Volvo V60 T6 AWD Recharge

Elektřina ve službách prostých řidičských radostí

Ikona času doba čtení 6 min

Kombík střední třídy a hybrid do zásuvky. Taková je budoucnost optikou Volva a právě jeden z těchto vozů „pro nastávající generaci i svět“ si na vlastní kůži vyzkoušela Viola Procházková z webu Autíčkář.cz. Co Zlokočka říká na plug-in hybridní „šedesátku“?

Král je mrtev, ať žije král! 

Na první pohled je to klasické volvo. Dokonce to nejklasičtější z klasických, protože představuje nástupce ikonické V70. I přes nižší číslovku jí odpovídá jak rozměrově, tak jednoznačnými prioritami – bezpečností a rodinným zaměřením. Že se nástupnictví vydařilo na jedničku, jsem už dost obsáhle komentovala v testu V60 T6. A verze s hybridním pohonem je ve všem stejně dobrá jako ta spalovací. Čím se tedy liší a v čem je možná ještě lepší?

V modelovém roce 2020 Volvo přichází s třetí generací plug-in hybridní technologie. Ta se skládá ze dvou elektromotorů a spalovacího čtyřválce s baterií umístěnou v centrálním tunelu. Spolupráci benzínového motoru, turbodmychadla, kompresoru, elektromotorů, osmistupňové automatické převodovky a elektronického brzdového systému vyhodnocuje a upravuje řídicí jednotka v každé vteřině. Nechci si ani představovat, kolik kilometrů kabeláže se v útrobách auta skrývá a jaká kvanta dat po nich bez ustání běhají. 

Na cizí kůži

Po běžném uživateli se samozřejmě nechce, aby technikálie do detailu pochopil, ale jistá míra porozumění se hodí. V obsáhlém manuálu se tak dozvíte, jak máte nabíjet, jak máte jezdit, brzdit, plachtit a nepřeberné množství dalšího… Než bych přečetla 700 stran návodu, testovací týden by byl u konce, proto jsem ocenila, že mi produktový manažer českého Volva Martin Mazari poskytl zkrácenou verzi, navíc doplněnou o vlastní zkušenosti z dlouhodobého užívání. 

Na závěr [v ní] Martin píše: „Má reálná dlouhodobá spotřeba s vozem S90 T8 Twin Engine je po asi 35 tisících ujetých kilometrů kolem 7,2 l / 100 km, a to při převažujícím dálničním provozu a jen jednom nabíjení denně! “ No vida, to se příliš neliší od mého výsledku v testu. Mám sice lehčí auto a míň koníků, ale zas jsem rozhodně nenabíjela každý den. V

Teď bych se mohla tvářit, jaký jsem pokročilý uživatel a jak jsem souhrou fikaných opatření dosáhla ideálních hodnot. Nebudu vás balamutit, stejně se tu těžko najde naivka, co by mi to spolknul. Víte, co je na vší té jaderné fyzice nejkrásnější? Že ji můžete složit do úhledného paklíku, ovázat hedvábnou stužkou, zastrčit do nejspodnějšího šuplete hned vedle vánočního dárku od tetičky z pátého kolena a navěky zapomenout. Sednout si do auta a jet… 

Od teorie k praxi

Nastavím si hybridní režim a ať se stará řídicí jednotka, mě na tohle špekulování neužije. Já očekávám, že se usadím do volva, načež se dostaví instantní pocit duševní vyrovnanosti. A přesně tak to je. Cítím se vyrovnaně i v pražské zácpě, protože si pustím hudbu ze super soundsystému. Zapnu si autopilota, pardon, „Pilot Assist“, který patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes na trhu najít. Za jednoznačně nejlepší ho neoznačím jen s ohledem na proměnnou v podobě osobních preferencí. Zároveň na trhu těžko najdete primitivnější ovládání, na tohle doktorát z jaderné fyziky fakt nepotřebujete. 

Cítím se vyrovnaně i na cestě ze Sobotky do Chocně, nekonečném fláku rovné okresky plné kamionů. Tady se dá jen předjíždět, předjíždět, předjíždět. A je to super! Nesnažím se podkopat stokrát vyřčenou pravdu, hojně šířenou kolegy i mou maličkostí, totiž že volvo člověka nepodněcuje k ofenzivní jízdě. Jenže si to vyzkoušejte. Když máte pod pravou nohou instantní výkon přes tři sta koní a k šestistovce krouťáku, snadno naleznete zalíbení v ne zcela zenovém řízení. Přidejte komfortní podvozek bez nadbytečné houpavosti, dokonalé ticho na palubě a super audio, a nakonec vám bude ještě líto, že byla ta kamionová štreka tak krátká.

