Pokaždé když jedu v autě značky Volvo, fascinuje mě jeho schopnost vytvořit příjemné, útulné a bezpečné místo k životu. Když zavřu dveře, svět okolo ztichne a já jen sedím, odpočívám v pohodlném křesle, koukám na decentní tvary palubní desky a užívám si. Jak jistě potvrdí každý majitel volva, je to velmi návykové.

Testování po švédsku
Nedávno se mi naskytla příležitost vyzkoušet si, jestli tyto tradiční hodnoty stále udržuje i nejnovější počin automobilky, velké rodinné plně elektrické SUV EX90. Vyrazil jsem s ním do okolí města Luleå, centra nejsevernějšího švédského okresu Norrbotten, abych poznal, jestli si také, po švédsku, hýčká své cestující.

Po návratu domů můžu s radostí potvrdit, že ano. Volvo opět postavilo báječný obývák, který své cestující konejší. To mě na něm asi zaujalo nejvíc. Ten nekonečný klid a pohoda, kterého se v EX90 dostává snad ještě víc, než co si pamatuji ze straších modelů. I když… obývák… on je to možná spíš útulný domek, kterých je švédský venkov plný.

Světelné hrátky
Tato červená obydlí jsou všechna velmi elegantní zvenku i zevnitř, plná teplého bílého až žlutého světla, které září jak venku (Švédové mají zjevně v oblibě vánoční světýlka i mimo adventní čas, soudím, že proto, aby prozářila noc, jež je v oblasti v zimním období opravdu dlouhá), tak zevnitř, kde tvoří přirozenou součást vybavení, stejně jako decentní nábytek z přírodních materiálů. Tyto domky přenášejí své obyvatele z chladu a tmy tam venku do mnohem příjemnějšího, útulnějšího prostředí.

A úplně stejně na mě zapůsobila i nová EX90. Jistě, je to subjektivní, ale přijde mi, že se svým designem tvořeným v duchu švédského minimalismu je stejně tak elegantní jako ony stylové domky. Úplně nejlepší mi přijdou jeho nová světla, která umějí pohybovat typickým volvím Thorovým kladivem: horizontální lišty se odsouvají, aby odhalily hlavní světelnou techniku. Designéři se k tomuto kroku rozhodli, aby i v noci bylo tvarem osvětlení poznat, že se jedná o volvo. Proto těmto světlům také říkají Ultimate Hammers, „dokonalá kladiva“. A mimochodem, když klíčem nebo aplikací v mobilu EX90 odemknete, krásně na vás těmito světly zamrká. Je to nádherný detail.

Interiér s atmosférou
Pokud už jste nyní nadšení, počkejte, až vstoupíte dovnitř. Dočkáte se zde přímo lázeňské atmosféry. Tak jako zmíněný švédský červený domek je i interiér EX90 plný jemných, decentních tvarů a přírodních materiálů, které vytvářejí pohodový pocit. Atmosféru zde dokresluje hřejivé ambientní osvětlení, prostupující v jednotlivých světelných bodech celým dřevěným dekorem a prosvěcující kabinu vlídným, teplým světlem, přesně jako ona vánoční světýlka a interiérové lampy.

Nadchlo mě i téměř dokonalé odhlučnění. Toto volvo jede tiše, a nejen proto, že nemá spalovací motor. Jak mi potvrdil John Lundegren, manažer vývoje zodpovědný za řidičské dojmy, inženýři strávili stovky a stovky hodin laděním každého záhybu karoserie či komponentu podvozku, aby byl každý potenciální hluk co nejvíc potlačen. Povedlo se, v EX90 se vám dostane tak akusticky klidného zážitku, že už nebudete chtít vystoupit do chaosu za dveřmi.

Volvo nezklame ani při jízdě po Švédsku. Nebýt bílé krajiny za okny a teploměru ukazujícího záporné hodnoty, ani bych si nevšiml, že je venku třeskutá zima a pořádně kluzko. O tento dojem se stará nové, dvoukomorové vzduchové odpružení, které bravurně žehlí všechny myslitelné díry, aniž by hrozilo nervózní rozhoupání karoserie. K němu se přidává i pokročilá, speciálním týmem lidí laděná audiosouprava Bowers & Wilkins s 25 reproduktory a celkovým výkonem 1 610 W, zajišťující poslech hudby v kvalitě světových koncertních domů. Těžko budete pro své cesty hledat pohodovějšího parťáka.

Bezpečně jako… volvo
Aby navíc byl ten klid opravdu dokonalý, EX90 myslí, jako správné volvo, i na bezpečí své posádky. Tak třeba nový lidar: pokrokový skener okolí funguje na principu pulzujícího laseru, který dohlédne až 250 metrů před automobil. Poznáte ho podle výčnělku ve střeše nad čelním sklem. Je to takové vševidoucí oko. Těší mě i sada dalších senzorů a kamer pod souhrnným názvem Volvo Safe Space, jež bdí nejen nad ostatními účastníky provozu, ale i nad řidičovou pozorností, a kdyby zapomněl, že nejede sám, také nad přítomností dalších cestujících.

Ke klidu a pohodě za volantem také přispívá nová centralizovaná výpočetní síť, postavená na architektuře NVIDIA, avšak široce upravená vlastními vývojáři značky. Všechny bezpečnostní systémy jsou do ní zapojeny napřímo (dosud měl každý svůj vlastní okruh), díky čemuž jsou ve vyhodnocování rizik rychlejší a mnohem přesnější.

I v oddíle jízdních vlastností musím říct, že EX90 naplňuje očekávání. Chytrá elektronika a zadní náprava se schopností vektorování točivého momentu se starají o to, že i na zledovatělých silnicích vůz vždy zatočí tím správným směrem. Samozřejmě, pořád je potřeba myslet na základní fyziku a její limity, ale v rámci nich opravdu zdařile vedou auto směrem k cíli. Jsem spokojen.

Auto s budoucností
V neposlední řadě pak EX90 – také v souladu se švédskou tradicí – myslí na přírodu. Nejen že pro svůj elektrický pohon nevypouští lokální emise, ale díky své schopnosti over the air aktualizací multimediálního systému umí stahovat a instalovat nejnovější bezpečnostní a komfortní prvky, čímž si prodlužuje vlastní životnost. To je udržitelnější a k přírodě šetrnější přístup, než nutit majitele stále dokola kupovat nové a nové modely.

Zkrátka a dobře, ve Volvu EX90 zažijete, tak jako já, úžasný klid a pohodu, možná ještě víc než v předchozích modelech. Jeho interiér proto do poslední chvíle nebudete chtít opustit. Je na něm totiž znát, že zatímco ostatní automobilky v této části světa svá auta jen testují, Volvo EX90 sem přímo patří. Dobrá práce!
Novou EX90 si osobně prozkoušel Jaromír Soukup a svá zjištění doprovodil fotografiemi Petry Doležalové a archivu Volvo Cars.