Podle konstruktérů společnosti Volvo není daleko doba, kdy za nás vůz plně převezme řízení a my si konečně budeme moci vyřídit tu naprosto neodkladnou esemesku, e-mail a kdovíco ještě.
Unikátní dosah 250 metrů
Technologie autonomního řízení se zlepšuje každým rokem. Ovšem Volvo ve spolupráci s americkou společností Luminar, do níž finančně vstoupilo, představilo již na konci roku 2018 prototyp zcela nového lidaru. Dokáže „vidět“ až 250 m, tedy výrazně více než nejlepší konkurenční systémy dneška.
Mimořádný výpočetní výkon a rozlišení odhalí i tak malý předmět, jako je míč kutálející se přes silnici.
Je už jen na zkušenostech a znalostech tvůrců, aby takové technologii vdechli patřičnou inteligenci. Tedy že například jde skutečně o míč a nikoli jablko a že za míčem se může ze stejného místa mezi zaparkovanými auty brzy objevit překážka mnohem důležitější: neopatrné dítě.
Začne to dálnicí
Očekává se, že autonomní systémy budou mít již za pár let takové schopnosti, že minimálně na dálnici nebo rychlostní silnici zcela převezmou řízení za řidiče. Městský provoz je kvůli velkému množství různě se pohybujících objektů mnohem náročnější. S rozvojem výpočetního výkonu je ovšem jisté, že další generace tohoto systému zvládne i komplikovanější situace.
Lidar od společnosti Luminar je tak ve své oblasti ojedinělým příslibem plně autonomního řízení, jak je nastínil vloni uvedený koncept Volvo 360c. Jedná se o převratný automobil, který je spíše mobilním prostředím pro život nebo práci. Dokáže se proměnit v kancelář, ložnici, obývací pokoj nebo zábavní centrum pro sledování filmů, zatímco zcela samo míří ke zvolenému cíli.
Přání, nebo reálné vize?
Je vize auta, v němž si po chvíli práce pustíte oblíbený film, pak si dáte šlofíka a o hodinku později dorazíte plně odpočatí do cíle své cesty, jen sen konstruktérů? Tak jako bláznivé nápady o vozech s tehdy fascinujícími kosmickými technologiemi z 60. let? Anebo ukázka toho, co brzy dokážou nyní vyvíjené technologie?
Stále je ještě potřeba vyřešit řadu hodně náročných úkolů, včetně zavedení vysokorychlostního mobilního internetu páté generace nebo stanovení nových pravidel provozu či odpovědnosti za případné škody. Ale již nyní je jasné, že autonomní jízda bude brzy samozřejmou součástí individuální dopravy. A to i díky firmám, jako jsou Volvo a Luminar.
Pohled do budoucnosti bezpečnosti a nových možností dopravy zprostředkovali Michael Kudela a archiv Volvo.