Ohleduplnější a bezpečnější: budoucnost značky Volvo

Ikona času doba čtení 6 min


Automobilka Volvo Cars oznámila své záměry, díky nimž hodlá dosáhnout jedněch z nejambicióznějších cílů v automobilovém odvětví. Současně předvedla studii chystaného vozu Volvo, který odhaluje leccos z budoucnosti značky.

Volvo Concept Recharge: studie zdůrazňuje prostornost a vzdušnost interiéru prosklenou střechou a proti sobě otvíranými dveřmi.

Novinky se týkají zásadních inovací v oblasti bezpečnosti a autonomní jízdy i zcela nového uživatelského prostředí v interiéru. Ale také konstrukce akumulátorů, které nabídnou dosud nevídanou kapacitu a rychlost dobíjení.

Pohled do interiéru napovídá, s čím vyrukují příští sériové vozy. Můžeme se těšit na ještě větší centrální displej, minimalistický design bez středové konzole a nechybí ani centrální reproduktor vyhlášeného hifi Bowers & Wilkins.

To vše proto, že již v polovině této dekády plánuje Volvo prodat ročně 1,2 milionu vozů, z nichž nejméně polovina budou výhradně elektrické modely. V současnosti se v technickém vývoji firmy pracuje na řadě novinkových modelů, které uživatelům přinesou zcela nové doplňky pro komfortnější a bezpečnější jízdu, a to s minimalizovaným dopadem na životní prostředí.

Co vše tedy Volvo ve spolupráci s partnerskými firmami, jako jsou Google, Luminar či Nvidia, chystá?

Koncept Volvo Recharge ukazuje, jaká bude budoucnost automobilů Volvo: elektrické vozy těží z nových platforem i technologií pro pohodlnější a bezpečnější jízdu.

Už žádné nehody

Chystané SUV – plně elektrický nástupce modelu XC90 a nová vlajková loď značky Volvo – se očekává v roce 2022. Bude obsahovat technologie vyspělé autonomní jízdy, které mají s využitím skenování okolí LiDARem přispět k nové vizi značky, nazvané anglicky Zero collisions. „Vybavíme naše vozy nejlepšíma očima a mozkem, jaké jsou pro automobily v současnosti na trhu dostupné,“ popisuje Mats Moberg, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje.

Nová čidla v čele s lidarem a výpočetní výkon palubní elektroniky zajistí mnohem vyšší bezpečnost a snazší ovládání.

Nové modely dostanou jednak pokročilá čidla v čele se snímačem od společnosti Luminar, jednak vysoce výkonné procesory Nvidia Drive Orin. Ty dokážou zpracovat obrovské množství údajů, a zajistit tak bezpečnou jízdu i v autonomním režimu. Postupným zdokonalováním budou navíc uživatelům k dispozici průběžné softwarové modernizace, které vozy Volvo získají prostřednictvím vzdáleného přístupu (Over-the-Air).

Nové vozy Volvo se tak stanou výrazně bezpečnější než dosud a zůstanou na špičce v oblasti ochrany své posádky i okolních účastníků. Přispět k tomu má také zcela nové a uživatelsky přívětivé rozhraní od společnosti Google.

Tech Moment – Zero collisions

Každým dnem bezpečnější: díky sdíleným datům z provozu

Dosud Volvo pro vylepšení bezpečnosti nových vozů využívalo svoji největší databázi reálných nehod, čítající desítky tisíc střetů. Brzy budou vozy shromažďovat údaje ze situací, k nimž dochází v běžném provozu, a pomohou tak dále zlepšovat navržené algoritmy palubních systémů. Pokud se uživatel volva rozhodne stát se součástí průběžných inovací, může přispět k mnohem rychlejšímu vylepšení moderních technologií, jejichž cílem je jednak zabránit dopravním nehodám, jednak zlepšovat autonomní řízení.

Volvo Recharge: z boku vynikne velký rozvor a krátké přesahy karoserie.

Díky datům z desítek tisíc vozů Volvo, které každý rok najedou miliony kilometrů v různých podmínkách po celém světě, tak mohou konstruktéři využít ty nejvhodnější „zkušenosti“ vozidel z provozu a promítnout je mnohem rychleji a efektivněji do dalších vylepšení, než co jim dnes umožňují nanejvýš desítky zkušebních prototypů na testovacích tratích.

Nové elektromobily s převratnými akumulátory

Zcela nová modelová řada elektrických vozů se má stát natolik atraktivní nabídkou, že zásadně zvýší odbyt značky Volvo. Přispět k tomu má i zcela nová generace lithium-iontových akumulátorů, které zajistí dlouhý dojezd a krátkou dobu nabíjení. Ve spolupráci s předním švédským výrobcem akumulátorů Northvolt uvede Volvo na trh články, které budou mít až o 50 % vyšší hustotu energie než ty současné. Ještě v této dekádě hodlá švédská značka prolomit hranici energetické hustoty 1 000 Wh/l a díky tomu dosáhnout reálného dojezdu1 000 km.

Budoucí volva přijdou s novými typy akumulátorů, které zajistí dojezd až 1 000 km. Díky obousměrnému nabíjení navíc umožní zcela nové způsoby nakládání s elektrickou energií.

Dalším přínosem nových článků bude jejich rychlé nabíjení. Konstruktéři počítají se zkrácením doby až na polovinu. Výhodou bude také funkce obousměrného nabíjení. Ta zákazníkům umožní nejen dobíjet například elektrické kolo nebo koloběžku, ale také dodávat do elektrické sítě energii v době, kdy jsou ceny i emise CO2na vrcholu, a vůz naopak nabíjet, až když množství produkovaných emisí klesne.

Volvo Recharge jako nápověda

Čeho se můžeme od Volva v nejbližší době dočkat, naznačuje nejlépe nová studie SUV pojmenovaná Recharge. Na rozdíl od konceptu ryze autonomního vozu 360c je prototyp Recharge předobrazem skutečných vozů švédské značky.

Volvo Concept Recharge

Výhodou nových modelů včetně špičkového SUV bude zcela plochá podlahová plošina, která na nejbezpečnějším místě ukrývá akumulátory. Pevný a prostorově úsporný základ se vyznačuje také dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy, což přispěje k prostornému interiéru a příjemně vysoké pozici za volantem. Její výhodou je snadné nastupování i dobrý přehled o dění kolem vozu.

Navzdory moderním linkám zůstává i Recharge typickým volvem: s jednoduchou, ale charakteristickou přídí, osobitými předními i zadními světlomety a praktickou zadní částí pro převoz objemných zavazadel. U zadních svítilen stojí za povšimnutí světelný pruh s přerušením v horní části, s nímž jako první přišel elektrický model C40.

Tenké rámečky zpětných kamer naznačují, že se konstruktéři hodně věnují také aerodynamice, která má vliv na jízdní dosah hlavně na dálnici.

Působivé je také ztvárnění interiéru, který dále rozvíjí současné rozvržení ovládacích prvků, ale vše je pojato v minimalistickém provedení – s výjimkou gigantického 15″ displeje. „Uvnitř jsme vytvořili pocit jako ve skutečném skandinávském obývacím pokoji,“ popisuje šéfdesignér Robin Page. „V interiéru se snoubí naše nejnovější technologie pro vytvoření uživatelského zážitku s krásnými, udržitelnými a přírodními materiály.“

Jak blízko je koncept Recharge reálnému modelu z nabídky značky Volvo, se dozvíme už příští rok.

Do blízké budoucnosti nahlédl Michael Kudela s obrazovým doprovodem z archivu Volvo Cars.