Že už bezpečnostní pás nejde nijak dál vylepšit? Volvo rozhodně nesouhlasí a přichází s jeho velmi chytrou a ještě o kus bezpečnější variantou, která se stává součástí velmi propracovaného konceptu komplexní bezpečnosti vozů Volvo.

Když Nils Bohlin v roce 1959 slavnostně představoval světu tříbodový bezpečnostní pás, jistě by jej ani ve snu nenapadlo, kolik lidských životů se mu tím podaří zachránit – již více než milion! Volvo totiž místo toho, aby si jej nechalo patentovat a vybíralo od všech ostatních automobilek desátek za jeho využití, nabídlo tento zlepšovák bezplatně celému automobilovému světu.

Nils Bohlin si nejspíš ani neuměl představit, jak se jeho vynález bude dál vyvíjet. Nejdříve přišel vylepšený design spony a zámku pro vyšší odolnost a snazší použití, pak naviják pásu následovaný systémy předpínače (v případě nehody přitáhne tělo k sedačce) a omezovače tahu (při nárazu snižuje tlak působící na tělo), spolu se senzory detekujícími zapnutí a rozepnutí a propojení s airbagy. Z jednotlivých částí, jako je sedačka, pás a airbagy, se stal komplexní bezpečnostní prvek zachraňující životy.
Personalizované bezpečí
Nyní Volvo – opět jako první – přichází s další zásadní inovací tohoto zádržného prvku v podobě multiadaptivního pásu, který se dokáže přizpůsobit jak konkrétní dopravní situaci, tak fyzickým proporcím osoby, kterou má chránit. Jedná se o systém, který dokáže na základě údajů z vnějších i vnitřních senzorů optimalizovat úroveň ochrany posádky, přičemž se přizpůsobuje například výšce, hmotnosti, tělesným proporcím a jízdní pozici daného cestujícího.
V případě vážné dopravní nehody se může například u větší osoby nastavit bezpečnostní pás pro vyšší zatížení, čímž se sníží riziko poranění hlavy, zatímco u menší osoby je přitažení pásu mírnější, aby se omezilo riziko zlomení žeber. Této schopnosti adaptovat se bylo dosaženo výrazným navýšením počtu tzv. zátěžových profilů, které regulují sílu působící na tělo při nárazu. Navíc je díky softwarovým aktualizacím vzdáleným přístupem možné tento systém postupem doby dále zlepšovat.

„Celosvětově první multiadaptivní bezpečnostní pás je dalším milníkem v oblasti automobilové bezpečnosti a zároveň skvělým příkladem toho, jak využíváme data v reálném čase s cílem pomáhat zachraňovat lidské životy,“ říká Åsa Haglund, ředitelka Volvo Cars Safety Centre. „Jedná se o zásadní vylepšení moderního tříbodového bezpečnostního pásu, který automobilka Volvo představila v roce 1959 a který podle odhadů zachránil již více než milion životů.“

Čtvrt století vrcholné bezpečnosti
Intenzivní zlepšování bezpečnosti pomáhá zajistit Centrum bezpečnosti společnosti Volvo Cars. Specializovaná laboratoř provádí výzkum a vývoj bezpečnostních systémů a zařízení, provádí nárazové a další zkoušky, analyzuje reálné nehody, definuje potenciální bezpečnostní problémy a navrhuje nová řešení, která pomohou zachraňovat další a další životy. Centrum bylo založeno v roce 2000, letos tak slaví 25. narozeniny.
„Přijetí závazku k bezpečnosti není o úspěšném procházení testy ani o sbírání nejlepších hodnocení,“ uvedl Thomas Broberg, jeden z předních expertů společnosti Volvo Cars na bezpečnost, který pro automobilku pracuje již 30 let. „V rámci našeho závazku k bezpečnosti se snažíme zjistit, proč a jak dochází k automobilovým nehodám, abychom následně mohli vyvíjet technologie, které jim pomohou předcházet. Doufáme, že naše průkopnická práce inspiruje ostatní, aby nás následovali v našem usilování o snížení počtu lidských životů ztracených na silnicích celého světa.“
Safe Space – prostor pro vaši ochranu
Multiadaptivní bezpečnostní pás se poprvé objeví v produkci již příští rok u EX60, ale rychle se rozšíří i do ostatních modelů výrobní řady Volvo. Stane se tak nedílnou součástí Safe Space, tedy vašeho bezpečného prostoru uvnitř auta. S tímto konceptem přišel jako první model EX90 a postupně ho přijmou i další modely značky (ES90, EX60 a další).

Jeho bezpečnostní systémy velmi důsledně sledují prostor kolem vozu a vyhodnocují případná rizika, ale také hlídají prostor uvnitř. Základem je 30členná armáda vysoce citlivých senzorů (5 radarů, 8 kamer, 16 ultrazvukových senzorů), jimž velí lidar – laserový radar, který vidí dál než lidské oko (lidar rozliší předmět o velikosti baseballového míčku na vzdálenost 250 metrů) a nikdy se neunaví. Bezpečně totiž funguje ve dne i v noci, za přímého světla, v dešti, mlze i sněhové vánici, kdy by jiné senzory mohly mít problém.

Funkci ochranného štítu podporuje obrovský výpočetní výkon, aby si systém se záplavou dat dokázal v reálném čase poradit. Systém je založen na čipu NVIDIA DRIVE Orin, který dokáže zpracovat více než 250 bilionů operací za sekundu (TOPS). Tento superpočítač umožňuje vozu lépe vnímat a reagovat na okolní prostředí, včetně chodců, cyklistů a dalších zranitelných účastníků silničního provozu. Díky tomu s předstihem odhaluje nebezpečí před vozem, kolem vozu i za ním.

Systém Safe Space však nesleduje prostor kolem vozu pouze za jízdy, ale také při zastavení. Dává například pozor, abyste při vystupování neotevřeli dveře do cesty projíždějícího cyklisty nebo nevskočili pod kola kolemjedoucího auta. Bedlivě sledován je i vnitřní prostor vozu – při jízdě je pod drobnohledem především řidič, jestli se plně věnuje řízení. Pokud ne, auto ho pro jistotu upozorní, v případě zdravotního problému pak dokáže bezpečně zastavit a zavolat pro pomoc. Bezpečnostní systém také zabraňuje přehřátí dětí nebo domácích mazlíčků v zaparkovaném voze – při vystupování varuje řidiče, aby v autě nikoho a nic nezapomněl, v případě detekce tlukotu srdce uvnitř vozu (ano, tak citlivé tyto senzory jsou) dokáže opuštěnému pasažérovi zapnout klimatizaci a zajistit tak příjemné a bezpečné prostředí.
Jak vidíte, Volvo si bere vaši bezpečnost skutečně osobně a dělá vše možné i nemožné, abyste se za volantem jeho vozů cítili uvolněně a jistě za každé situace. Jediné, co musíte pro svou bezpečnost udělat, je připoutat se. Tak šťastnou cestu a užijte si jízdu!
Do bezpečného světa Volva vás pozval Martin Jánský za obrazového doprovodu archivu Volvo Cars.