XC90: Příběh auta, které se stalo legendou

Clarksonův favorit pro (nejen) velké rodiny.

Ikona času doba čtení 9 min

Volvo má na rodinná auta patent. XC90 ovšem předčila všechna obvyklá očekávání tím, že zosobnila perfektní rodinný vůz. Stal se z něj naprostý hit, celkově nejprodávanější sedmimístné SUV na trhu, které si zamilovaly statisíce spokojených zákazníků. 

Životní styl zvaný Volvo XC90.

Bylo jednou jedno SUV…

Životní příběh XC90 vypráví o úspěchu tak nečekaném, že zaskočil i samotnou automobilku. Volvo XC90 se narodilo na přelomu tisíciletí, v době prvního boomu prémiových SUV. Ale zatímco konkurence od BMW a Mercedesu se sebestředně soustředila na prestiž a styl, Volvo vsadilo vše na účelnou praktičnost a uživatelskou přívětivost. A tato sázka se víc než vyplatila. 

Volvo XC90 pohodlně „ubytovalo“ sedmičlennou posádku, zahrnulo ji prostorem a pohodlím a život usnadňovalo variabilitou a jednoduchostí ovládání i používání. Do druhé řady se pohodlně vešli i dospěláci. Prostřední sedačka přitom měla integrovaný vyklápěcí dětský podsedák (což byla v té době revoluční novinka) a její opěradlo se dalo sklápět, když jste potřebovali víc prostoru pro převoz dlouhých předmětů (nebo když dva pasažéři vzadu chtěli loketní opěrku). Zadní sedadla sice byla jen pro děti, ale v případě nepotřeby se dala sklopit do podlahy kufru. Ten byl přístupný dvoudílným víkem, jehož spodní vyklápěcí část mohla sloužit jako lavička pro sezení. Tady se prostě myslelo na vše.

Špičková byla také bezpečnost díky pokrokové konstrukci přední nárazové zóny a střechy zpevněné vysokopevnostní ocelí kvůli vyšší odolnosti prostoru posádky v případě převrácení (spolu s předpínači pásů pro všechna sedadla a nafouknutím hlavových airbagů) a s přidáním elektronického systému RSC, který tomu zabraňoval (systém stabilizace byl doplněný gyroskopickým čidlem detekujícím boční náklon). Unikátní byly záclonové airbagy chránící hlavy cestujících i ve třetí řadě. A premiéru v XC90 slavil systém BLIS, tedy monitorování mrtvých úhlů.

Pod kapotou se uhnízdily výkonné a přitom úsporné přeplňované pětiválcové motory, dokonce i mocný osmiválec od Yamahy. O poklidnou jízdu se starala hladce řadící automatická převodovka a jistotu za všech podmínek zajišťoval pohon všech čtyř kol – v zasněžené švédské krajině, stejně jako na českých blátivých cestách. XC90 bylo prostě auto, na které jste se mohli v každé situaci spolehnout.

Díky svým nepopiratelným kvalitám si první generace Volva XC90 vysloužila po celém světě více než stovku různých ocenění včetně koruny nejcennějšího exportního produktu Švédska svého času. A ten čas byl neobyčejně dlouhý – první XC90 se udržela ve výrobě neuvěřitelných dvanáct let a za tu dobu si svého šťastného majitele našlo přes 636 tisíc kusů.

„Tohle je jeden z nejdůležitějších dnů v naší historii,“ komentoval tehdejší šéf automobilky Håkan Samuelsson uvedení druhé generace XC90. „Nepředstavujeme jen nový vůz, představujeme i novou tvář celé značky.“

Podruhé a ještě lépe

Na její úspěchy navázala od roku 2015 vyráběná druhá generace, která do osvědčeného mixu přidala také notnou dávku elegance a luxusu. Byla totiž prvním modelem nové vlny s vytříbeným designem z pera Thomase Ingenlatha a mimořádně propracovaným interiérem, navrženým Robinem Pagem. Mezigenerační kvalitativní skok byl skutečně ohromující.

Na začátku byla exkluzivita. Prvních 1 927 kusů (číslo reflektuje rok založení automobilky) druhé generace XC90 vzniklo jako limitovaná edice „First Edition“ – zákazníci si mohli zvolit konkrétní číslo svého vozu a stát se součástí nového příběhu od první stránky. Tato limitka byla vyprodána během 48 hodin.

Nová XC90 také o něco povyrostla do délky i šířky, aby své posádce poskytla ještě víc místa. Jejím základem se stala supermoderní platforma SPA (Scalable Product Architecture), sdílená s ostatními pozdějšími modely. To však také znamenalo přechod k pouze čtyřválcovým benzínovým a dieselovým motorům, což v době představení trochu rozbouřilo vody. Ale zbytečně – zájem o XC90 neklesal, dokonce naopak. Šlo totiž také o dost výkonné, úsporné a kultivované jednotky, které jízdu nijak nekazily. Zvlášť když je postupně doplnily elektrifikované plug-in hybridní systémy s vysokým výkonem a dlouhým elektrickým dojezdem.

Z pomocné ruky ochranná náruč

Obrovským skokem pro bezpečnost posádky byla integrace pokrokových asistenčních systémů, které dokázaly řidiče upozornit na hrozící nebezpečí (v podobě jiného auta, cyklisty, chodce, ale třeba i losa) a v nouzi za něj samočinně zabrzdily. Dokonce i při odbočování v případě hrozící srážky s protijedoucím vozidlem, což představovalo pro XC90 světové prvenství. V případě potenciální kolize zezadu samočinně zapne varovné blinkry a přitáhne posádce pásy. Adaptivní tempomat Pilot Assist dokázal přizpůsobit rychlost dopravě před vozidlem a zároveň ho vedl v pruhu. Unikátní pro novou XC90 pak byla speciální ochrana pro případ sjetí ze silnice (aktivují se předpínače pásů a při tvrdém nárazu se deformuje část mezi polstrováním sedačky a jejím rámem, aby se zabránilo poškození páteře). Díky tomu si tento model vysloužil ocenění Top Safety Pick+ v bezpečnostním testu IIHS i po deseti letech na trhu.

