Petera Horburyho znal svět jako jednoho z nejúspěšnějších a nejvlivnějších automobilových designérů. Ale ti, kdo ho poznali osobně, o něm mluvili jako o skromném a veselém chlapíkovi, který svou práci miloval nadevše – a dokázal o ní nadšeně mluvit celé hodiny. Byl tak upřímný a sdílný, až se občas lidem z PR oddělení rosilo čelo, když ho poslouchali.
Dokázal se vyjadřovat trefně a často velmi vtipně. Třeba jeho hláška z počátků jeho práce u Volva vešla do dějin: „Když něco chcete bezpečně přepravit, zabalíte to do krabice. A přesně to je vyjádřením značky Volvo.“
Esence Severu
Peter Horbury byl Angličan jako poleno, přesto – nebo spíš právě proto – dokázal naprosto jasně rozpoznat, čím se odlišuje severský design. A tuto esenci přenesl do designového jazyka moderních vozů Volvo, čímž podtrhl jejich jedinečný národní charakter. „Dobrý skandinávský design slouží svému účelu a spojuje funkci s krásou. Bez ohledu na to, zda se jedná o nábytek, nádobí, sklo, nebo architekturu, vždy se setkávám s báječnou čistotou formy, linií a barev. Vše je čisté a jednoduché, avšak vyrobené z vysoce kvalitních materiálů.“
Od hran k oblinám
Jeho přelomový koncept z roku 1992 pojmenovaný prostě ECC (Environmental Concept Car) znamenal přelom mezi dokonale hranatým Volvem 850 a zcela novou generací produktů vyznačující se smyslnými křivkami tam, kde dřív byly jen ostré hrany a pravé úhly. Nebyl přitom hnán touhou obrátit zažité pořádky naruby, jen je obohatit a osvěžit – a tím připomněl kořeny značky. „Původní křivky vozů Volvo kromě prvních typů nebyly příliš hranaté, naopak, tvar těchto automobilů byl poměrně zaoblený. Ještě v 60. letech se vozy Volvo vyznačovaly oblými tvary, skutečně hranaté modely přišly na řadu až v 80. letech. Takže ‚nový‘ vzhled vozů Volvo je ve skutečnosti návratem k něčemu, co zde již bylo.“
Koncept ECC už před třiceti lety experimentoval s použitím recyklovaných materiálů a úsporným hybridním pohonem, především ale ukázal směr vývoje tvarů nových modelů Volvo. Když se pořádně zadíváte, uvidíte v něm samozřejmou majestátnost S80, elegantní praktičnost V70 i ladnou sportovnost S60 – svým způsobem modelů typických pro tuto švédskou značku.
Co však nikdo nečekal, bylo v roce 1996 představení decentně sexy kupé C70 (a o rok později také kabrioletu). „Tentokrát jsme si nechali hračku a zahodili krabici, v níž byla zabalená,“ hrdě poznamenal Horbury k novinářům v den premiéry. Později přiznával, že když za volantem této novinky vjížděl před ohromené publikum pařížského autosalonu, byl to pro něj jeden z nejvýznamnějších momentů jeho kariéry. Nesmírně bohaté kariéry!
Vášeň na celý život
Auta miloval už od dětství a kreslil je, jak jen mohl: „Když jsem v hodinách malování dostal za úkol namalovat kytici, stejně jsem někam vmáčkl auto. Změnil jsem celý smysl kompozice, abych měl výmluvu v ní mít také auto,“ vzpomínal s úsměvem na svá mladická léta.
Po vystudování na prestižní Royal College of Art v Londýně se uchytil v britské pobočce amerického Chrysleru (navrhl třeba příď modelu Horizon, který následně získal titul Evropské auto roku), ostruhy získal v britském Fordu, kde spolupracoval na návrhu klíčových modelů, jako byly Sierra (s úsměvem přiznával, že se tehdy hodně nechal inspirovat aerodynamickým Porsche 928), Escort a Granada, dalších sedm let strávil u nizozemské části Volva prací na kompaktech 440, 460 a 480. (všimli jste si u 480 chytrého umístění typické masky až ve spodní části nárazníku, která dodala autu správnou Volvo identitu? Horburyho úprava na poslední chvíli těsně před začátkem výroby!)
Když pak na začátku devadesátých let přicházel do vedení designového oddělení švédské centrály Volva, už měl statut hvězdy. A ta od toho momentu začala stoupat ještě rychleji – za jeho vlády se produktová řada rozrostla především o nesmírně úspěšný model XC90, který prakticky odstartoval současný boom SUV.
Designový vizionář
Ale Horbury se tehdy nehonil za módními trendy, přemýšlel ryze prakticky: „V minulosti osadníci křižovali americký kontinent na vysoko posazených vozech, aby mohli z dálky zahlédnout nebezpečí.“ Bez jakékoli přehánění se dá říci, že Horbury jasně definoval vizuální identitu moderního Volva, kterou jasně vyzařují i dnešní modely včetně horkých novinek jako EX90 nebo EX30. „Podařilo se nám změnit automobily značky Volvo z vozů, které zákazníci POTŘEBUJÍ, na vozy, které CHTĚJÍ,“ prohlásil kdysi hrdě.
Jeho úspěchy ho v roce 2002 vystřelily až do vedení designu amerického Fordu a Lincolnu, kterým také pomáhal najít novou tvář. Totéž pak následovalo o dekádu později, když si ho vytáhl majitel Volva – gigant Geely – a Horbury se stal viceprezidentem designu celého koncernu. Kromě vozů Geely a Lynk&Co pracoval třeba také na malajských protonech nebo britských lotusech.
Labužník života
Na své práci miloval cestování, kdy procestoval doslova celý svět. I když mnohdy neměl čas se na každém místě zdržet, rád poznával lokální specifika, ochutnával různá jídla a zkoušel místní piva. „Jedním z mých největších zážitků bylo, když jsem v hotelovém pokoji v Sydney odhrnul závěsy a ze 35. patra jsem spatřil přístavní most a budovu opery – bylo to ohromující!“ A právě při jedné takové rutinní pracovní cestě do Číny Peter Horbury skonal. Bylo mu 73 let.
Až do samotného konce se přitom mohl věnovat tomu, co nejvíc miloval: „Práce automobilového designéra mi přináší větší radost, než jsem si dokázal představit ve svých pěti letech, když jsem začal kreslit první auta.“ Ostatně jeho věrnost designu skutečnému účelu a vkusná jednoduchost bez zbytečného pozlátka a samoúčelné kontroverze udělala jeho vozy (za jeho skoro 40letou kariéru jich realizoval víc než 45) nadčasovými. Díky svým výtvorům tak bude žít navždy.
Peter D. Horbury
Narozen 27. ledna 1950
1974 vystudoval Royal College of Art v Londýně
1974 Chrysler UK, Designer
1977 Ford Europe, Senior Designer
1979 Volvo, Consultant Designer
1991 Volvo, Design Director
2002 Premiere Automotive Group, Design Director
2004 Ford US, Head Design Director
2009 Volvo, Vice President, Design
2011 Geely, Senior Vice President of Design
Zemřel 29. června 2023
Připravil Martin Jánský, foto archiv Volvo Cars, snímky z Prahy zachytila Petra Doležalová.