Přemýšlíte o přesednutí do elektromobilu? Abychom vám to uvažování zjednodušili, přinášíme vám přehledné argumenty, co vám taková změna přinese. Hlavní výhodou je úžasně tichá a hladká jízda, která prohlubuje vrozený komfortní charakter vozů Volvo. Věřte, že uklidňující pohoda na palubě je ještě hmatatelnější, když vás neruší ani vzdálené vrčení motoru a nekonečnou akceleraci nepřerušuje jakkoliv jemné řazení rychlostních stupňů.
Plná náruč výhod
Zážitek ze zrychlení je ještě intenzivnější, protože nástup vlny točivého momentu je okamžitý a zdánlivě nekonečný. Za volantem se tak budete víc bavit, ale zároveň budete jezdit bezpečněji, protože na každé předjíždění pomalejších aut nebo připojování do rychlejšího pruhu stačí jen „lusknout“ plynovým pedálem. Bateriový balík ukrytý v podlaze navíc pomáhá snížit těžiště vozu, v zatáčkách tak auto působí stabilněji a obratněji. Tak co, už máte chuť dát šanci elektřině?
Kdyby to přece jen nestačilo, jsou tu i jisté ekonomické výhody jako bonus. S nízkoemisním automobilem (tedy s elektromobilem i s plug-in hybridními modely Volvo) vám odpadá povinnost kupovat dálniční známku, nízkoemisní vozidla také mají v centrech některých českých měst parkování zdarma. A elektromobily v roli firemních aut jsou zatíženy pouze 50% daní odvodu ze zaměstnance, který nízkoemisní vozidlo používá jako služební automobil i pro soukromé účely (tedy místo 1 % pouze 0,5 % ze vstupní ceny vozu).
Lacinější jízda
Provoz elektromobilů přináší také úspory v oblasti pohonných hmot – jak konkrétně budou velké, závisí na tom, kolik toho ročně najezdíte a s jakou spotřebou, jak drahý je benzín nebo nafta a za kolik nabíjíte. Jisté ale je, že budete jezdit laciněji než s benzínovým (asi 2,75 Kč/km) nebo dieselovým (asi 2,35 Kč/km) autem, a to ať už nabíjíte doma (dokážete se dostat pod úroveň 1 Kč/km), nebo ve veřejné síti (kolem 2 Kč/km).
Zvlášť s nabíjecí kartou Volvo public charging service, která vám přinese skutečný komfort při nabíjení (pokrývá naprostou většinu nabíječek v ČR i v zahraničí, má jasné nabíjecí tarify a na konci vám přijde jediná faktura). Konkrétní kalkulaci si můžete udělat s pomocí online kalkulačky přímo na stránkách Volvo.
A další plus…
S elektromobily nemusíte na servisní prohlídku každý rok jako se spalovacím motorem, ale stačí jednou za dva roky. Jejich pravidelná údržba je zároveň méně náročná, což se odráží na nižších servisních nákladech – při nájezdu 120 tisíc kilometrů vyjdou servisní náklady dohromady na zhruba čtvrtinu nákladů ve srovnání s podobným autem se spalovacím motorem. Ukázkovým příkladem je kalkulace srovnávající náklady XC40 BEV s konvenční XC40 B4: při zmíněném nájezdu vyjdou prohlídky BEV celkem na 14 693 Kč, zatímco pro ICE verzi na 57 588 Kč.
Ani nabíjení se nemusíte bát – možná můžete nabíjet doma a ani o tom nevíte. K nabíjení plug-in hybridního auta stačí docela obyčejná 230V zásuvka, pro elektromobil už ale potřebujete alespoň běžnou pětikolíkovou průmyslovou zásuvku, do které obvykle připojujete třeba cirkulárku nebo míchačku. Lepší a bezpečnější samozřejmě je instalovat wallbox, který chrání proti přepětí, umožňuje plánovat nabíjení, nebo dokonce vyvažovat nabíjecí výkon podle odběru celé domácnosti s ohledem na domácí jistič. Instalace wallboxu (podobně jako jiného elektrického spotřebiče s velkým odběrem, například elektrického kotle) vás u některých energetických společností opravňuje k využití nižšího tarifu, který vám nejen sníží náklady na nabíjení elektromobilu, ale také sníží cenu za kWh pro celou domácnost. A s instalovanými solárními panely můžete jezdit prakticky „zadarmo“.
