S rozvojem digitalizace automobilů se palubní systémy stávají středobodem celého vozu: přes infotainment se ovládá většina funkcí i zajišťuje zábava nebo důležité informace pro řidiče a posádku. Aby byly možnosti automobilů ještě lepší, Volvo se rozhodlo zpřístupnit své rozhraní externím vývojářům.
Začalo to Sensusem…
Když v roce 2015 uvedlo Volvo do aktuální řady modelů svůj palubní systém Sensus Connect, byla to malá revoluce. Jemnozrnný displej na výšku, přehledné rozdělení obrazovek a řada nových funkcí zcela změnily pohled na ovládání automobilu. K řidiči natočený displej s promyšleně rozdělenou nabídkou přináší řadu výhod. Tou hlavní je koncentrace a snadné rozšiřování funkcí v době, kdy se každý nový automobil vyznačuje řadou technických vymožeností.
Kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že ve voze budete moci dotykem obrazovky spouštět jednu, dvě nebo čtyři kamery pro snazší parkování? Nebo nechat auto zaparkovat zcela samo. K tomu streamovat hudbu ze služby Spotify nebo mít dokonalé propojení s telefonem přes Apple Car či Android Auto… Příští generace modelů Volvo již bude používat systém Android dokonce jako základ pro své programové vybavení.
Toto řešení navíc otvírá spoustu možností externím vývojářům a dodavatelům softwaru. Volvo se proto rozhodlo softwarovým specialistům otevřít tzv. Inovační portál. Každý talentovaný programátor nebo autor originální myšlenky tak má příležitost udělat z automobilů Volvo uživatelsky ještě atraktivnější společníky.
Chytré hodinky, chytrá domácnost, chytrý automobil
Tzv. „smart“ funkce dnes má skutečně kdejaký doplněk. Zatímco u telefonů a hodinek jsme si už zvykli na jejich stále lepší a rozmanitější funkce, u domácností nás chytré výrobky dosud udivují. Dnes můžete na dálku ovládat žaluzie u oken, intenzitu a barvu osvětlení v jednotlivých místnostech. Nebo s pomocí mobilu sledovat dění na kamerách, které hlídají prostor kolem domu. A protože počítačové rozhraní budoucích vozů Volvo umožní podobné rozšíření funkcí, můžeme se těšit na další inovace ve vozech.
Inovační portál bezplatně zpřístupnil zdroje a nástroje, které externím vývojářům umožní pracovat na nových službách a palubních aplikacích. Využít přitom mohou například emulátor palubního prostředí systému Android Automotive a aplikací společnosti Google používaných v nových vozech Volvo.
Otevřené rozhraní
Součástí platformy bude také rozšířené automobilové rozhraní (angl. API – Application Programming Interface). Jedná se o vůbec první případ, kdy společnost Volvo Cars poskytuje rozhraní API veřejnosti.
„Naše vozidla jsou stále bezpečnější a propojenější, s čímž se pojí také rostoucí poptávka po aplikacích a online službách ze strany našich zákazníků,“ říká technický ředitel společnosti Volvo Cars Henrik Green. „Pokud necháme tyto zdroje volně k dispozici, podpoříme vývojáře uvnitř i vně naší společnosti a můžeme nastolit spolupráci s těmi nejlepšími z nejlepších ve svých oborech.“
„Již dnes existuje více než 125 aplikací, které byly vytvořeny prostřednictvím sdíleného aplikačního prostředí,“ doplňuje Paul Aston, zodpovědný za aktivity Inovačního portálu. „Některé jsou krátce před uvedením, na sdílení podrobností je ovšem stále příliš brzy. Ohromující ale je, kolik vývojářů projevilo zájem využívat naše programové rozhraní.“
Na bezpečnost softwaru dohlíží hacker
Možnosti využití aplikačního prostředí budoucích vozů Volvo jsou neomezené. Vývojáři mohou počítat s tím, že jejich aplikace budou mít přístup k palubním datům vozu, jako je množství paliva, nabití akumulátoru a další údaje.
Časem budou zpřístupněny také další zdroje dat, kupříkladu datová sada z lidaru, pokročilého snímače okolního prostředí, který umožní autonomní jízdu. Připraven je i 3D model plně elektrického Volva XC40 Recharge.
V této souvislosti napadne i méně zkušeného uživatele, jak je vyřešena otázka kybernetické bezpečnosti.
„Společnost Volvo Cars věří, že nejúčinnějším způsobem, jak čelit kybernetickým hrozbám, je neustále vyhodnocovat vznikající výzvy. Spolupracujeme na prosazování vyšších standardů zabezpečení a osvědčených postupů, abychom pomohli zajistit bezpečnost vozidel a ochránit je před kybernetickými hrozbami i v budoucnu,“ vysvětluje rázně Paul Aston.
A kdyby někdo pochyboval: Paul sám sebe neváhá veřejně označit za hackera. Kdo jiný by měl být zárukou toho, že sdílení dat Volva má svá jasná pravidla?
Další krok v otevřenosti značky Volvo
Zdroje dostupné prostřednictvím portálu budou užitečné nejen pro vývojáře, ale také pro návrháře chytrých domácností a umělce využívající výhody počítačové inteligence. Tímto způsobem společnost Volvo Cars pokračuje ve své dlouhé tradici sdílení svých vědomostí a výsledků výzkumu ve prospěch bezpečnějšího silničního prostředí pro všechny.
A že by hrozila ztráta know-how, ani toho se Paul Aston nebojí. „Právě naopak: tím, že umožňujeme spolupráci v rámci vývojářské komunity, máme příležitost se toho více naučit. A učit se to rychleji.“
Spojení Volva s Googlem a zpřístupnění palubního rozhraní tak dává příležitost k vytvoření nových aplikací, osobitých funkcí vozu či k jeho větší bezpečnosti. Záleží jen na schopnostech a kreativitě počítačových expertů.
Světem jedniček a nul ve službách švédské automobilky provázel Michael Kudela s podporou fotografií z archivu Volvo Cars.