Čím to je, že Volvo je must-have městské übercool elity (projděte se ulicemi světových trendových čtvrtí a třeba i pražské Letné) a zrovna tak po něm dychtí rázní chlapíci z hor? A proč se volvům říká „drsná elegance“? Jednou z odpovědí je fantastické nové Volvo V60 Cross Country, které jsme řídili v jeho „domácím“ prostředí – za polárním kruhem.
Testování na zamrzlém moři
Nové Volvo V60 v osvaleném provedení Cross Country jsme vyvezli do nekonečných zasněžených lesů v okolí severošvédského města Lulea. Druhý den testování jsme kroužili na ledové dráze vytvořené na zamrzlém mořském zálivu. Bylo třicet pod nulou a před námi se rozprostíralo panorama města jako na dlani. Nacházeli jsme se těsně pod polárním kruhem a v naší skupině byla i partička nebohých, zuby drkotajících Řeků. V třeskutém mrazu měli co dělat… Na rozdíl od testovaného volva, které se pro takové nehostinné podnebí doslova narodilo.
Slunce se schovalo kolem třetí odpoledne, a ač jsme si na opuštěném asfaltu občas připadali jako na cestě vedoucí až na pomyslný konec světa, všechny silnice byly solidně upravené. Menší ostražitost se nevyplatila jednomu z britských novinářů, který V60 Cross Country položil do závěje.
Scandi chic
Volvo vyrábí asi nejhezčí auta, která jsou dnes k mání. Tečka. Stačí se podívat na nový designový jazyk kultovní švédské automobilky. Loňský titul Světové auto roku si suverénně odneslo Volvo XC60 a Evropským autem roku se stalo Volvo XC40. Nová V60 Cross Country se rozjíždí v jejich stopě! Ze všech stran, zvnějšku i zevnitř, odspodu nahoru, tohle auto je prostě totálně „scandi chic“. Stylové jako nejstylovější stockholmská restaurace, kde vám při ochutnávání minimalisticky pojaté večeře hraje soundtrack z Robyn, Röyksopp a Sigrid. Ale taky drsné jako Thorovo kladivo – mimochodem tak jsou pojaty elegantní LED světlomety, kterými na vás volvo zamrká, čapne za srdce a nepustí.
Automobilka 21. století
Přesuňme se do nového milénia. Málokterá automobilka udělala takový obrat ve vnímání zákazníky jako Volvo. Švédové dnes vyrábějí nejenom jedna z designově nejskvostnějších aut na trhu, ale mají i vysoce progresivní vize ohledně budoucí mobility. Skupují jeden start-up za druhým – jako naposledy společnost zaměřenou na zajištění sdílené jízdy pro děti. Jejich koncept autonomního vozu 360c je dechberoucím pohledem do (možná ne tak vzdálené) budoucnosti. Švédská automobilka dnes láká zejména úspěšné městské kreativce či další liberálně smýšlející profese. A noví zákazníci si neváhají připlatit – Volvo dnešních dnů je prémiový brand a jeho hlavní konkurence spočívá v Německu.
Pro značku Volvo je typická praktičnost, obří kufr a místo na nohy, ale předchozí generace V60 a V60 Cross Country byly v řadě modelů švédské automobilky menší výjimkou z pravidla. Nový model vše napravuje, jeho prakticky řešený zavazadelník má pro tuto třídu solidních 529 litrů.
Skvělé zvenku i zevnitř
Zvýšená varianta Cross Country (auto nabobtnalo o 60 mm, oproti verzi R-Design dokonce o 75 mm) vzhledu rozhodně neškodí – ba naopak. Mimochodem, zvýšené oplastované kombíky jsou výborný nápad a alternativa pro ty, kdo chtějí sedět výš, avšak SUV je z nějakého důvodu rozčilují. A ve Volvu vyšší terénní kombi umějí – koneckonců, před více než dvaceti lety tento karoseriový subžánr vynalezli.
Nový designový jazyk boduje i uvnitř. Středové konzoli dominuje obří touchscreen a nad ním se tyčí basový reprák od high-endových mistrů Bowers & Wilkins. Zvukově se rázem přenesete do koncertní síně – dokonce doslova, pokud si navolíte i takto pojmenovaný preset.
Z dalších technologií nás zaujal asistent pro bezpečný sjezd prudkého svahu, který jsme otestovali na terénním polygonu. „Nedupejte na brzdu, nechte to na motoru,“ radil nám technik. A skutečně, systém po aktivaci pomáhá plynule sjíždět ze svahu rychlostí od 8 do 40 km/h s využitím brzdění motorem nebo v případě potřeby s přibrzďováním jednotlivých kol. Stačí jenom točit volantem. Rychlost můžete kdykoli upravit přibrzděním nebo případně i zrychlením. Hill Descent Control funguje i při couvání.
Během dvoudenního testování v okolí Lulea jsem promluvil s několika lidmi z Volva pracujícími na různých vedoucích pozicích. Vstřícně a neokázale s námi rozebírali vše od vizí budoucí elektromobility až po nové hráče ve švédském hokejovém týmu. Jako když potkáte staré známé. Vyzařovala z nich zapálenost pro svou práci a ohromná loajalita k firmě a jejím produktům. Taková opravdovost… A to, že všichni vypadali totálně scandi chic, ani nemusím zmiňovat.
Důkladně otestoval a výsledek sepsal Tomáš Otta.
Videospoty a pohled na audio poskytlo Volvo, poučné a zábavné testování zdokumentovala Petra Doležalová.