Baterie elektromobilu je mnohými považována za ekvivalent palivové nádrže aut se spalovacím motorem. Z hlediska funkce, kterou je ukládání energie, je to jistě logické, ale z jiného pohledu ji lze zrovna tak považovat za ekvivalent spalovacího motoru, protože právě ona určuje do značné míry výkony vozu. Navíc se jedná o komplexní a nákladnou součást celého elektromobilu, zatímco samotné elektromotory jsou relativně jednoduché stroje. V současnosti bohužel stačí poškození baterie k tomu, aby bylo celé vozidlo odepsáno v rámci „totální“ škody. Výměna baterie a případně i související výkonové elektroniky by totiž byla příliš drahá. U Volva se ale rozhodli tento problém vyřešit…

K poškozením trakční baterie dochází nejčastěji při nehodách, při kterých dojde k viditelnému mechanickému poškození vnějšího pláště nebo i uvnitř umístěných akumulátorových modulů. Obavy z nutnosti odpisu celého vozu v případě poškození drahé baterie pak negativně ovlivňují výši pojistného elektromobilů.
Modularita v zájmu úspor
Automobilka Volvo si dlouhá léta buduje pozici lídra na poli nejprve pasivní a následně i aktivní bezpečnosti. Dnes už kdekdo položí mezi slova „Volvo“ a „bezpečnost“ bez velkého přemýšlení rovnítko. Nověji si podobné renomé buduje švédská značka také v oblasti udržitelnosti. Ta v sobě zahrnuje jak ekologii, tak ekonomiku provozu i celkového životního cyklu a v neposlední řadě i odpovědné nakládání s energiemi a surovinami. Automobilka tak směřuje díky řadě nově nastavovaných procesů k uhlíkové neutralitě své výroby a stále více si hlídá také původ všech materiálů, z nichž jsou její vozy vyráběny. To vše má za cíl vybudování cirkulární, tedy uzavřené ekonomiky, ve které jsou materiály využívány znovu a znovu buď k původním, nebo sekundárním účelům.

A součástí cirkulární ekonomiky je samozřejmě také recyklace, baterie elektromobilů nebo plug-in hybridů nevyjímaje. Vcelku logicky tak do tohoto pojetí automobilové výroby „spadl“ i zmíněný problém s poškozeními baterií. Co s ním? Přání bylo otcem myšlenky a myšlenku dokázala automobilka přetavit v realitu. S nástupem nové platformy CMA byl představen i program repasí a renovací trakčních baterií elektromobilů, které budou provádět bateriová centra.
Aktuálně již Volvo provozuje čtyři taková centra ve třech hlavních regionech, tedy v Severní Americe, Evropě a Asii. Díky pokrytí všech významných regionů dokáže automobilka reagovat v případě potřeby opravy baterie rychle a efektivně.

Rychlá pomoc
Modularita baterie umožní vyměnit v bateriových centrech kterýkoli vadný komponent. Především se jedná o jednotlivé akumulátorové moduly, ze kterých je baterie složena (proto se jí také říká baterie, což je výraz pro účelové seskupení stejných předmětů). Lze vyměnit kterýkoli modul i jakýkoli jejich počet, teoreticky tedy všechny.
Vadná baterie je dopravena do centra, kde je důkladně otestována a poté jsou vyměněny díly, které vykazují nějaké poškození, vadu nebo se dostaly na hranici životnosti. V současnosti jsou baterie většinou v dobrém stavu, Volvo registruje po pěti letech výroby elektromobilů jen výjimečné případy, kdy kapacita poklesla pod 95 procent té původní, což znamená, že jsou všechny moduly, možná s výjimkou jednoho poškozeného, v pořádku. Případně může být příčinou nutnosti renovace jiný problém, jako například vadné konektory, sběrnice a podobně.
V rámci renovace je tedy použito během opravy vše, co je v pořádku, a dojde k výměně jen toho, co je poškozeno. Následně je v případě výměny akumulátorového modulu provedeno softwarové vyvážení s těmi původními, dojde k novému utěsnění baterie a jejímu otestování. Zákazník dostane baterii, která má buď stejnou, nebo i mírně vyšší kapacitu. To je dáno faktem, že nemusí čekat na to, až se opraví právě ta jeho baterie. V centru jsou již připraveny baterie, které prošly renovací, a z nich se vybere ta s příslušnou kapacitou (ale nikdy ne s nižší). To zjednodušuje logistiku a zrychluje celou službu pro zákazníka. Finanční náklady jsou navíc oproti výměně celé baterie za zcela novou zásadně nižší.
Pokud je opravována baterie, která se nachází v aktuální záruce (8 let / 160 000 km), pak záruka pokračuje v původních parametrech. V případě, že bude opravována baterie, která již touto zárukou kryta není, bude se na ni vztahovat dodatečná záruka 48 měsíců nebo 80 000 km, podle toho, co nastane dříve.

