky.
Zimní pneumatiky na míru
Výhodou zákazníků značky Volvo je řada speciálně navržených zimních kol, která jsou již vybavena pneumatikami od předních a odzkoušených dodavatelů, a to ve správné specifikaci. Autorizované servisy se před zimou zásobí vhodnými sadami kol a pneumatikami, které tvoří prověřený celek, zajišťující nejlepší kombinaci jistých jízdních vlastností, komfortu a bezpečí.
Například na Volvo XC90 mohou zákazníci volit ze sedmi různých souprav. Zahrnují průměry kol 18 až 22 palců, u menších velikostí s výběrem několika variant pneumatik podle převažujícího stylu jízdy nebo cenových představ.
U všech variant má ovšem uživatel záruku, že jsou schválené pro jeho vůz a plní všechny požadavky výrobce. Nemusí tak řešit správné rozměry, rychlostní indexy či nosnost pneumatik, ale ani další důležité parametry. Jedná se například o správnou šířku ráfku a také o takzvaný zális neboli údaj ET. Ten určuje, jak bude dané kolo daleko od náboje a podle toho i „zapuštěné“ v blatníku. Pokud na silnici potkáte majitele silného SUV s úzkými koly utopenými v karoserii, pak vězte, že nejspíš použil laciná kola s nevhodným zálisem. Riskuje tak nejen horší stabilitu v zatáčce nebo při vyhýbacím manévru, ale navíc neprojde kontrolou na STK.
Jaký zvolit rozměr pneumatik
Při pořízení nové sady kol u autorizovaného prodejce vám specialista pomůže s výběrem vhodného rozměru pro váš vůz. Pro každý model existuje několik rozměrů, které lze zaměňovat, a někteří zákazníci pro zimní obutí volí o palec či dva menší rozměr s užšími, ale „balonovějšími“ pneumatikami.
Výhodou je nejen nižší cena, ale při srovnatelném obvodu celého kola je větší podíl „gumy“ vhodný například při jízdě po nekvalitní vozovce, v hlubším sněhu nebo na ledu. Takové pláště jsou i méně náchylné k poškození od obrubníku ukrytého v závěji shrabaného sněhu i defektu ve výmolu než nízkoprofilové. Běžnější typy jsou rovněž snadno k sehnání, když dojde k poškození, zatímco na specifické vzory se může čekat delší dobu.
Při nákupu nové sady zimních pneumatik je důležité dodržet vedle rozměrů i nosnost a index rychlosti. Zatímco nosnost je třeba přesně hlídat, pokud jde o rychlostní index, lze podle českých předpisů na zimní sezonu použít i pláště s nižším limitem, než je maximum vozu. V zorném poli řidiče se ale musí umístit nálepka upozorňující na omezenou rychlost plášťů, alternativně k tomu slouží varování v palubním počítači. Zvláště u větších pneumatik se už ale standardně používají vyšší rychlostní indexy s dostatečnou rezervou.
Která je ta nejlepší
Novinkou letošní sezony jsou nové energetické štítky pneumatik, které lépe vystihují klíčové vlastnosti daného typu a důsledněji odlišují prémiové pláště od běžného obutí. Štítky mají sloužit k lepší orientaci spotřebitelů. Ale odborníci z pneuservisů se shodují, že stále nejvhodnějším vodítkem jsou nezávislé testy autoklubů nebo renomovaných motoristických či spotřebitelských časopisů. Přitom vítězný model nemusí být nejlepší pro každého. U někoho převažují jízdy po městě, proto ocení dobré chování na suchu či mokru. V horách jsou naopak klíčové brzdné či trakční vlastnosti na sněhu a ledu.
Tip: Co udělat s letními pneumatikami, když se nepoužívají
Nejlepším řešením je uskladnit je na tmavém a dobře větraném místě bez teplotních výkyvů, kde nebudou trpět mrazem ani teplem. Kompletní sady kol je podle doporučení odborníků vhodné skládat na sebe, naopak samostatné pneumatiky by měly stát. Jednou za měsíc se hodí je pootočit, aby se nedeformovaly. U větších kol se vyplatí nechat jejich uskladnění na servisu, už jen kvůli manipulaci: samotná pneumatika váží kolem 20 kg.
U sad zimních kol nabízených autorizovanými prodejci značky Volvo má zákazník jistotu, že jsou vybaveny špičkovými plášti, které dlouhodobě vykazují dobré vlastnosti. Současně se může spolehnout na zázemí kvalifikovaného servisu, který kola nejen správně doporučí, ale zajistí i profesionální výměnu včetně vyvážení. To je vhodné provést při každé výměně pneumatik i celých kol nejen kvůli bezpečnosti a komfortu jízdy, ale i pro dlouhou životnost pneumatik a dalších komponent podvozku.
Originální kola s pneumatikami Continental WinterContact například na Volvo XC90 můžete pro sezonu 2021/2022 pořídit již za 50 800 Kč včetně DPH. Na Volvo XC60 vyjde nejdostupnější sada na 48 700 korun. Vybrat si tu pravou sadu pro váš vůz můžete i sami, seznam včetně cen je dostupný zde.
Speciální pneumatiky pro nový elektromobil
Nový elektromobil Volvo XC40 Recharge je z výroby vybaven celoročními pneumatikami Recharge, jejichž směs a vzorek jsou optimalizovány pro zvýšený dojezd a komfort. Samozřejmostí je plná bezpečnost, spolehlivě fungují i v zimě ve středoevropských podmínkách s teplotami kolem nuly. Vhodné jsou pro ty, kteří jezdí převážně po suchých nebo mokrých silnicích, ponejvíce ve městě, a do hor se vydávají příležitostně. Na zledovatělé nebo zasněžené silnice mimo města či v horských oblastech zůstávají nejbezpečnější variantou zimní pneumatiky.
Doporučení pro výběr zimních kol sepsal Michael Kudela, fotografie pocházejí z archivu automobilky Volvo Cars.