Bezpečnost pro každého

Ikona času doba čtení 7 min

Cílem všech ve Volvu je, abyste dojeli do cíle svých cest vždy pohodlně a uvolněně, ale především bezpečně.

Závazek pro lidstvo

Všechna nová auta jsou bezpečná. Získat pět hvězdiček v testu Euro NCAP je dnes již skoro povinností, proto vývojáři všech značek pečlivě navrhují deformační zóny, vyvíjejí bezpečnostní systémy a provádějí nárazové zkoušky, aby jejich vozy ve výsledném nezávislém testu získaly co nejvyšší hodnocení. Jenže někteří dělají víc než to…

Pro Volvo není bezpečnost marketingovým tahákem, ale skutečným příslibem vůči společnosti. Proto Volvo nasměřovalo veškeré své snahy v oblasti zvyšování bezpečnosti.

Také sedačky pomáhají bezpečnosti. Jejich hlavové opěrky jsou tvarovány tak, aby zabránily (spolu se speciálním mechanismem) poškození páteře především při nárazu zezadu.

Výsledkem dekád kontinuálního výzkumu a vývoje je nejnovější EX90, vlajkové elektrické SUV vyzbrojené 33 různými senzory, které se starají o bezpečnost posádky (při jízdě i po zastavení), chodců, cyklistů a dalších účastníků silničního provozu.

BEZPEČNOSTNÍ INOVACE VOLVO: Kromě tříbodového pásu je mezi bezpečnostními novinkami, se kterými přišli inženýři Volvo jako první na světě, třeba také dětská sedačka proti směru jízdy (1972) a dětský podsedák (1978, v roce 1991 už byl integrován přímo do zadní sedačky), systém boční ochrany s výztuhami ve dveřích a bočními airbagy (SIPS, 1991), ochrana krku (WHIPS, 1998), hlavový airbag (1998), ochrana proti převrácení (2002), monitorování slepého úhlu (BLIS, 2003), systém nouzového zastavení (2008) s detekcí chodců (2010), ochrana proti vyjetí ze silnice (2014) nebo proti protijedoucím autům (2018).

Z aktivit pro zvýšení bezpečnosti ovšem netěží jen řidiči vozů Volvo, ale také ostatní značky na trhu. Švédská automobilka si totiž klíčová data nenechává pro sebe, naopak je nezištně poskytuje všem, kterým bezpečnost dopravního provozu a všech jeho účastníků leží na srdci.

„Since 1959“

Tento trend začal již v roce 1959, kdy konstruktér Nils Bohlin vynalezl tříbodový bezpečností pás – a automobilka místo aby těžila z prodeje licencí na tento převratný prvek, poskytla patent k volnému použití, aby se rozšířil do co největšího množství aut. Protože prostě pomáhal zachraňovat životy (odhaduje se, že jich zachránil více než milion) a o to šlo v první řadě.

Tříbodový bezpečnostní pás Volvo ze sbírky Národního muzea americké historie Smithsonova institutu

V tomto trendu nezištného šíření bezpečnosti Volvo pokračuje dodnes. Odborníci z automobilky také provádějí výzkum a vývoj nad rámec požadovaný legislativou, nárazové zkoušky se při vývoji nových modelů realizují ve větších počtech než u jiných značek a také z jiných úhlů, než jak je provádí Euro NCAP nebo americký IIHS, aby byla zajištěna bezpečnost posádky v každé situaci, ne pouze v těch normovaných.

Tým pro výzkum dopravních nehod zkoumá a analyzuje dopravní nehody již od 70. let 20. století.

Proto má Volvo také vlastní tým vyšetřovatelů, kteří vyjíždějí k reálným nehodám na švédských silnicích, aby zjišťovali jejich příčiny a analyzovali následky. „Tento tým funguje již od 70. let,“ potvrzuje Dr. Lotta Jakobsson, technická specialistka, která výzkumu prevence zranění při dopravních nehodách ve Volvu zasvětila celý svůj pracovní život – zabývá se jím již 35 let. „Ročně vyjíždí až k padesáti nehodám a sleduje při nich na dvě stovky proměnných, abychom přesněji porozuměli, proč se nehody stávají a jaké mají důsledky.“

Výsledky jejich výzkumů více než 50 tisíc nehod s více než 80 tisíci členy posádky se pak přenášejí do vývoje nových aut, aby k podobným nehodám již nedocházelo, nebo se alespoň minimalizovaly jejich následky. „Snažíme se nasazovat nové bezpečnostní prvky, hned jak jsou k dispozici. Naše vozy měly předpínače bezpečnostních pásů již od osmdesátých let, mnoho ostatních automobilek je však převzalo až v momentu, kdy je bezpečnostní agentury začaly testovat a hodnotit,“ pokračuje Lotta Jakobsson.