Schopnost opravovat poškozené baterie elektromobilů zcela zásadně ovlivní přístup k řešení škod na elektromobilech ze strany pojišťovacích společností, které již nebudou nuceny odepisovat zánovní automobily jako totální škodu jen kvůli mechanickému poškození trakční baterie. Ruku v ruce s tím by tak mělo klesat i pojistné, zatímco zůstatkové ceny by se měly vydat opačným směrem, a tedy růst. To vše samozřejmě příznivě ovlivní celý sekundární trh s elektromobily, což je pro další rozvoj elektromobility mimořádně důležité.
Skutky místo slibů
Renovace baterií je velmi důležitým krokem na cestě k udržitelné elektromobilitě, protože čím déle bude baterie sloužit k pohonu vozu, čím více najede kilometrů, tím nižší bude uhlíková zátěž na ujetý kilometr. Nelze zavírat oči před materiálovou a energetickou náročností výroby soudobých baterií, řešení ovšem existují. Od změn v materiálovém složení elektrod přes optimalizaci dobývání surovin až po zvyšování životnosti baterií.

Volvo ostatně sleduje životnost baterií ve svých elektromobilech velmi pečlivě a je první automobilkou, která vystaví pro baterie nového Volva EX90 evropský certifikát (v originálu passport, tedy pas), který bude vyžadován v EU od 1. února 2027 pro všechny trakční baterie elektromobilů. Dokument uchovává relevantní údaje o baterii po celou dobu jejího životního cyklu, obsahuje tedy podrobné informace o její výrobě, testování a recyklaci. Volvo s tím začalo tři roky před povinným datem, což opět svědčí o tom, jak vážně bere udržitelnost a ekologii výroby elektromobilů.
A jestliže je model EX90 prvním elektromobilem s certifikátem pro baterii, jeho menší bratříček EX40 se zase stal prvním volvem, které bylo opatřeno protokolem LCA, jenž přesně kalkuluje celkovou emisní stopu za průměrný životní cyklus (kalkuluje se s 200 000 ujetými kilometry) vozu. Započítán je celkový dodavatelský řetězec, transport materiálů a výrobků i dobývání a zpracování surovin. Zároveň se na základě stanoveného energetického mixu započítají také emise z výroby elektrické energie. LCA protokol byl zveřejněn ke všem elektrickým modelům Volvo.
To vše je mimořádně důležité pro rozvoj trhu s ojetými elektromobily. Ten se stále teprve rozvíjí, přesto již lze vypozorovat řadu trendů. V současné době automobilky na základě svých dat i nezávislých průzkumů předpokládají, že si značná část baterií elektromobilů zachová i po 15 letech provozu nebo ujetí 300 000 km minimálně 70 procent své kapacity. Na rozdíl od spalovacího auta, u kterého se jen velmi těžko dokládá skutečný stav nejen motoru, ale i dalších důležitých agregátů, které zajišťují jeho činnost, v případě elektromobilu jde primárně jen o baterii. A její stav je možno zjistit naprosto exaktně. Již zmíněný certifikát, který Volvo k bateriím ojetých elektromobilů vydává, zajišťuje pro zákazníka transparentnost stavu baterie. Tak přesný certifikát u spalovacího vozu vystavit nelze, a tak je více než pravděpodobné, že s pokračující informovaností veřejnosti bude nakonec trh s ojetými elektromobily nejen výrazně transparentnější, ale i populárnější než trh s auty poháněnými spalovacími motory.
Když už to nejde…
Tak jako tak, navzdory veškeré péči, možnostem oprav, jejich ochraně i monitoringu stavu přijde okamžik, kdy bude další využívání baterie pro pohon elektromobilu nevýhodné a nastane čas pro její recyklaci. V této oblasti spolupracuje Volvo v Číně se dvěma společnostmi: Zhejiang Huayou Cobalt Industry a Guandong Brunp Recycling Technology. Jimi vzniklý recyklát následně směřuje k výrobcům baterií LG Energy Solution a CATL, kteří jej použijí pro výrobu nových akumulátorových článků. V Evropě má Volvo navázánu takovou spolupráci se společností Hydrovolt, v USA se společností Redwood Materials.

Elektromobilní průmysl se rozvíjí zhruba dvanáct let. Během této doby došlo k obrovskému posunu ve zlepšování vlastností baterií, v optimalizaci výroby, v nastavení dodavatelských řetězců a v mnoha dalších oblastech. Volvo se postavilo do čela tohoto vývoje a dokazuje, že jeho cíle nejsou pouhé proklamace, ale vážně míněné záměry.
Text Richard Plos, fotografie archiv Volvo Cars.