V roce 1994 Volvo představilo naprosto unikátní automobil. Ve spolupráci s legendární firmou TWR připravilo model Volvo 850 v poněkud netradičním provedení. Do britské série závodů cestovních vozů (BTCC) totiž švédská automobilka jako jediná nasadila kombi.
Mohla si to dovolit: silná konstrukce zaručovala dostatečnou pevnost karoserie i v extrémním závodním tempu. Model byl samozřejmě jako každé jiné závodní auto vybaven ochrannou klecí pro řidiče a dalšími prvky, které chránily životy závodníků. Díky tomu bylo možné využít plný potenciál vozu a celou sílu 290 koní z přeplňovaného dvoulitrového motoru.
21. století: možnosti i rizika
Doba se posunula, uteklo více než čtvrt století… Dnešní Volvo V60, pokračovatel v rodu rodinných kombi Volvo, již nebojuje o každou vteřinu na závodních okruzích. Nemá ochranný rám, jeho řidič nenosí helmu a nehořlavou kombinézu, do sedačky není upoután pětibodovými závodními bezpečnostními pásy. Oproti závodnímu Volvu 850 s 290 koňmi má však současný ryze civilní kombík V60 s motorem T8 Twin Engine celých 400 koní.
S takovou silou ukrytou pod kapotou je pochopitelně skvělým společníkem na cestách. Řidič získává možnost provádět některé manévry rychleji, bezpečněji a s velkou výkonovou rezervou. Síla s sebou však nese i nemalou odpovědnost. A Volvo si nemyslí, že je správné ponechat celé břemeno odpovědnosti jen na řidiči.
Padesát let výzkumu a zkušeností
Cestování vozy Volvo představuje příjemný zážitek. Řízení však nesmí namísto radosti znamenat vyšší zátěž pro řidiče a jeho posádku. Proto se stratégové značky rozhodli převzít část odpovědnosti na sebe. Přestože nový vůz překonává svými parametry dalece i onen legendární závodní stroj, jeho ovládání je naprosto snadné a klidné. A především – i přes obrovskou sílu ukrývající se v pohonném ústrojí je Volvo tak bezpečné, jak jen to jde.
Aby toto bylo možné, je potřeba dobře znát fakta a reagovat na skutečná rizika. Volvo studuje příčiny i následky reálných dopravních nehod již padesát let. Díky tomu konstruktéři přesně vědí, jakým hrozbám budou budoucí vozy čelit, a mohou je na ně připravit.
Jízda volvem má být především komfortní, zábavná, bezpečná a nestresující.
Bezpečnost na prvním místě po celou historii
V roce 1959 zavedlo Volvo tříbodový bezpečnostní pás do výbavy všech svých vozů, a stanovilo tak nový standard bezpečnosti i trend směřování značky. Jak však vypadá bezpečnost v podání švédské automobilky v roce 2020? Bezkonkurenční podíl vysokopevnostní oceli, k dokonalosti vycizelované deformační zóny či pokročilá konstrukce podvozku. A to je jen začátek, tedy základ celého komplexního systému bezpečnosti, který představuje dnešní volvo.
Automobil vidí, předvídá, dokáže reagovat na blížící se nebezpečí, cítí. Volvo rozpozná, jakým způsobem se řidič rozhoduje řešit krizovou situaci, a provádí ho celým manévrem. Ať už je to ostré brzdění, nebo rychlá změna směru. Aby však bylo možné účinně zasahovat v situacích, kdy posádka vozu potřebuje pomoci, musí mít všechna ta složitá elektronika v kombinaci s výkonnými brzdami alespoň těch pár milisekund na reakci.
Omezení? Nikoli, pomocná ruka
Proto se Volvo rozhodlo pro kontroverzní krok. Omezilo maximální rychlost na 180 km/h. Stále tu máte k dispozici plný výkon, stále jsou tu bezpečnostní systémy bez kompromisů. Pokud však konstruktéři Volva i díky padesátiletému výzkumu dopravních nehod vědí, že nad tuto rychlost nedokážou ani s tou nejvyspělejší technikou, kterou každé volvo disponuje, posádku dostatečně účinně chránit, rozhodli se nevzdávat se své odpovědnosti a raději rychlost omezit.
Přes všechna opatření totiž některá fakta ošálit nelze. Při rychlosti 180 km/h je brzdná dráha kratší o plných 130 metrů oproti dosavadní maximální rychlosti 250 km/h. A 130 metrů je opravdu hodně.
Plusy jasně vedou nad minusy
Omezení rychlosti přineslo i další výhody. Elektrické motory, které jsou přirozenou součástí hybridních pohonů Volvo, si díky nižším maximálním otáčkám vystačí bez převodovek, které by zbytečně zvyšovaly hmotnost vozu. Přitom však konstruktéři mohou zaručit spolehlivost, jakou zákazníci od značky očekávají a na jakou jsou zvyklí.
To ale neznamená, že by Volvo mohlo, nebo dokonce snad chtělo snižovat bezpečnostní a konstrukční standard svých modelů. Pro úspory ve vývoji a konstrukci vozů Volvo není prostor a ani to nebylo cílem. Konstrukce podvozku i odolnost brzd se projeví daleko více při dynamické jízdě v horských serpentinách. Ustálená jízda neklade ani ve vysoké rychlosti na konstrukci vyšší nároky. Rozdíl v konstrukci tak mezi auty s omezovačem na 180 km/h a bez něj nemůže být už z podstaty věci žádný.
Nové vozy Volvo jsou stále ideálními nástroji pro přepravu vás i vašich blízkých. Výměnou za omezení rychlostí, které řidič v reálném provozu nebude postrádat, je tu jedna jistota. Ať už se stane cokoli, vaše volvo udělá maximum pro to, aby vše dobře dopadlo, přestože není vybaveno ochranným závodním rámem a po vás jako řidiči nikdo nechce, abyste nosili helmu či nehořlavou kombinézu.
Konstruktéři a bezpečnostní odborníci automobilky Volvo vycházejí z padesátiletého výzkumu a analýzy desetitisíců reálných dopravních nehod.
Své volvo můžete používat jako jakékoli volvo v minulosti. Jeho ovládání je snadné, jízda konejšivě komfortní a styl ryze skandinávsky čistý. A to vše s výkonem mnohem vyšším, než s jakým si vystačil motor v jednom z nejfantastičtějších závodních aut, která kdy závody cestovních vozů spatřily. A přesně takové jsou vozy Volvo.
S motivací nejnovějších bezpečnostních kroků švédské automobilky seznámil Tomáš Racek, obrazově doprovodily snímky z archivu Volvo Cars.