Bezpečnost v genech

Volvo je v přísných testech IIHS nejúspěšnější.

Ikona času doba čtení 5 min

Volvo dosáhlo dalšího milníku v oblasti bezpečnosti: stalo se jedinou automobilkou, která získala v sérii testů Amerického pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) nejvyšší hodnocení u celé své modelové řady. Přitom zkoušky této organizace jsou v lecčems ještě náročnější než u evropské Euro NCAP.

Nečekaně náročné

Nárazové zkoušky IIHS se staly pojmem i noční můrou konstruktérů v roce 2012. Tehdy totiž americká organizace zavedla zcela nový test, který svojí náročností do té doby nic nepřekonalo. Výzkumníci osobní vozy poslali proti pevné, nikoli deformovatelné bariéře, a to ne půlkou přídě, ale pouhými 25 % přední části vozu. Navíc ve vysoké rychlosti 64 km/h.

Podívejte se, jak Volvo XC90 obstálo přímo ve zkušebně.

Následky první série zkoušek, od níž příští rok uplyne deset let, byly doslova drastické. Jen tři vozy z první jedenáctičlenné skupiny zajistily posádce dobrou ochranu, ostatní fatálně selhaly. Automobily byly totiž do té doby stavěny na jiné testy a jejich tvůrci vždy počítali se zachycením energie nárazu alespoň jedním podélným nosníkem.

Zkouška ohněm

Americká zkouška odolnosti je však nastavena tak, že se deformovatelné členy s pevnou překážkou obvykle minou. Střet pak ztlumí nanejvýš náprava, zbytek musí pohltit práh nebo rám dveří a čelního okna. A to v rychlosti 64 km/h vedlo k děsivým výsledkům: deformacím v prostoru nohou, zkrouceným karoseriím, ohnutému sloupku řízení, kvůli kterému se hlava figuríny minula s airbagem. Jednomu vozu se dokonce ulomily dveře…

Platforma elektrického modelu XC40 Recharge chrání bateriové články v pevném lůžku a zvyšuje tuhost celého vozu.

Odborníci zjistili riziko vážného poranění u většiny zkoušených vozů. Přitom metodika zkoušky byla navržena s ohledem na velmi častý typ čelního nárazu, kdy se řidiči snaží vyhnout, ale nepodaří se jim to a vozy se střetnou jen minimální částí přídě. Podle údajů z USA téměř čtvrtina těžkých a smrtelných nehod proběhne právě tak, že deformační nosníky umístěné v okolí motoru vůbec nezafungují a ochrana posádky pak zůstává na více či méně pevné kabině.

Volvo pro život

Nová zkouška ukázala, kdo staví auta pro výsledky ve zkušebnách a kdo pro život. Mezi třemi testovanými vozy, které jako jediné prošly do té doby neznámou zkouškou ohněm, bylo i Volvo S60. Stalo se jedním ze dvou modelů s nejvyšším hodnocením.

Volvo disponuje již 20 let špičkově vybavenou nárazovou zkušebnou. Podívejte se na video, jaké možnosti nová zkušebna dává konstruktérům, aby navrhovali nejbezpečnější vozy na světě.

Drastický test byl šokující pro konstruktéry i zákazníky. Modely, které v Evropě získaly vysoká hodnocení, v Americe úplně propadly. V té době se také ukázalo, že některé značky ve snaze vyhovět konkrétním bariérovým zkouškám upravily přídě svých vozů tak, aby řidičům zajistily více bezpečí než spolujezdci.

I další volva prošla nárazovou torturou velmi dobře. Recept švédských konstruktérů pro tyto situace přitom není nijak komplikovaný. Konstrukce přídi zajistí, že vůz se po překážce sklouzne, a s protijedoucím autem se tak pevné části karoserie minou. Důležitou okolností je kolo, jehož uložení zajistí snadné oddělení od závěsu, aby jako jedna z nejpevnějších součástí přídě nemohlo působit proti prostoru nohou cestujících.

Čelnímu nárazu s minimálním přesahem věnují u Volva mimořádnou pozornost. V praxi dochází k takovým střetům bohužel velmi často a patří k nejnebezpečnějším.

Nejlepší z nejlepších

Žádný jiný soubor bezpečnostních testů neřekne o úrovni ochrany posádky tolik jako právě americká série IIHS. Od roku 2013 navíc tvůrci udělují speciální označení vozům, které vynikají ve všech testech nad ostatní. Takové modely získají pečeť Top Safety Pick Plus neboli TSP+.

O důkladnosti amerických testů se můžete přesvědčit na stránkách organizace www.iihs.org, kde najdete i videa ze zkoušek současných i starších modelů.

Ukázalo se, jaké výhody mají důkladné testy, které Volvo interně provádí během vývoje každého modelu nad rámec povinných zkoušek. Bezpečnostní zázemí švédské automobilky se řadí mezi nejlepší na světě a dlouholetá tradice v oblasti vývoje a výzkumu prvků aktivní i pasivní bezpečnosti se právě při zkoušce IIHS projevila naplno.

První elektromobil značky Volvo prošel zásadními úpravami z hlediska pasivní bezpečnosti. Malin Eckholmová, viceprezidentka Bezpečnostního centra společnosti Volvo Cars, vysvětluje, že i nejmenší volvo snese nejpřísnější měřítka.

Od roku 2012 jsou zkoušky IIHS velmi ostře sledované. A to jak automobilkami, tak u zákazníků a spotřebitelských organizací. Testy Amerického pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu se ovšem dále vyvíjejí. A protože k bezpečnosti patří i aktivní prvky, tedy veškerá technická opatření, která napomáhají nehodě předejít, začali tvůrci mimo jiné sledovat i kvalitu světlometů.

Švédská ocel

V zatím poslední sérii zkoušek získalo nejvyšší rating revoluční elektrické Volvo XC40 Recharge. Tím potvrdilo vysokou úroveň bezpečnosti i těchto konstrukčně výrazně odlišných vozů. Zároveň to znamená, že se automobilka Volvo Cars stala jedinou značkou, která získala vrcholné ocenění TSP+ pro úplně celou modelovu řadu. K dubnu 2021 nasbírala již 15 těchto vysoce ceněných titulů.

Volvo provádí interně stovky testů, z nichž mnohé jsou nad rámec laboratorních zkoušek. I díky tomu je úspěšné i při tak drastickém nárazu, jakým je čelní náraz s minimálním přesahem.

„Bez ohledu na typ karoserie, motor nebo úroveň výbavy nabízí každý vůz Volvo inovativní ochranné funkce pro případ dopravní nehody,“ uvedl Anders Gustafsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car USA. „Žádné jiné automobilce se nepodařilo získat tuto poctu napříč celou její stávající modelovou řadou.“

Zákazníci současných vozů Volvo – od SUV XC40 přes řadu S/V60 až po vrcholné modely S/V90 včetně verzí Cross Country nebo SUV XC60 a XC90 – tak mají jistotu, že při svch cestách usedají do automobilů, které nebyly navrženy pro laboratorní zkoušky, ale skutečně pro zajištění co nejvyšší úrovně bezpečnosti za všech možných situací.

Autorem textu je Michael Kudela, fotografiemi doplnil archiv Volvo Cars.