Elektrická výprava kolem Česka s nečekaným limitem

Ikona času doba čtení 4 min

Když se v červenci zástupci dealerství Auto Průhonice vydali plně elektrickým Volvem XC40 Recharge na cestu kolem republiky, ještě netušili, jak náročný úkol na sebe berou. Akce ukázala, že vozy na elektřinu zvládnou mnohem vyšší limity než lidé.

Hlavní pohon: nadšení

Posádku tvořili pánové Oldřich Nevyjel a Jakub Ebedou. Jejich odhodlání pokořit výzvu objet za dva dny celou republiku bylo na počátku zjevné: „Představa okružní jízdy kolem hranic, navíc v elektroautě se mi moc líbila. Ještě je celá věc okořeněná tím, že mohu jet právě v našem čistě elektrickém autě od Volva,“ sděluje své nadšení Oldřich Nevyjel, který za volantem strávil většinu času a průběh celé výpravy popisuje.

V tu dobu ještě ani jeden z účastníků netušil, do jak velkého sousta se zakusují. Po dvanácti hodinách jízdy měli za sebou zatím jen 700 ujetých kilometrů (k předchozím 100 kilometrům cestou na start). 

„Ačkoli jsme počítali s podobným časem při plánování dobíjení a trasy, realita v praxi na českých silnicích byla jiná. Po dojetí k nabíjecí stanici v Jablonci jsme měli na kontě 680 kilometrů včetně startu z Průhonic, 11 hodin jízdy a z toho jen necelou hodinu potřebnou k nabíjení. Během další hodiny jsme na pomalé 50kW nabíječce nabili energii pro dalších 260 kilometrů a šílené čtyři a půl hodiny jízdy.“

Když nastoupí únava

Dlouhá doba strávená za volantem si začala vybírat svou daň. Během několika málo kilometrů se posádka s elektrickým Volvem jen těsně vyhnula srážce s kočkou, srnou, liškou a nakonec i „pánem v černé mikině“, který si to za tmy neohroženě rázoval po krajnici. Kousek za Hradcem Králové pak přišla skutečná únavová krize. 

„Nastal čas na přerušení jízdy a poradu, co dál. Shodli jsme se, že v rámci ideologie celé naší společnosti ‚Bezpečnost na prvním místě‘ budeme muset, ač neradi, akci přerušit.“

Druhým důvodem, proč se průhonická posádka Volva XC40 Recharge rozhodla pro předčasné ukončení výzvy, bylo již dostatečně ověřené zjištění, že ani cestování na dlouhých tratích není pro současné elektromobily problémem. 

„Česká republika je, myslím, plně připravena na příchod elektrických aut, ale z nějakého důvodu to lidé nevědí. Nám to rozhodně otevřelo oči.“

Oldřich Nevyjel

Mise splněna

„Auto fungovalo skvěle, spotřeba byla fantastická. Nabíjecí síť až podivuhodně dobrá. V dnešní době opravdu není problém nabít auto téměř kdekoli. Většinu stanic jsme minuli a vybírali si jen ty přímo na trase a nejrychlejší.“ 

Hlavní smysl výpravy tak byl určitě naplněn. „Testovaná“ XC40 se dostala velmi blízko udávané hodnotě dojezdu 390 km podle metodiky WLTP. Spotřeba energie dokázala krátkodobě klesnout dokonce až na obdivuhodných 15 kWh na 100 kilometrů, dlouhodobě se pak pohybovala do 20 kWh. Příjemným překvapením byla i spotřeba v kopcovitých úsecích. Zážitkem pak prý bylo dobíjení rychlostí až 150 kW/h.

Přestože se posádka pokusila svůj úkol dokončit o den později, celou republiku nakonec neobjela. Na zklamání ovšem nedošlo. Experiment potvrdil, že současné elektromobily jsou schopny v rozumném čase absolvovat tak náročnou cestu. Lidský faktor do výsledku zasáhl bez ohledu na pohon. Dva dny za volantem unaví, ať jedete na elektřinu nebo na benzín. 

Zkušenost průhonického dealerství ukázala, že není důvod obávat se s plně elektrickým vozem vyrazit na dlouhé cesty. V Evropě na nich oceníte aplikaci platformy Plugsurfing, jejíž součástí je 13 velkých automobilových výrobců včetně Volva. Nabízí pohodlné dobíjení v sítích desítek různých poskytovatelů na více než 210 000 dobíjecích bodech po celém kontinentu včetně České republiky. Nově jsou v síti Plugsurfing také stanice Ionity. Od 1. července 2021 zaplatí řidiči čistě elektrických vozů Volvo během prvních 12 měsíců jejich užívání 0,35 eur za 1 kWh (asi 9 Kč) v rámci sítě Ionity, která nyní zahrnuje více než 340 vysokorychlostních nabíjecích stanic ve 24 evropských zemích, včetně České republiky.