Přivítejte dummies rodinu

Ve srovnání s muži mají ženy o 71 % vyšší pravděpodobnost, že se při nehodě zraní. A o 17 % pravděpodobněji zemřou. To proto, že je bezpečnost většiny automobilů přizpůsobena mužské konstituci a při nárazových testech se používají figuríny mužské postavy a hmotnosti. U Volva je to však úplně jinak…

„Uvědomujeme si, že lidé mají různou tělesnou konstituci – různou výšku, hmotnost i proporce. Proto jsme začali testovat i figuríny pro nárazové testy s postavou žen a dětí,“ vysvětluje Dr. Lotta Jakobsson. Z výzkumů reálných nehod totiž vyšlo, že bezpečnostní prvky nejlépe chrání postavy odpovídající standardním figurínám. Jenže populace je mnohem rozmanitější.

Proto čítá rodina testovacích figurín ve Volvu devatenáct členů – osm dospělých a jedenáct dětí, přičemž to nejmladší váží pouhá tři kila. Při vývoji bezpečnostních prvků se pak přizpůsobuje všem těmto zástupcům lidských cestujících. Data ze všech výzkumů, všech nárazových testů se všemi různými figurínami (fyzických i počítačových modelů) a vyšetřování všech reálných nehod pak Volvo v rámci iniciativy E.V.A. (Equal Vehicles for All) volně poskytuje každému, komu bezpečnost dopravního provozu leží na srdci. Bezpečnost by totiž měla být skutečně pro všechny.

Část figurín pro crash testy společnosti Volvo Cars

„Jako první jsme prováděli výzkumy dokonce i s postavou těhotné ženy. Podle Pittsburské univerzity jsou totiž dopravní nehody nejčastější příčinou úmrtí nenarozených dětí,“ pokračuje Dr. Lotta Jakobsson.

Proto ve Volvu navrhli Lindu, počítačový model nastávající maminky s děťátkem v bříšku, který umožňoval studovat, jak se těhotná cestující při nárazu pohybuje a jaký vliv má bezpečnostní pás na ženu i její plod. Ukázalo se, že klíčové je poutat spodní část bezpečnostního pásu až pod bříško, kde najde oporu v pánvi. 

Jak se správně poutat

Bezpečnostní pás musí jít přes rameno. Pokud ho cítíte na krku a je vám to nepříjemné, upravte si výšku pásu nebo sedačky, případně si dejte ke krku šátek nebo jinou látku, která hrubost pásu zjemní. Jeho pozice přes rameno je však zcela klíčová, jen tak dokáže držet tělo v sedačce, aby airbag mohl optimálně fungovat a nezranil vás, místo aby chránil.

Spodní část pásu by se měla opírat o pánev, takže si ho posuňte až pod bříško, pokud nějaké máte (a ani nemusíte být těhotní). Naopak nesmí procházet přes měkké části těla, tam totiž nechrání, ale může ublížit.

Dr. Lotta Jakobsson

Klíčová data z těchto výzkumů si Volvo nenechává pro sebe, ale sdílí je se všemi ostatními výrobci, aby tak pomohlo zvyšovat bezpečnost všech lidí bez ohledu na značku auta, které řídí. A co můžete udělat pro větší bezpečnost vy sami? Dr. Lotta Jakobsson radí: „Pokud chcete Volvu pomoci zvyšovat bezpečnost, tak seďte v sedačce vzpřímeně a před každou jízdou se pořádně připoutejte. Auto se postará o zbytek.“ 

Průvodcem světem bezpečnosti podle Volva byl Martin Jánský s názornou podporou archivu Volvo Cars.

Romantický příběh nejstarší testovací figuríny Cliva Bengtssona a jeho partnerky Mary se stal legendou, a s ním i termín softies – měkkouši, pro které tento oddaný pracovník podstoupil řadu bolestivých nárazů.