Chystá se revoluce v bezpečnosti: díky LiDARu i sdíleným datům

Ikona času doba čtení 6 min


Volva byla vždy synonymem nejvyšší bezpečnosti, a to hlavně díky vlastnostem při nárazových testech. Připravovaná nová generace švédských vozů však přinese významný posun v předcházení nehodám s využitím nejmodernějšího hardwaru i softwaru.

Příští generace plně elektrických vozů Volvo bude mít jako součást sériové výbavy LiDAR, pokročilý snímač pro sledování okolí. S tímto označením jste se už nejspíše setkali. Skrývá se za ním zkratka anglických slov Light Detection And Ranging, která popisuje hlavní funkci senzoru: s využitím laserového paprsku snímá prostor v okolí vozu.

Sdílení dat prostřednictvím cloudového úložiště dává netušené možnosti pro velmi rychlé průběžné zdokonalování bezpečnostních jízdních systémů.

Tímto prvkem jsou od začátku vybavovány vozy schopné autonomní jízdy. Ale není to žádná kosmická technologie. V kapse jej nosí každý uživatel nových iPhonů, kde LiDAR pomáhá zmapovat scénu při focení hlavně zašera. Stejnou technologii také používají vědci pro výzkum atmosféry, nebo když odhalují zaniklá města v přírodě.

Vidí překážky stovky metrů dopředu

LiDARy se od radarů a sonarů v zásadě liší pouze použitím laserového paprsku namísto rádiových nebo ultrazvukových vln. Výhodou je rychlost a přesnost detekce předmětů, což je v hustém provozu zcela zásadní. LiDAR umožňuje „dohlédnout“ do vzdálenosti nejméně 300 metrů. Což je pro použití v automobilu více než dostatečné a umožňuje to vozu vidět dále a lépe, než to dokáže běžný řidič. Zvláště za zhoršených světelných či povětrnostních podmínek.

Volvo Concept Recharge: plochá podlaha a rozměrově subtilnější sedadla poskytují více prostoru a lepší pozici pro sezení všech osob uvnitř vozu.

Ve spojení s ostatními čidly budou mít nová volva dokonalý přehled o dění kolem automobilu. Pro zavedení do vozidel schopných autonomní jízdy bylo ale potřeba citlivé snímače doplnit i patřičně výkonným počítačem, který dokáže obrovské množství dat zpracovat v reálném čase. Proto se Volvo spojilo jak s výrobcem LiDARu, společností Luminar, tak s počítačovým gigantem Nvidia, který pro tyto účely vyvinul velmi výkonný procesor Drive Orin.

Kombinace těchto dvou špičkových zařízení dává automobilům Volvo velkou konkurenční výhodu nejen v oblasti autonomní jízdy, ale také bezpečnosti. Výsledek uvidíme již brzy.

Třetí oko

LiDARem bude standardně vybaven nástupce modelu Volvo XC90, jehož odhalení je naplánováno již na rok 2022. Součástí designu střechy je elegantní „třetí oko“ zabudované nad čelní sklo, odkud má laserový paprsek nejlepší přehled o dění před vozem. Jak může snímací modul vypadat, naznačila studie Volvo Concept Recharge, která prozrazuje leccos i o designu nové „devadesátky“ a pojetí interiéru.

Nový koncept Volvo Recharge umožňuje nahlédnout do interiéru teprve chystaných modelů Volvo.

Jisté je, že připravované plně elektrické volvo nabídne špičkový systém v rámci celého automobilového odvětví, jehož přínosem budou nejen pokročilé funkce autonomní jízdy, ale hlavně zcela nový standard pro bezpečnost automobilů.

LiDAR jako nejpokročilejší ze série čidel a snímačů zajistí vynikající přehled o dopravní situaci. Celý systém je navíc koncipován tak, že se bude s využitím umělé inteligence a dálkových upgradů dále sám „učit“ a zdokonalovat.

Tech Moment – Zero collisions

Učí se od ostatních

Volvo si od nové generace vozů slibuje, že budou nejbezpečnější v dějinách značky i díky tomu, že budou schopny své bezpečnostní funkce v průběhu životnosti vylepšovat. Dosud platilo, že novější vůz je vždy bezpečnější než starší. V blízké budoucnosti bude možné, aby se i starší modely postupem času a hlavně s pomocí updatů stahovaných na dálku (OTA) dostaly softwarově na úroveň nejnovějších vozidel.

Jako první získá pokročilé systémy na bázi LiDARu nové provedení Volva XC90, které se představí v roce 2022. Jeho předobrazem je studie Volvo Concept Recharge.

Záměrem značky je do vylepšování funkcí zapojit uživatele, kteří po vyslovení souhlasu budou moci sdílet data z reálného provozu. Zvláště velké množství údajů z LiDARu může přispět k rychlejšímu zdokonalení všech funkcí či zlepšování autonomního řízení.

Aby mohlo Volvo v reálném čase zpracovávat tak masivní množství dat, investuje spolu se svým partnerem Zenseact značné prostředky do výstavby datového úložiště s kapacitou více než 225 milionů gigabytů. Jeho provoz by měl být zahájen během několika následujících let.

Budoucnost začne už příští rok

Zatímco předchozí generace technologií do značné míry spoléhaly na varování řidiče před potenciálními bezprostředními hrozbami, uvedená nová bezpečnostní technologie bude v zájmu předcházení kolizím v případě potřeby sama zasahovat. Kromě sady senzorů a počítače s umělou inteligencí bude připravovaná vlajková loď automobilky Volvo vybavena také záložními systémy pro klíčové funkce, jako jsou řízení a brzdění.

Kombinace LiDARu pro monitorování dění před vozem a dalších čidel sledujících situaci v okolí dává řídicí jednotce chystaného nástupce Volva XC90 dokonalý přehled o provozu a překážkách.

Schopnosti nového zařízení jsou mimořádné. Ve spojení se systémem Highway Pilot, což je na přání dodávané autonomní řízení vyvinuté společnostmi Volvo a Zenseact, dokáže nástupce Volva XC90 zcela převzít řízení na dálnici. Kvůli bezpečnosti dojde k aktivaci až po prověření jeho bezpečnosti a jen za podmínky, že bude jeho provoz v konkrétních zemích zlegalizován.

Pokrok ve vývoji počítačových technologií a programového vybavení jde vpřed mílovými kroky. A protože se automobily čím dál více stávají pojízdným hardwarem a softwarem, mohou se zákazníci těšit na zcela nové možnosti svých příštích vozů. Bez nadsázky se dá říct, že od roku 2022 se začne u Volva psát zcela nová kapitola. A to nejen v oblasti aktivní bezpečnosti.

Další krok Volva k ještě větší jízdní bezpečnosti představil Michael Kudela s pomocí obrázků z archivu Volvo Cars.