Jednou z nejsilnějších zbraní Karolíny Plíškové, tenistky pohybující se v absolutní světové špičce, je její podání. Rychlý nápřah, nadhoz, míček se na okamžik zastaví ve vzduchu a následuje dělová rána. Míček se řítí rychlostí 180 km/h a přesně trefuje okraj tenisového dvorce. Soupeřka nemá šanci.
Teď si představme, že to není míček, je to ostrý a tvrdý kámen. A nemíří do rohu tenisového dvorce, míří přímo na hlavu nic netušícího řidiče. To není vypjatá scéna z akčního filmu, to je výjev z našich silnic. Rychle se otáčející pneumatiky katapultují drobné kamínky z vozovky zcela běžně. A to jediné, co stojí mezi letícím projektilem a posádkou uvnitř vozu, je tenké čelní sklo.
Už nestačí jen, že nefouká…
Čelní sklo není jen tak nějaké sklo „na předku auta“. Jeho úkolem už dávno není pouze zajistit řidiči dobrý výhled na silnici a chránit jej před rozmary počasí. Tuto funkci plnící pradědečkové současných autoskel, kteří se před volantem začali objevovat počátkem 20. století, byli samozřejmě z obyčejného skla, které odletujícím kamínkům odolalo jen málokdy. Až dvacátá léta přinesla do automobilového průmyslu patent Édouarda Benedictuse – laminované sklo (mimochodem, jako u řady dalších užitečných vynálezů nejprve pro armádní vozidla, až později pro automobily osobní).
Dnešní autoskla vás ochrání před deštěm, větrem i zmíněnými odletujícími kamínky – ale nadto jsou zcela zásadním bezpečnostním prvkem. Podílejí se velkou měrou na jízdním komfortu a na celkové pevnosti karoserie (jak dokládají crash testy Volva, jde až o desítky procent z tuhosti karoserie). Musejí odolat tlaku, který na ně vyvine nafouknutý airbag, a v případě nárazu nebo převrácení slouží jako stabilizační prvek pro střechu vozidla. Rovněž nároky na jejich optické a mechanické vlastnosti od Benedictusových časů násobně vzrostly.
Skleněná inteligence
Čelní sklo moderního vozu je inteligentní produkt, který toho umí mnohem víc. Vyhřívá, promítá, pohlcuje, je na něm umístěn radar a senzory téměř třiceti procent veškerých bezpečnostních prvků vozidla. Jejich správné fungování bez přehánění závisí právě na čelním skle.
Například taková kamera – ta je součástí řady bezpečnostních systémů: od varování před čelním nárazem přes systémy kontroly pozornosti řidiče až třeba po adaptivní tempomat (a samozřejmě spousty dalších). Na čelním skle závisí funkce laseru u systému City Safety či systému ochrany před nárazem a převrácením. A to jsme ještě nezmínili senzory světla, oslňování, deště, vlhkosti, klimatizaci, stěrače, head-up displej…
Je toho zkrátka spousta, co musí čelní sklo pobrat pod svá křídla. „Máme řadu případů, kdy je správná funkce čelního skla rušena různými přívěsky nebo třeba dálničními známkami z jiných zemí – nejen jejich umístěním, ale například i pokovením. Tím se ten, kdo je sem umístí, proviní proti doporučení výrobce,“ vysvětluje Jakub Němeček, který v České republice zavedl nový standard v opravách vozů Volvo. „Důležité jsou také dokonale vyvážená geometrie a přesné parametry výroby, jež garantují jen výrobci originálního skla pro značku Volvo.“
Servis a opravy
Je pochopitelné, že stejné nároky, jako jsou na tento prvek kladeny při jeho výrobě a instalaci, musejí splňovat i případné opravy. Leckdy jde o mikrodetaily, ale právě ty rozhodují o tom, že ze servisu odjede stejné vozidlo, jaké do něj přijelo. A pouze autorizovaný servis splňující předepsané dealerské standardy může zaručit deklarovanou bezpečnost vozů Volvo.
„Nemusí jít ani o velké poškození, ale moderní volva dnes mají technologie i materiály daleko sofistikovanější než dřív. Takže třeba vyměnit právě čelní okno, k němuž se pojí řada senzorů informačních a bezpečnostních systémů, není žádná legrace,“ upozorňuje Jakub Němeček. Bezpečnostní systémy jsou ve vozech Volvo navrženy tak, aby spolu vzájemně spolupracovaly, a jejich interakce s klíčovými součástmi vozu je velmi důležitá. Proto musejí být při jejich výměnách, úpravách nebo opravách používány originální náhradní díly Volvo.
Platí to i pro výměnu čelního skla. Ale samozřejmě sklo samo nestačí: neméně důležitou roli hrají také zručné ruce profesionálně proškoleného odborníka, standardizované postupy a ty nejkvalitnější spojovací materiály. A pochopitelně originální diagnostika a následně přesná kalibrace kamer, laserů a senzorů… A kde jinde než v autorizovaném servisu?
Fotografie: archiv Volvo Cars