Freya – symbol bezpečné cesty životem 

Ikona času doba čtení 8 min

Drobné věci nemusejí být bezvýznamné, křehké nutně neznamená slabé a i maličkost dokáže velké věci. Tak jako pás v autě. Nebo malá skleněná panenka. Obojí může zachránit život. Spoustu životů.

Pás, o němž je řeč, je onen tříbodový, kterým je dnes vybaven každý automobil. A zmíněná panenka? To je Freya. Skleněná figurka inspirovaná skandinávskou mytologií, českým řemeslem, křehkostí skla a sílou činů. Zrozená z přírodních materiálů, obklopená přírodou severních Čech. Její autorkou je talentovaná česká designérka Linda Procházka a vznikla ve spolupráci s Volvem pro benefiční aukci panenek, každoročně pořádanou českou pobočkou mezinárodní organizace UNICEF.

Benefice UNICEF

Letos proběhne již 22. ročník charitativní aukce panenek navržených či vyrobených známými osobnostmi. Vlastní panenkou společně přispějí do aukce Volvo Car Czech Republic, jeho nová ambasadorka, patronka panenky Jitka Čvančarová, a panenčina autorka, designérka Linda Procházka. Freya se tak stane jednou z panenek, které si můžete letos vydražit i vy.

Stačí se od 25. listopadu zaregistrovat na www.aukceunicef.cz a hned můžete začít přihazovat. A to až do 12.00 hodin 3. prosince 2024. Poté bude aukce znovu spuštěna v 19.00 hodin, kdy poběží současně s benefičním večerem, který se uskuteční v Českém muzeu hudby, kde bude možné dražit jednotlivé panenky také osobně.

Dětský fond OSN UNICEF ve více než 190 zemích světa pomáhá dětem přežít a podporuje jejich rozvoj, od narození až do dospělosti. Z dobrovolných příspěvků zajišťuje zdravotní péči, výživu, pitnou vodu a hygienu, základní vzdělání pro všechny chlapce i dívky a ochranu před násilím, zneužíváním a riziky smrtelných nemocí.

Charitativní aukce ručně zhotovených panenek z „dílen“ předních módních návrhářů a dalších tuzemských osobností doplňuje kampaň „Adoptuj panenku a zachráníš dítě“, v níž látkové panenky vyrábějí pro UNICEF dobrovolníci z celé republiky a každá z nich symbolizuje jedno dítě, jehož život a zdraví budou prostřednictvím tohoto finančního daru o něco více chráněny. V rámci očkovací kampaně pak budou v rozvojových zemích proočkovány další děti proti šesti hlavním smrtelným dětským chorobám, od spalniček po dětskou obrnu, a jejich životy tak budou zachráněny.

Skleněná ochránkyně života

Propojením herečky, zpěvačky, režisérky a dlouholeté vyslankyně dobré vůle dětského fondu OSN UNICEF Jitky Čvančarové s Volvem vznikla myšlenka vytvoření „vlastní“ panenky Volvo do aukce. O její návrh a zpracování se pak postarala nadějná mladá designérka Linda Procházka – a tak se zrodila Freya, ochránkyně života… 

Držitelka mnoha ocenění a zakladatelka designové značky LINDA PRO zvolila ve svém návrhu propojení základu vlastní tvorby s filozofií švédské automobilky. 

„Jedním z hlavních pilířů Volva je bezpečnost, zejména ochrana života. Panenka proto symbolizuje ochrannou postavu, která ztělesňuje tuto hodnotu. Inspirací mi byla severská mytická bohyně Freya, která chrání svou rodinu a děti. Její jemné, ale silné vlastnosti jsem přenesla do návrhu panenky, která vyjadřuje mateřskou péči a bezpečí,“ popisuje Linda, jak se zrodila základní myšlenka.

A protože sklo je Lindě nejvlastnější tvůrčí surovinou, není divu, že se stalo materiálem pro zhotovení i této panenky. „Sklo symbolizuje křehkost a sílu, což je silným emocionálním spojením s dětmi, které UNICEF chrání,“ vysvětluje.

Není to poprvé, kdy Volvo čerpá inspiraci z mytologie své domoviny. Skandinávská legenda stojí třeba za zrodem podoby ikonických předních světlometů nových vozů Volvo s typickým prvkem ve tvaru Thorova kladiva. 

A nyní je tu Freya… 

Freya je jednou z nejvýznamnějších bohyní skandinávského bájesloví. Je fascinující postavou, která propojuje sílu lásky, plodnost a bojovnost a chrání ty, jež miluje. Její role v severské mytologii jako bohyně lásky, války a magie jí dává mimořádnou komplexnost a vliv. Představuje také ženskou sílu a odolnost. Její vliv zahrnuje různé aspekty života a kosmu, což z ní činí bohyni velkého významu a moci. 

I dnes je jednou z nejznámějších postav skandinávského folklóru a její symboly se často odrážejí v moderní kultuře, včetně literatury, filmu, a dokonce i v komerčním designu. Zde bývá využíváno i spojení její osoby s bohatstvím a exkluzivitou: slzy, které Freyja uroní na zem, se prý promění ve zlato a ty, jež uroní do moře, v jantar.

Bezpečí a záchrana života

Filozofie značky Volvo je od samého počátku postavena na bezpečnosti. Ochrana lidského zdraví a života se tak logicky stala propojovacím aspektem, jejž designérka Linda Procházka zvolila při návrhu panenky pro UNICEF. 

