Volvo XC60 je v modelové nabídce značky už nějaký ten pátek, ale stále se drží na technologické špičce segmentu prémiových SUV. Dokáže vás rozmazlovat neobyčejným pohodlím a vkusným luxusem, zároveň ale umí také být až překvapivě skromné…
Diesel je mrtev, ať žije plug-in hybrid
Jezdit za šest litrů na sto, to je pohoda. Vlastně je to na plnohodnotné rodinné SUV skvělá hodnota. Zvlášť když uvážíme, že této parádní spotřeby zvládá XC60 dosáhnout i bez dieselu. S tím Volvo již nadobro skončilo, místo něj je tu hybridní jednotka.
Ta dokáže benzínový motor podpořit zvýšenou efektivitou elektřiny – sbírá ji cestou při každém brzdění nebo povolení plynu a dokáže na ni plachtit, poskakovat v zácpě nebo se neslyšně ploužit při manévrování.
Umí s ní ale také pomoci při akceleraci, takže když přišlápnete plyn až k podlaze, máte na povel kombinovaný výkon 350 koní (verze T6 eAWD), respektive 455 koní (T8 eAWD), které XC60 bleskově vystřelí vpřed – z klidu na stovku za 5,7 sekundy (4,9 sekundy pro T8 eAWD), ale pružné zrychlení vám za volantem přijde ještě urgentnější. Nemusíte však být duší závodník, abyste vyšší výkon naplno ocenili, tahle vlastnost je perfektní pro předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu a to využije každý.
Víte, že…
… Volvo XC60 má integrovanou pokročilou čističku vzduchu? Plně automatický systém shromažďuje nečistoty ve formě malých polétavých částic a výfukových plynů v kabinovém filtru, což zlepšuje klima v prostoru pro cestující.
Je libo čistě elektrickou jízdu?
Ten nejlepší trik ale hybrid předvede, když ho zapojíte do zásuvky. Baterie o celkové kapacitě 18,8 kWh (využitelná 14,7 kWh) se z i běžné 230V zásuvky nabije pohodlně přes noc nebo v průběhový pracovního dne (vlastně stačí asi šest hodin), případně za tři hodiny z wallboxu. A pak máte k dispozici až 81 km čistě elektrického dojezdu.
Ty většině majitelů pokryjí celodenní popojíždění. A když pak vyrazíte na delší cestu, stačí cílovou destinaci zadat do navigace a auto si samo zmapuje trasu se všemi rychlostními omezeními a profilem trati a rozvrhne, jak všechny ty naspořené elektrony využít co nejefektivněji (případně si vše můžete řídit sami v menu vozu). Není tak problém jezdit i hluboko pod šest litrů v kombinovaném provozu a kratší trasy za nula litrů – což je při porovnání ceny benzínu a elektřiny hodně lákavé (místo za 2,50 Kč/km jezdíte zhruba za polovinu, se solárními panely prakticky zadarmo).
Přitom za volantem skoro nic nepoznáte – hybridní XC60 se řídí jako jakákoli jiná, jen vám možná přijde až podezřele tichá a hladká. Což jsou vlastnosti, které se k Volvu prostě hodí, zcela přirozeně prohlubují přirozeně uklidňující atmosféru na palubě, pro kterou tato švédská auta tolik milujete.
Někdo to rád černé
Model XC60, stejně jako XC40, EC40 a EX40, můžete mít ve stylové Black Edition kombinující černý lak karoserie (včetně černého loga na tmavé masce chladiče a exkluzivních 21″ litých kol) s tmavým interiérem (s koženým čalouněním mimořádně pohodlných sedadel), decentně osvěženým hliníkovými dekory a křišťálovým voličem převodovky. Výsledkem je vysoce elegantní vzhled a neobyčejné charisma, které s vámi bude skvěle ladit.
Volvo XC60 prostě dokazuje, že nad ním čas nemá žádnou moc. Díky nadčasovému vzhledu a skvělému technickému základu podpořenému citlivými průběžnými inovacemi stále drží krok s dnešní uspěchanou dobou překotného technologického vývoje a častých změn trendů. XC60 je zkrátka další Volvo, které prostě nestárne. Tak neváhejte a vyzkoušejte si všechny výhody plug-in hybridní XC60 osobně – domluvte si termín nezávazné testovací jízdy ještě dnes.
S přednostmi XC60 vás seznámil Martin Jánský, fotil Lukáš Kukla.