Volvo EX30 Cross Country: připraven na dobrodružství

Ikona času doba čtení 5 min

Vozy s přídomkem Cross Country jsou součástí nabídky automobilky Volvo už téměř třicet let. Od prvního modelu V70 XC, představeného v roce 1997, přes nejúspěšnější řady XC40, XC60 a XC70 až po vrcholnou XC90, všechny kombinují městskou praktičnost se zvýšenou odolností na nezpevněných přírodních cestách. 

Poznáte je podle vyšší světlé výšky, dostupnosti pohonu všech čtyř kol a v některých případech i podle charakteristického vnějšího pláště z tmavého, nelakovaného plastu, chránícího divočinou nejohroženější exteriérové části, tedy nárazníky, blatníky a spodky dveří. Pokud nevíte, o čem mluvím, podívejte se z okna na ulici, jistě tam nějaké Volvo Cross Country potkáte.

Nováček

Do této populární rodiny v současnosti přibývá nový člen. Jmenuje se Volvo EX30 Cross Country a jedná se o první subkompaktní městské a čistě elektrické SUV s tímto dvouslovným dobrodružným jménem. 

Volvo je na trh uvádí pod sloganem: Malý vůz pro velké zážitky. Já jsem si jej směl vyzkoušet v únorovém zasněženém severním Švédsku, konkrétně v březových hájích obepínajících město Luleå, a můžu s radostí potvrdit, že je to pravda. Je to vážně sice malé, ale šikovné a zážitky zprostředkovávající autíčko. Doslova mi přišlo, že si s přírodou tyká.

Je to vidět už na vnějším designu. Vychází samozřejmě ze základní EX30, ale přidává jí onen víc outdoorový look, jenž je automobilům Cross Country vlastní: kromě vyšší světlé výšky a unikátního vzhledu kol disponuje i černým plastovým krytím celé karoserie.

Jeden konkrétní panel však nad ostatními ční. Nachází se mezi předními světly a je obohacen o topografickou mapu Kebnekaise, nejvyššího pohoří Švédska. Volvu ho nadělila jeho hlavní designérka Katharina Sachs, která před několika lety na toto pohoří vystoupala a jeho zdolání, i když ji zde zastihla sněhová bouře, řadí mezi nejzajímavější zážitky ve svém životě. Zmiňovaná mapa je tak otiskem jejího vlastního vztahu ke krajině tohoto skandinávského království, stejně jako vztahu celého designérského týmu stojícího za EXC30 Cross Country. 

Kabina: prakticky a udržitelně

Interiér EX30 Cross Country je celý sestaven z recyklovaných a přírodních materiálů. Třeba sedadla jsou z velké části ušita z ovčí vlny a dekor na palubní desce zase pochází z tkaného lnu. Takový přístup nejen že ocení každý uvědomělý zákazník toužící po etickém nakládání se surovinami, ale je vlastní především samotné automobilce, která si stanovila vysoké cíle stran udržitelnosti. 

A aby se nezapomnělo ani na praktickou stránku přídomku Cross Country, je vnitřek EX30 vybaven nespočtem odkládacích schránek a poliček. Já ocenil zejména velké kapsy ve dveřích, kam se mi vešla i větší láhev s vodou a spousta švédských sladkostí (jež mimochodem vyžadují zvyk, nemusejí být nutně sladké). Také se mi líbil diagram na pátých dveřích naznačující, jaké kufry a jakým způsobem se vejdou do zavazadlového prostoru. Víte co, ne každý hrál v mládí tetris a toto se vážně hodí. 

Vzhůru na výlet

I v případě jízdy je znát, že auto opravdu chce být kromě příjemného městského vozu – což zaručuje sám základ v EX30 – schopné dovolit svým majitelům i výlet do lesů, hor, skal a podobných míst. Navíc, jak potvrdila Katharina Sachs, toto auto přírodu nechce dobýt, převálcovat nebo překonat jako velké offroady. Přátelí se s ní a vjíždí do ní mírumilovně. 

Volvo EX30 Cross Country with Swedish winter cabin

Proto je kromě vyšší světlé výšky a vnějších plastů vybavené i měkčím odpružením a dvěma elektrickými motory, jež pohánějí obě nápravy. A jak jsem si ověřil na zamrzlém jezeru Björnträsket, kde pro mě a další účastníky výletu Volvo nachystalo ledovou dráhu, EX30 Cross Country nemá problém ani s náročnějšími podmínkami a díky dobře nastavené mechanice a chytré elektronice svou posádku vždy zaveze přesně tam, kam mu jeho řidič určí. 

Návdavkem dokáže z objevování neznámého udělat i zábavu, protože na ledu dovolí své zádi i mírný a kontrolovaný skluz. Kdo by to byl řekl, že se v malém volvu dokážu pobavit zrovna takovouto kratochvílí, že? Do toho vše proběhlo bez emisí výfukových plynů a z elektřiny na místo přivedené z obnovitelných zdrojů, zcela v duchu přístupu automobilky Volvo k udržitelnosti.

Závěrem tak v mých očích platí, že se Volvu EX30 Cross Country daří být zároveň šikovným městským vozítkem i vlídným nástrojem pro návštěvu oblastí, jež stále zůstávají neosídlené. Je bez pochyby malým autem pro velké zážitky. 

A ještě tip pro dobrodruhy

Pokud chcete také stylově prozkoumávat krásy Laponska, můžete si na stránkách Landfolk se svými až dvěma společníky do 21. března pronajmout až na dvě noci útulnou dřevěnou chatu navrženou Volvem, ve které proběhlo oficiální odhalení EX30 Cross Country. Doporučuji, stojí to za to.  

Osobní zážitek z testování EX30 Cross Country zprostředkoval Jaromír Soukup, fotografiemi doprovodil archiv Volvo Cars.