„V žáru plamenů se proměnila v průzračný křišťál. Ručně tvarovaná a broušená, každý detail nese otisk lidských rukou,“ říká o Freye její autorka. „V zářezech se třpytí barevná škála našich rozdílných příběhů. Tak přispějme k tomu, aby každý z nich byl prozářen nadějí.“

Přesně o to se snaží také Volvo – symbolem jejího úsilí o bezpečné prožití každého lidského příběhu může být zřejmě nejdůležitější patent švédské automobilky: tříbodový bezpečnostní pás. Není pochyb, že jde o historicky jeden z nejzásadnějších prvků automobilové bezpečnosti vůbec, i proto se po svém zrodu v dílnách švédské automobilky velmi rychle zabydlel ve vozech všech světových značek… 

Tento zásadní vynález byl vyvinut v roce 1959 švédským inženýrem Nilsem Bohlinem, který byl zaměstnán automobilkou Volvo. Jeho konstrukce se od té doby v podstatě nezměnila a je nyní standardem ve všech osobních vozidlech po celém světě. Bohlinův nový systém byl zároveň pohodlnější a snadnější na používání než předchozí bezpečnostní pásy, což znamenalo, že ho lidé byli ochotnější používat.

Důležitější než zisk

Volvo se rozhodlo patent na tříbodový bezpečnostní pás nezpeněžit a místo toho jej učinilo volně dostupným pro všechny automobilové výrobce. Důvodem bylo přesvědčení, že je tento prvek natolik důležitý pro zlepšení bezpečnosti na silnicích, že nemůže být omezen pouze na vozy značky Volvo. Tento krok umožnil rychlé rozšíření tříbodového pásu napříč automobilovým průmyslem a podle statistik tak zachránil od svého zavedení více než milion životů.

Organizace jako National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) označily tento pás za jednu z nejdůležitějších bezpečnostních inovací v dějinách automobilového průmyslu. Volvo tím posílilo svou pověst lídra v oblasti jízdní bezpečnosti, což se odráží v jeho designu a technologiích dodnes.

Panenka jako symbol

Důležitost tohoto bezpečnostního prvku a snahu o ochranu lidských životů symbolizuje na těle panenky Freyi její vlastní skleněný „pás“ v podobě zlaté stuhy či šerpy. Při celkovém návrhu skleněné figurky pak Linda vycházela z podoby panenek, jak si je vyrábějí děti z chudých oblastí, zejména těch, kam směřuje právě pomoc organizace UNICEF. 

Freya se tak stane příspěvkem společnosti Volvo Car Czech Republic do charitativní aukce a na benefičním večeru 3. prosince 2024 bude mít přítomny své dvě „maminky“: autorku, designérku Lindu Procházku, a svoji patronku a ambasadorku Volva Jitku Čvančarovou. 

Foto archiv Lindy Procházky a Volvo Cars

Ambasadorka značky Volvo Jitka Čvančarová patří bezesporu mezi vůbec nejznámější české umělkyně. Jako herečka ztvárnila desítky rolí na divadelních jevištích, za které byla celkem čtyřikrát nominována na cenu Thálie. Vedle divadelního účinkování ztvárnila bezpočet žánrově různorodých rolí ve filmu a televizi. Za roli Ludmily ve filmu Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula byla Českou filmovou a televizní akademií nominována v kategorii nejlepší ženský herecký výkon. V roce 2023 se poprvé ujala i divadelní režie v podobě realizace světově úspěšného dramatu Vlaštovka španělského autora Guillema Clua, ve kterém zároveň ztvárnila hlavní roli. Jitka Čvančarová je dlouholetou patronkou charitativní organizace DEBRA ČR, která jako jediná poskytuje péči lidem s momentálně nevyléčitelným onemocněním Epidermolysis bullosa congenita, tzv. nemocí motýlích křídel. Pro pacienty s EB začala v roce 2010 realizovat osvětovou kampaň, jejíž je autorkou a která sehrála v životech pacientů zásadní roli. Je též vyslankyní dobré vůle dětského fondu OSN UNICEF a ambasadorkou jeho projektu na vymýcení mateřského a novorozeneckého tetanu v africkém Mali.

Linda Procházka absolvovala na UMPRUM Ateliér produktového designu u Michala Froňka a Jana Němečka, včetně semestrální stáže na K.O.V. u Evy Eisler, a na univerzitě IADE v Lisabonu. Současně studovala na Fakultě architektury ČVUT průmyslový design v ateliéru Mariana Karla. Do roku 2020 působila v Londýně jako designérka pro českou firmu Lasvit, která se specializuje na tvorbu světelných instalací z tradičního českého skla. Minulý rok získala cenu EDIDA za kolekci svítidel Moonlight a za produkty k výstavě Lightness of being v galerii Kvalitář, za které byla také nominována na cenu Czech Grand Design v kategorii Objev roku. Letos na jaře založila vlastní značku LINDA PRO, pod kterou představila kabelky z křišťálového skla. Její kolekce Coquette, představená na letošním Designbloku, zde získala cenu veřejnosti a byla nominována mezinárodní porotou mezi nejlepší novinky designéra. Společně s hongkongským umělcem Jivem Lauem představila rovněž na letošním Designbloku kolekci Dreamer’s Garden… where dreams blooms, která kombinovala hutní sklo s neony. Po novém roce otevře svůj vlastní showroom.