93 let. Tak dlouho již existuje myšlenka tak trochu jiného přístupu k výrobě automobilů a stejné výročí slaví i automobilka, jež na základě této myšlenky vznikla. Značka Volvo se těší skvělé kondici a její dalekosáhlé plány zahrnují bližší i hodně vzdálenou budoucnost. Dnes se však pojďme na chvíli zastavit a ohlédnout se zpět. Uvědomění si vlastních kořenů totiž může být spolehlivým odrazovým můstkem k dalšímu růstu a rozvoji.
Potkali se… ve Stockholmu
Všechno začalo v továrně na kuličková ložiska Svenska Kullager Fabriken. Její prodejce Assar Gabrielsson si už ve dvacátých letech začal všímat rostoucího nadšení Američanů, Němců a také Švédů pro motorismus a spolehlivě vycítil jedinečnou obchodní příležitost. A tak když se jednoho dne sešel se svým bývalým firemním kolegou, konstruktérem Gustafem Larssonem, ve stockholmské restauraci Sturehof nad oblíbenou švédskou pochoutkou – čerstvými raky –, slovo dalo slovo a Assar svému spolustolovníkovi svěřil své velkolepé plány na vybudování nového automobilového průmyslu ve Švédsku.
Ale jen u slov nezůstalo: 16. prosince 1925 oba „otcové zakladatelé“ podepsali smlouvu o vzájemné spolupráci. Svůj plán vystavěli na dostupné švédské oceli, levné pracovní síle a kvalifikovaných inženýrech. Klíčem ke švédské kvalitě se měl stát jiný princip, než jaký používala většina ostatních firem. Součásti vozů se rozhodli navrhovat sami a jejich výrobu zadávat dodavatelům.
Sestavili konstrukční tým a Gabrielsson financoval postavení deseti vydařených prototypů. Díky nim se jim podařilo nadchnout pro společnou myšlenku společnost SKF, která zafinancovala výrobu tisíce automobilů pod značkou AB Volvo. Ty měly být odolnější a dostupnější alternativou k předraženým nebo naopak nepříliš kvalitním dováženým vozům.
Slovo pro název značky VOLVO pochází z latiny a znamená „valím se, kutálím se, otáčím se“. Mělo být upomínkou na původní továrnu na kuličková ložiska. Současně vyjadřuje pohyb vpřed – vpřed ke světlé budoucnosti.
Síla švédského dědictví
Volvo však nevzniklo jen jako obchodní jednotka. Zázemí gigantu SKF umožnilo dvojici vizionářů realizovat jejich sen: jeden toužil po dokonalém moderním automobilu, druhý po společnosti naslouchající zákazníkům a propojené s jejich životy, jak to dosud nikdo nedokázal. Spojením těchto dvou cílů vzniklo něco naprosto jedinečného. Automobilka s duší vyrábějící vozy ne pouze jako stroje, ale jako členy rodiny. S citem pro zodpovědnost, vášní pro techniku a osobitým stylem severu.
Díky robustní konstrukci, na kterou bylo spolehnutí i v náročných švédských podmínkách, si značka získala srdce mnoha zákazníků, o které pečovala víc než kdo jiný. Konstruktéři Volva svými inovacemi na poli techniky a bezpečnosti výrazně přispěli k záchraně milionů životů. To nejsou přehnaná čísla. Již 40 let používáme v automobilech tříbodový bezpečnostní pás, patent pocházející právě z dílen severského Volva. A zdaleka to není jediný vynález, který chrání posádky automobilů Volvo. K výrazným inovacím došlo i v oblasti dětských sedaček, deformačních zón a v poslední době i asistenčních a bezpečnostních systémů.
Víc než jen prostředek přepravy
Zodpovědný přístup však neznamená jen ochranu posádky v případě nehody. Značka Volvo chce svým dílem přispět k utváření udržitelného a bezpečného světa okolo nás. A rozhodně to není téma jen poslední dekády, je to myšlenka, která provází značku po celou dobu její existence. Příkladem může být i lambda sonda, další vynález švédské automobilky. Toto zařízení na optimalizaci spalování motorů už v sedmdesátých letech spolu s trojcestným katalyzátorem výrazně snižovalo množství škodlivých látek produkovaných automobily Volvo.
Myšlenky Assara Gabrielssona a Gustava Larsona jsou stejně živé i po 93 letech. „Jejich“ automobilka neslevuje z vysokých nároků ani cílů, které si sama vytyčila. Zodpovědný přístup, uhlíkově neutrální výroba, nekompromisní důraz na bezpečnost i nové technologie obsahující ve velké míře hybridní a elektrické formy pohonu, to vše s cílem spokojeného zákazníka. A také nesobecký přístup dokázat se s konkurencí podělit o výsledky výzkumu pro zajištění co největší bezpečnosti pro všechny. Taková je tradice od roku 1927 a taková je značka Volvo i dnes.
Hlavní inovace a prvenství zn. Volvo
1959 – tříbodový bezpečnostní pás
1972 – dětská bezpečnostní sedačka obrácená proti směru jízdy
1976 – lambda sonda
1991 – systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS)
1998 – systém ochrany proti hyperflexi krční páteře
1998 – nafukovací clona („boční“ airbag)
2002 – systém ochrany proti a při převrácení vozu (RSC a ROPS)
2003 – informační systém monitorující mrtvý úhel (BLIS)
2008 – City Safety
2010 – systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou
2014 – systém preventivní ochrany v případě nechtěného opuštění vozovky
2016 – systém propojené bezpečnosti
Výročí švédské automobilky přiblížil Tomáš Racek a fotografiemi jej doplňuje archiv oslavence.