Jak dlouho trvá nabíjení
Domácí nabíjení je pomalejší, ale šetrnější k baterii vozu i vaší peněžence. Trvá zhruba 6–8 hodin, takže stačí večer po návratu z práce připojit auto ke kabelu a ráno odjíždíte s plně nabitým, ale také předehřátým nebo klimatizovaným vozem.
Na veřejné rychlonabíječce trvá efektivní nabíjení (10–80 %) necelou půlhodinku, což je tak akorát, abyste si stihli odskočit, koupit kávu a mrknout, co je nového na sociálních sítích. Takhle krátká zastávka vás na dlouhé cestě příliš nezdrží.
S veřejným nabíjením to není o mnoho komplikovanější. Auto vám samo spočítá, s kolika procenty nabití baterie dojedete do cíle (a případně s kolika procenty dojedete i zpět), takže budete mít vždy jasno. A pokud by bylo nutné po cestě nabíjet, abyste dojeli do cíle, auto vám samo cestu rozplánuje i se zastávkami na nabíjení co nejefektivněji.
Další usnadnění přináší karta Digital Charging Solutions (DCS), která pokrývá většinu poskytovatelů veřejné nabíjecí infrastruktury (takže můžete navštívit naprostou většinu nabíječek) v ČR i v zahraničí, nabízí výhodné tarify, snadnou platbu (měsíční platby kreditní kartou nebo přes PayPal, účty pro firemní řidiče nebo předplatné) a pohodlnou autentizaci (jen připojíte kabel a přiložíte kartu k nabíječce). Model EX90 bude vybaven technologií Plug & Charge, takže bude stačit jen připojit kabel a auto se s nabíječkou domluví samo i bez vašeho prostřednictví. Volvo také testuje technologii bezdrátového nabíjení – do budoucna tak bude nabíjení ještě pohodlnější.
Do mrazů bez obav
Ani zimy se bát nemusíte. Pravdou je, že vyhřívání vozu je energeticky náročné, což se nejvíce projeví na kratších trasách, takže byste se měli připravit zhruba na 20procentní snížení dojezdu (auta se spalovacím motorem jsou na tom stejně, v zimě „žerou“ klidně o litr, litr a půl více, akorát to už nevnímáme). Vozy Volvo si ale pomáhají vyhříváním sedadel a volantu (fyzicky vnímané teplo má rychlejší nástup) a tepelným čerpadlem (snižuje náročnost vyhřívání), výhodou je i možnost temperování vozu při nabíjení, takže ráno nasedáte do vyhřátého auta s plným dojezdem.
Další užitečnou funkcí je také automatické předehřívání baterie pro ideální nabíjecí teplotu, takže když přijedete k nabíječce (pokud jste si ji zadali do navigace jako cíl cesty), můžete nabíjet plným výkonem. Strach nemusíte mít ani z uváznutí ve vánici – elektromobil totiž dokáže vytápět interiér celé hodiny, takže vám osud ztracených výprav na severní pól rozhodně nehrozí. A už jsme zmínili, že elektrická čtyřkolka má daleko preciznější přenos výkonu na jednotlivá kola, takže se snáz vyhrabe ze závějí?
A pokud se obáváte o životnost baterie, tak rozhodně nemusíte. Automobilka Volvo poskytuje na trakční baterii záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů, po nichž byste měli mít k dispozici stále minimálně 70 % původní kapacity. Zkušenosti z praxe však potvrzují, že za slušné zacházení se vám elektromobil odmění velice dlouhým životem – po najetí více než 200 000 kilometrů vykazovala některá elektrická auta degradaci kapacity baterie v řádu pouhých jednotek procent. Elektromobily tak nejspíš čeká ještě delší život než auta se spalovacím motorem.
Výhody elektromobilů představil Martin Jánský s názorným doprovodem fotografií z archivu Volvo Cars.