Volvo XC40 Recharge je prvním čistě elektrickým vozem švédské automobilky. A jako takové samozřejmě vzbuzuje značný zájem i očekávání. Jak týdenní soužití s tímto SUV do zásuvky hodnotí fundraiserka humanitární organizace ADRA Renáta Chlebková, která má coby několikaletá řidička elektromobilu k tomuto typu vozů víc než blízko?
Jízda tímhle autem je zážitek
Týdenní cestování elektrickým Volvem XC40 Recharge ve mně zanechalo silný dojem. Byl to jedním slovem zážitek – sedm písmen, která pro mě znamenají řadu pozitivních emocí. Měla jsem možnost řídit již více elektroautomobilů, elektrická „čtyřicítka“ od Volva ale patří na stupně vítězů.
Nejsem odbornice na různé modely a značky, ale i já spolehlivě rozpoznám rukopis Volva už na dálku. Po několika prvních kilometrech jsem se cítila naprosto komfortně a bezpečně. Měla jsem prostě pocit, že jsme parťáci na cesty.
Většinou největší obava u elektroaut zní: A kam to dojede? Nebojte, tohle volvo úplně všude. Dojezd na jedno nabití je až 400 kilometrů. Ale ruku na srdce, s dětmi stejně zastavujeme na cestách častěji. Pro mě jsou nabíjecí zastávky příjemným časem na občerstvení, protáhnutí se, vyřízení si pár e-mailů či mrknutí na sociální sítě. Většinou to tak uteče, že si říkám: Už? Na rychlonabíječce máte do půlhodiny dobito na dalších víc než 250 km. Dobít si auto můžete také doma, a to i z úplně obyčejné zásuvky (ano, z té, kterou používáte na vysavač či elektrický mixér). A ráno můžete odjíždět „vždy s plnou“.
To, co na elektrickém volvu oceňuji při jízdě s rodinou, je, že si můžete v klidu povídat. Díky tiché jízdě jsem nemusela na děti křičet, aby mě slyšely. A co se ekologie týče, vedu děti k základnímu životu v udržitelnosti – od třídění odpadu po šetrnou módu –, a tak nás čistá bezemisní jízda skutečně těšila. Jsou to malé kroky pro lepší život nás i dětí.
Původně jsem pro vás chtěla vybrat tři nejsilnější dojmy. Ale nešlo to. Je jich nakonec pět.
1. Bezpečnost
Pro mnohé z nás platí rovnice VOLVO = BEZPEČNOST. Platí to ale stejně i u elektrického modelu?
Prvních 200 km jízdy lilo jako z konve, a tak jsem přece jen usedala za volant s mírným chvěním. Ani ne po deseti kilometrech jsem ovšem nabyla silného vnitřního dojmu bezpečnosti. Od ergonomického sedu při řízení po mnoho automatických prvků byla jízda spojena s lehkostí a vnitřním klidem. Hlídání jízdy v pruhu, upozornění na předjíždějící vozidla zprava či zleva, adaptivní tempomat… jízda po dálnici byla naprosto komfortní. A ta hudba díky kvalitnímu zvuku od Harman Kardon!
Přijela jsem domů a nedalo mi to. Začala jsem studovat bezpečnostní prvky elektrické „čtyřicítky“ včetně různých crash testů. Zaujalo mě, že obdržela mnoho cen za bezpečnost a od IIHS získala jako jediná automobilka nejvyšší hodnocení – řadí se tak k nejbezpečnějšímu SUV své velikosti. Pro mě coby mámu je toto velice důležité, když jsem za volantem každý den, ať už s dětmi, nebo sama.
2. Jednoduchost
Nikdy předtím jsem volvo neřídila, přesto mi přišlo ovládání řady prvků naprosto intuitivní. Ovládací panel Android Auto byl i pro mě, „Apple fanynku“, velice přehledný a rychlý. Zadávání cílového místa do map je na jedno kliknutí, navíc vám ukazuje dojezd nejen na kilometry, ale i s kolika procenty do cíle dojedete. Samozřejmostí je zadání nabíjecích stanic při vašich cestách, ale také restaurací a kaváren.
All in one – tak bych nazvala celý ovládací panel, kde na spodní liště ovládáte klimatizaci, vyhřívání sedadel, volantu (to my ženy v zimě moc rády), ale také moji milovanou bezpečností kameru 360. Zapínala jsem ji při každém parkování či průjezdu užším prostorem. Myslím, že díky ní se už nestane, že člověk sobě či druhému způsobí škrábanec či najede na obrubník. S kamerou budeme my dámy parkovat minimálně stejně obratně jako pánové, o tom nepochybuji.
3. Vnitřní prostory
Poprvé v životě mě nadchl odpadkový koš. V autě se vám již nebudou nikdy válet pytlíky s odpadky. Elektrické volvo zde má koš umístěný v panelu vedle řidiče, který jednoduše vyjmete a máte zde pořád čisto. Úložných prostor je uvnitř neskutečně mnoho, takže i menší kabelka našla místo v přední přihrádce před spolujezdcem. Notebook či 1,5litrová láhev se vlezou do bočních dveří. Mám pocit, že vnitřní prostory jsou včetně jednoduchého ovládání laděny hodně pro nás, ženy řidičky.
4. Opravdovost
Oceňuji, že to Volvo s udržitelností myslí vážně. Postupně prý hodlají všechny své řady elektrifikovat a také i při samotné výrobě budou již během pár let využívat přírodní zdroje. Již jsme se hodně od severských národů inspirovali ve výzdobě domova, principu úklidu, jednoduchosti životního stylu… Teď se těším, že i v oblasti udržitelnosti toho od Švédů hodně odkoukáme.
5. Bonus na závěr – nejen pro dámy
Zrychlení 4,9 sekund z 0 na 100 km je pro muže možná symbolem trošky té „divočiny“ za volantem. Pro mě to představuje jeden ze silných a spolehlivých prvků bezpečnosti. Zrychlení jsem mnohokrát využila při předjíždění, při vjíždění z přiřazovacího pruhu na dálnici či v situacích na křižovatkách, kdy je třeba rychlá reakce. Pro spolujezdce nemusí být nečekané sešlápnutí pedálu příjemné, ale mnoho situací díky tomu zvládnete v bezpečí.
Můj verdikt? Po společných tisíci kilometrech nebylo vůbec jednoduché se s tímto krasavcem rozloučit. Volvo XC40 Recharge je skvělý vůz, ve kterém jsou i všední cesty zážitkem.
Když žena půjčí volant chlapovi…
Jak hodnotí stejný vůz Renátin životní partner Petr Beneš, který zkušenosti s elektromobilitou sdílí s odbornou i laickou veřejností například na portálu Autonabíječka.cz? „Volvo XC40 Recharge je nejsilnější vůz, kterým jsem jel. Při krizových situacích člověk ocení nadbytek výkonu, který toto elektroauto má. Pasivní bezpečnost a komfort, to je prostě Volvo. Navíc Android Auto posouvá navigaci o stupínek dál. Nejenže Volvo chce mít všechny vozy elektrifikované od roku 2030, ale klade také veliký důraz na uhlíkovou neutralitu již během výroby, nejen při provozu. Budu rád, když se švédské myšlení o udržitelnosti přesune i k nám. Můj dojem z XC40 Recharge jedním slovem? Perfektní!“
PS: Koho by zajímaly postřehy z každodenního používání XC40 Recharge, doporučujeme zhlédnout highligts na Renátině instagramu.
Dojmy Renáty Chlebkové z osobního setkání s elektrickou XC40 doplňují autorčiny fotografie a snímky z archivu Volvo Cars.