Pocit výjimečného bezpečí prohluboval přirozenou pohodu na palubě, kterou jsou všechna volva proslavená. Jejich kabiny vás něžně obejmou, za jízdy konejší klidem a rozmazlují komfortní jízdou i prostopášnou výbavou. Díky tomu zvládáte každodenní stresy v naprostém poklidu a na konci sebedelší cesty vystoupíte z vozu snad ještě odpočatější, než jste do něj nastupovali. To ale určitě sami znáte nejlépe…

Lepší a lepší

Druhá generace XC90 podědila po té první také její dlouhověkost – ve vínku měla skvělé geny v podobě nadčasové krásy a elegance, kterou automobilka podpořila několika velmi citlivými modernizacemi. Ta poslední se odehrála na přelomu loňského a letošního roku a přinesla osvěžení vnějšího designu i interiéru, infotainment nejnovější generace na větší dotykové obrazovce s vyšším rozlišením a výkonnějším hardwarem a také ještě pohodlnější a tišší jízdu. Zkrátka opět prohloubila přirozené vlastnosti XC90, čímž ji udržuje na špičce segmentu prémiových rodinných SUV.

Zákazníci si obě generace XC90 zamilovali natolik, že si jich někteří pořídili rovnou několik. Klidně hned po sobě (řada z nich je i v Česku). Jedním z nich je třeba Jeremy Clarkson, světoznámý automobilový novinář a moderátor televizních pořadů Top Gear a Grand Tour. Ten měl hned čtyři. Přitom si mohl vybrat kterékoliv ze stovek a tisíců aut, jež za svou bohatou kariéru otestoval. Přesto pro svou rodinu zvolil XC90.

„Tohle auto musel navrhovat někdo, kdo má děti,“ chválil praktičnost a variabilitu sedmimístného SUV od Volva. (A to je pravda – šéf projektu Hans Wilkman s ním objížděl zákazníky, často šlo o ženy, v Americe a získával od nich zpětnou vazbu a podněty ke zlepšení.) Clarkson ocenil také to, že XC90 je hezčí než ostatní velká SUV, má nádhernou světlou a vzdušnou kabinu a pochvaloval si také pohodlnou jízdu. „Hodně jsem se snažil najít cokoliv otravného nebo nedostatečného, ale nic takového jsem prostě neobjevil,“ přiznal v jedné ze svých recenzí. XC90 označil za „naprosto dokonalé auto“ a „nejlepší sedmimístný vůz, jaký si můžete pořídit“. „Je prostě dokonalé,“ shrnul závěrem. A prý jediné auto, za které by XC90 vyměnil, by bylo Bentley…

Devadesátka do zásuvky

Neobyčejný úspěch nestárnoucího rodinného SUV od Volva pokračuje i po nedávné modernizaci. Z výrobní linky ve švédské Torslandě před pár dny sjela stříbrná XC90 s pořadovým číslem 1 000 000! Přitom na evropských trzích a za oceánem stále sbírá vrcholná ocenění od profesionálních novinářů, nadšených zákazníků i bezpečnostních specialistů – doma ve Švédsku by jen těžko našli vitrínu dost velkou, kam by se všechny trofeje s tituly jako „Nejlepší rodinné auto“ nebo „Nejlepší sedmimístné SUV“ vešly.

Volvo XC90 T8 – když spolupracují benzínový a elektrický motor, máte k dispozici stádo až 455 koní.

Pokrok však nejde zastavit, a tak se po bok XC90 s částečně elektrifikovanými pohonnými jednotkami (mild hybrid a plug-in hybrid) postavila čistě elektrická EX90, která posouvá hru po všech stránkách ještě o pořádný kus dál. Při zachování stejně výjimečné praktičnosti a variability je totiž ještě klidnější a pohodlnější, tišší a efektivnější, přitom také rychlejší a sebejistější.

Plně elektrické Volvo EX90.

Vlastně jezdí hodně podobně jako Bentley, kdyby to pana Clarksona a vás ostatní zajímalo. To ostatně potvrzuje ocenění EX90 titulem World Luxury Car 2025 v prestižní anketě World Car Awards. Odborná porota složená z 96 automobilových novinářů ze 30 zemí ocenila jeho tichou a výkonnou jízdu, vytříbený interiér a špičkové bezpečnostní technologie.

V bezpečnosti EX90 skutečně nemá konkurenci díky neuvěřitelně široké bezpečnostní výbavě a obřímu výpočetnímu výkonu, který vyhodnocuje rizika a navrhuje možné reakce v předstihu, než si je řidič za volantem vůbec uvědomí. Navíc u toho vypadá naprosto skvostně – a ještě na vás laškovně mrkne. O tom si ale více detailů přečtete v jiném našem článku… V tomto velmi náročném světě má však EX90 zásadní výhodu, že může stavět na bezpočtu úspěchů předchozích dvou generací velmi povedené XC90. 

Vy si můžete vybrat, které z těchto dvou výjimečných SUV dostane vaši důvěru, aby se mohlo starat o vás a vaši rodinu. Nemusíte vybírat moc dlouho, ani jedno z nich vás nezklame!

Historii výjimečného modelu poodhalil Martin Jánský, proměny XC90 v čase dokumentují snímky z archivu Volvo Cars.