Volvo XC90: připraveno na váš životní styl

Ikona času doba čtení 8 min

Mimořádně oblíbené prémiové SUV Volvo XC90 – jeden z neprodávanějších modelů značky, a to jak celosvětově, tak mezi českými zákazníky – absolvovalo v říjnu exkluzivní prezentační roadshow po České republice. Poté co se v nádherně zrenovovaných prostorách pražské Fantovy kavárny představilo pozvaným novinářům, vystavilo na devět dní své kvality na odiv zájemcům v jednotlivých dealerstvích značky.

O notný kus lepší

Design omlazeného Volva XC90 se více přiblížil vzhledu jeho plně elektrického bratra, modelu EX90. Nový je přední nárazník, upravené tvary dostala kapota i přední blatníky, což vozu dodává sebevědomější výraz a dynamičtější charakter. Čelní mřížka chladiče s výrazněji propracovaným grafickým vzorem je nabízena ve dvou barevných provedeních dle zvoleného designového tématu vozu. A oživena byla i podoba tradičního znaku Volvo „Iron Mark“ – v lesklém chromu nebo vysoce lesklé černé barvě. 

Aktualizace se dočkal design předních i zadních světel včetně nového štíhlého designového podpisu ve tvaru písmene T s full matrix LED světlomety. Nové jsou i designy kol z lehké slitiny v rozměrech 20, 21 a 22 palců.

Pozvánka do kabiny

Ještě zásadnějších úprav se dočkal interiér vozu. Tedy úprav… Vlastně je kompletně nový a stejně jako příď se i on nyní více podobá vzhledu kabiny EX90. Především je vybaven větším, 11,2palcovým volně zasazeným centrálním displejem se zcela novým OS HMI. Má o 21 % více pixelů a díky tomu ostřejší obraz. Největší změnou je ovšem na displeji zobrazovaný obsah. Nejvyužívanější aplikace a ovládací prvky, jako jsou mapy, média a telefon, teď uvidíte hned na domovské stránce. V praxi to znamená, že  k funkcím, které využíváte nejčastěji, se dostanete méně kroky (tedy doteky). 

Kontextová lišta zobrazuje naposledy používané aplikace a její obsah se mění v závislosti na situaci. Při jízdě nízkou rychlostí se objeví ikona vnějších kamer, které oceníte při manévrování ve stísněném prostoru.

„Nové Volvo XC90 vyzařuje sebevědomí, a proč by ne? Naše sedmimístná vlajková loď je již léta jedním z našich nejprodávanějších modelů. Tento neutuchající zájem mě velmi těší a věřím, že její modernizovaná verze osloví zákazníky nové i stávající, kteří jsou tomu vozu natolik věrni, že si jej pořizují opakovaně.“

Šárka Heyna Fuchsová, Managing Director Volvo Car Czech Republic

Šárka Heyna Fuchsová, Managing Director Volvo Car Czech Republic při představení Volva XC90 ve Fantově kavárně

Součástí této výbavy je standardní balíček digitálních služeb: vedle hlasového ovládání Google Assistant, navigace Google Maps (která nabízí dopravní informace v reálném čase a funkci automatické změny trasy) a dalších aplikací z obchodu Google Play je už v ceně vozu také neomezený evropský datový roaming na čtyři roky. Balíček zahrnuje také služby na základě vzdáleného přístupu (OTA) dostupné přes aplikaci Volvo Cars, takže můžete nejen přidávat nové funkce a služby, ale také online aktualizovat software vozu.

U plug-in hybridní verze je teď navíc snadnější přístup k podstatným funkcím. Nabídka jízdních režimů na domovské stránce vám zjednoduší přístup k aktivaci režimu Pure pro jízdu čistě na elektřinu. V případě potřeby či volby jízdy na čistě elektrický pohon vám postačí jediný dotyk.

Ve skandinávském duchu

Atmosféru severu navodí další významné novinky v kabině: modernizovaná plně čalouněná přístrojová deska a výplně dveří, nové osvětlení interiéru a tvar dekorativního obložení, nový design ventilačních otvorů či třeba plně čalouněná středová konzola. Ale především nová čalounění legendárně pohodlných ergonomických sedadel, kombinující přírodní a recyklované materiály. Konkrétně je na výběr ze čtyř možností: dvě různé varianty se základem z biokompozitního materiálu Nordico, další z udržitelného textilního materiálu s podílem recyklovaných PET lahví a samozřejmě provedení z ventilované jemné kůže Nappa ve třech barevných variacích. Volit můžete také ze čtyř možností dekorativního obložení interiéru, které podtrhují specifičnost skandinávského pohledu na design. 