JEDINEČNÁ AKCE: WIN-WIN PO CELÉ LÉTO

Pro podnikatele a firmy jsou až do konce září připraveny výhodné akční nabídky financování, které jim pomohou oživit jejich vozový park bez nepříjemné finanční zátěže. A to včetně možnosti odložit začátek splácení úvěru až o půl roku.

Teď trochu odbočím…

Všichni mají pořád plnou hubu toho, jak je elektřina jediným východiskem pro krvácející planetu, všechny ty zlé plyny nás chtějí zahubit a my jim elektrickým pohonem vyrazíme z ruky nabitý kvér. Ale mě právě teď napadlo podívat se na elektromobilitu úplně jinýma očima. 

Jen si vzpomeňte, když se v automobilismu začalo šířit turbo. Motivace byla tehdy samozřejmě jiná než dnes. Lední medvědi zajímali maximálně zoology a oteplování bylo vítanou záminkou k odhazování nadbytečných svršků. Chtěli jsme „powaaaa!“ a turbo bylo nejkratší cesta. I tehdy samozřejmě uvědomělí občané láteřili, že je to zbytečně složité, poruchové, turbolag atakdále. A dneska je turbo něco jako varná konvice, i když se pořád najdou nadšenci, co si vodu ohřívají na šparheltu.

I když se hybridní technologie prezentuje jako ctnostný nástroj pro záchranu planety, můžeme si z ní odnést i něco docela jiného. Powaaaa! Přesně tak. Jak jinak dostat výkon do obyčejného, byť turbem i kompresorem motivovaného čtyřválce, který se musí pokorně sklánět před majestátem euronorem? Elektřina opět zachraňuje svět. I kdyby vám byl osud ledních medvědů srdečně ukradený, ta hrobově tichá jízda a hlavně odpich hodný supersportu prostě musí pohladit churavějící duši milovníka rychlosti. Když pak elektromotorům přispěchá na pomoc benzín, ani si toho nevšimnete. Představuji vám čtyřválec s nejhezčím zvukem na světě. Nemá totiž zvuk vůbec žádný.

Mrtvou váhu s sebou navíc tahat nebudete, ani když se baterie vybije. Po vybití bude auto prostě fungovat jako full hybrid – nedokáže se už pohybovat pouze v elektrickém módu, ale baterie si vždycky zachová jisté procento kapacity, aby pomohla při rozjezdech.   

Zabírá to prostor? Z vašeho prostoru to nezabere nic. Baterie uložená v centrálním tunelu neukrajuje místo v kabině ani v kufru. Jediné, čeho si možná všimnete, je trochu podezřele mělká schránka pod loketní opěrkou.

LÉTO S PLUG-IN HYBRIDEM ELEKTŘINOU NA ROK ZDARMA

Volvo má pro zájemce o nový plug-in hybridní model lákavou nabídku: až pro prvních dvanáct měsíců cestování majitelům proplatí náklady na elektřinu. Nabídka je platná pro nově objednané vozy do 30. září 2020. 

Verdikt?

Snad pokaždé, když sedím v testovacím Volvu, mám pocit, že právě tahle verze je ta optimální – ať už jezdilo na benzín, na naftu nebo na elektronky, ať to bylo SUV, sedan nebo kombík. Takže teď asi nebudu znít úplně věrohodně – tahle verze je jednoduše optimální. Velikostí, pohonem i výbavou. 

Není mnoho aut, u kterých bych dala přednost hybridu před klasikou, ale tohle je jedno z nich. Nevyřvává do světa nic o futurismu. Na palubě nenajdete sci-fi design ani animace zobrazující počet zachráněných velryb či pralesů. Ochotně dává zapomenout na to, že je jiné. A jako celek funguje naprosto dokonale. 

Se svými pocity (zde reakčně krácenými) z jízdy hybridní V60 se čtenářům webu Autíčkář.cz svěřila Viola Procházková, která svou jízdu současně obrazově zdokumentovala. Další fotky doplnil archiv Volvo Cars.

Chcete zažít stejné pocity jako autorka testu? Ještě dnes zjistěte, jaké výhody nabízí plug-in hybridní technologie.

Objednání testovací jízdy