Volvo C40 Recharge

Čistě elektrické volvo na vlastní kůži

Ikona času doba čtení 5 min

Automobilka Volvo uvedla na trh nový model C40. Tohle auto mě vážně zajímalo, protože nový zde znamená skutečně radikálně nový. Automobil je sice postavený na základech již zavedeného kompaktního SUV XC40, je tu však jeden skutečně zásadní rozdíl. Poprvé není v nabídce žádný spalovací motor, novinka je ryzí elektromobil. Na vyzkoušení tohoto vozu jsem se těšil od okamžiku, kdy se poprvé představil světu. Že bude budoucnost motorismu jiná a elektrická, to se dnes už zdá být jasné. Ale jaké budou elektromobily? A jaké budou elektromobily Volvo? Do značné míry se tu začíná nová kapitola na čistý list.

Pravdou je, že trh s bateriovými vozy zažívá v posledních letech velký rozmach. Snad všechny velké automobilky již své elektřinou poháněné vozy představily a modely, které ani jiný pohon nenabízejí, nejsou výjimkou. Volvo vstup na tento trh neuspěchalo a přichází se svým typem C40 až nyní. Což však má své opodstatnění, jak si za chvíli ukážeme.

Seznamte se: C40…

Nejprve si ale představme samotné auto. Volvo C40 je kompaktní crossover. Ostře řezaná příď přišla o klasickou masku chladiče, kterou nahradil díl lakovaný v barvě karoserie. Tento detail je známkou toho, že se pod přední kapotou nenachází žádný spalovací motor. Místo něj zde najdete úložný prostor, ideální například pro odložení dobíjecích kabelů. K dispozici je unikátní modrý lak Fjord Blue Metallic, jeden z nejhezčích odstínů, jaké jsem za poslední roky u auta viděl.

A záď? Tak ta je naprosto unikátní. Konstruktéři se zde rozhodli pro dynamické linie s až sportovním střihem. Výrazným prvkem jsou koncová světla, která svým tvarem utvářejí neopakovatelný světelný podpis. Musím se přiznat, že tento detail se mi hodně líbí. Zadní partie ještě ozvláštňuje sada aerodynamických prvků, zde však nejde o pouhé estetické doplňky, jsou to funkční díly upravující proudění vzduchu a zlepšující efektivitu celého auta.

Nejen hezká tvářička

Interiér Volva C40 bude všem, kdo znají současné modely značky, velmi povědomý. Tradiční architektura přístrojové desky je tu v tom pro mě nejsympatičtějším provedení. Jsou tu chytré odkládací prostory, nechybí objemný odpadkový koš ani velké kapsy ve dveřích. Interiér nadto může být vyveden v kombinaci s modrou barvou, která pak skvěle ladí k laku karoserie.

Novinkou je palubní systém. Ten je nově postaven na OS Android. Spolupráce se společností Google přináší nové možnosti z hlediska online nástrojů a připojení. Každé nové volvo je vybaveno stálým připojením k internetu a navigační systém používá data aplikace Google Maps, kterou známe ze svých smartphonů či počítačů. Už tedy není třeba volit mezi palubním systémem auta a zrcadlením mobilního telefonu pomocí funkcí jako Apple Car Play či Android Auto, vše je plně integrováno a propojeno.

Navigační systém je navíc uzpůsoben pro elektromobil: zobrazuje veřejné nabíjecí stanice, které lze filtrovat podle typu zásuvky, nabíjecího výkonu, poskytovatele i aktuální obsazenosti. U všech cílů se nadto zobrazuje stav baterie v cíli, a zda dojezd vystačí i na cestu zpět. A protože mapy znají cíl a vypočítávají spotřebu dle skutečné trasy včetně aktuálního provozu na ní, lze těmto číslům důvěřovat.

Vnímavé a poslušné

A teď to nejlepší, co mě na celém Volvu C40 bavilo asi nejvíc. A to je samotná jízda. Celé pohonné ústrojí je převzato z elektrické verze modelu XC40, pro C40 je však k dispozici jen ta silnější ze dvou verzí. To znamená dva elektromotory, pohon všech čtyř kol a výkon ohromujících 400 koní. A teď se dostáváme k tomu, co jsem zmiňoval v úvodu, totiž proč čistě elektrická volva přichází na trh v době, kdy konkurence již se svými modely dávno vyrukovala. Rozdíl je totiž v odladění.

Konstruktéři Volva vzali celou věc nesmírně vážně, dali si načas a připravili elektrický automobil s bezchybně vyladěným pohonem. Auto reaguje na povely okamžitě, síla motorů se skvěle dávkuje od nejjemnějších pohybů až po skutečně impozantní zrychlení. Ostatně hodnota zrychlení z nuly na sto za pouhých 4,7 vteřiny patří spíš do světa sportovních vozů.

K dispozici je i funkce One Pedal Drive, která umožňuje ovládat vůz jen jedním pedálem. Při odlehčení pedálu plynu vůz začne brzdit, až plynule zcela zastaví. Kdy při tom používá brzdné síly rekuperace elektrické energie a kdy zapojí konvenční kotoučové brzdy, není možné rozeznat. Zde se projevuje ono dokonalé vyladění celého systému. Brzdný účinek je přitom vždy tak akorát – dostatečný na to, aby vůz bezpečně zastavil u semaforu, ale ne přehnaný, aby řidiče vylekal, takže brzdový pedál je třeba skutečně jen velmi výjimečně.

S Volvem C40 jsem strávil něco přes týden a najezdil něco přes tisíc kilometrů. Protože doma dosud nemám možnost dobíjení, nabíjel jsem jej výhradně na veřejných dobíjecích stanicích. A díky možnosti rychlého dobíjení a chytrému navigačnímu systému jsem ani tak nijak nestrádal. Hojně jsem využíval mobilní aplikaci, díky níž jsem vždy znal stav nabití baterií, ale mohl jsem například i na dálku aktivovat topení.

Takže můj závěr? Elektromobilita je na vzestupu a vozy jako Volvo C40 dělají z této změny příjemnou záležitost.

Svoji osobní zkušenost popsal a obrazově zdokumentoval Jan Křeček.

Zlákali jsme vás? Za zkoušku nic nedáte: objednejte si nezávaznou testovací jízdu ještě dnes.

Objednání testovací jízdy