Komfortní a pohodlnou jízdu zaručí pokročilá technologie odpružení a vylepšené odhlučnění. Za plynulejší jízdu vděčí nové Volvo XC90 především upravenému komfortnímu podvozku s technologií tlumičů FSD (Frequency Selective Damping) s frekvenčně proměnnou charakteristikou tlumení podle aktuální odezvy od kol nebo s aktivním vzduchovým odpružením Four C, jehož technologie monitoruje vůz, vozovku a řízení 500krát za sekundu. A aby byly vaše jízdy ještě tišší a kultivovanější, byly do sloupků a protipožární stěny přidány tlumiče hluku, které zajistí výrazně tišší kabinu s nízkou hladinou hluku způsobeného větrem a zvuky od vozovky.

O litr levněji

Pro ty konzervativnější řidiče, co se týče pohonu, zůstal pod kapotou XC90 starý dobrý, leč neustále vylepšovaný mild hybridní benzínový motor B5 AWD se systémovým výkonem 264 k / 360 Nm a zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,7 s. Během jízdy sbírá přebytečnou kinetickou energii a přemění ji na elektřinu, kterou pak pohání palubní systémy (při delším stání na semaforu) nebo ulehčí spalovacímu motoru při akceleraci – posílený startér-generátor umí krátkodobě dodat výkon 14 koní a zátah 40 Nm, čímž také zrychluje reakce na pokyn plynového pedálu. Tím dokáže uspořit až 15 % (tedy v průměru až litr) paliva. Po řidiči přitom nevyžaduje žádnou změnu chování ani jízdního stylu, jízda je stejná jako s běžným benzínovým motorem, jen levnější a šetrnější k přírodě. 

Tento typ motorizace je mimochodem dostupný pro všechna SUV značky Volvo: od kompaktního modelu XC40 přes střední XC60 až po Volvo XC90.

Plug-in hybrid pro každou situaci

Druhá možnost, plug-in hybridní jednotka T8, kombinuje to nejlepší ze spalovacího motoru (svobodu „neomezeného“ dojezdu až 800 km) s čistě elektrickou jízdou. Větší baterie nabíjená ze zásuvky vám na jedno nabití umožní zcela bezhlučně, bezemisně a v naprostém pohodlí ujet až 72 kilometrů, což by mělo pokrýt takové to obvyklé každodenní popojíždění. Pro delší cesty si pak vůz podle trasy v navigaci sám rozvrhne, kdy dává smysl jet na elektřinu z baterie a kdy je efektivnější jet na benzín. 

Spojení sil spalovacího motoru a elektromotoru v hybridním režimu umožňuje nejen mimořádně nízkou spotřebu při běžné jízdě, ale i vysoký výkon (až 455 k / 709 Nm), který vozu umožní zrychlit z nuly na stovku za pouhých 5,4 sekundy – což se vám bude hodit hlavně při předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu.

Bezpečnost na prvním místě

Samozřejmostí, jako u každého modelu značky Volvo, je nejvyšší dostupná úroveň pasivní a aktivní bezpečnosti, zahrnující mimo jiné bezpečnostní klec vozu z vysokopevnostní oceli a pokročilé technologie na podporu řidiče. Ty vám pomůžou třeba automatickým přizpůsobováním rychlosti udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu nebo jemnými zásahy do řízení držet vůz uprostřed jízdního pruhu. Oceníte je při popojíždění v dopravních kolonách, kdy vás dokonce upozorní na to, že se vozidla před vámi rozjíždějí. Inteligentní systém předcházení kolizím vám bez ohledu na denní dobu pomůže včas rozpoznat jiná vozidla, chodce, cyklisty a velká zvířata a vyhnout se srážce s nimi. Systém vás nejprve upozorní, a pokud nezareagujete, aktivuje se automatické brzdění. Obdobným způsobem pomáhají asistenční technologie i při křížení cesty protijedoucím vozidlům při odbočování.

Cenami ověnčený evergreen

Volvo XC90 druhé generace získalo za dobu svého působení na světových trzích přes 170 různých ocenění a špičkových hodnocení v mezinárodních bezpečnostních testech, mezi které patří třeba Car of the Year (desetkrát) a především čtyřikrát Top Safety Pick+ v asi nejpřísnějších crash testech světa IIHS. A to i v roce 2024 (verze MY25).

V Česku je nové Volvo XC90 nabízeno s prodlouženou zárukou, kdy ke standardní tovární záruce dostanete ještě jednou tolik, a můžete tak bezstarostně jezdit po celé čtyři roky nebo až do ujetí 200 000 kilometrů.

Foto a video archiv Volvo Cars

Vlastimil Gereg je dlouholetým zákazníkem značky Volvo a momentálně čeká na svůj pátý vůz. Co pro něj značka znamená a jaké jsou jeho pocity z nové XC90 při slavnostním odhalení v Praze?