Češi jsou národ cyklistů, a tak spousta lidí řeší, jaký je vhodný nosič kol a jak je bezpečně zajistit. Připravili jsme pro vás několik důležitých rad.
Máte na výběr
V zásadě existují čtyři možnosti, kam uložit bicykl. Když jedete ve dvou, můžete využít interiér vozu. Pro většinu případů se ale hodí dát kola na střechu nebo na tažné zařízení. A existuje také (spíše provizorní) řešení na zadní výklopné dveře.
Nejbezpečnějším způsobem je mít kola na střeše nebo na taženém zařízení, protože v interiéru může i při menší nehodě dojít k vážnému zranění, pokud kolo není zajištěné speciálním úchytem. Volvo má ve své nabídce originálního příslušenství nosiče s atestací, které prošly nárazovým testem.
Základem jsou příčníky
Tradičním a nejlevnějším nosičem je ten střešní. Volvo dodává pro své vozy certifikované příčníky, které jsou aerodynamicky tvarované. To nejen proto, aby kladly menší odpor, ale aby zajišťovaly i patřičné akustické vlastnosti. Levné výrobky mohou na střeše vibrovat nebo vytvářet nepříjemný svist, což zvláště na delších výletech není nic příjemného.
Výhodou příčníků je možnost uložit na ně nejen nosič kol, ale i střešní box, nosič lyží nebo úchyty pro další sportovní vybavení, jako jsou surf nebo kajak. Příčníky jsou vyrobeny z hliníku, takže váží pouze lehce přes 5 kg. Disponují zamykáním a nabízejí nosnost 100 kg. Rozhodující pro zátěž je ale maximální nosnost střechy, která může být jen 75 kg – proto se vždy podívejte do příručky k vozu.
I střešní nosič zvládne sto třicítku
Na příčníky si můžete vybrat z nabídky certifikovaných doplňků tři typy nosičů kol: ocelový, hliníkový a speciální pro uchycení bicyklu za přední vidlici. Mírně se liší nosností kolem 17 až 20 kg, ale každý umožňuje bezpečné zajištění bicyklu i při rychlosti 130 km/h. Všechny nosiče z nabídky příslušenství Volvo mají řadu mezinárodních certifikací včetně nárazového testu City Crash. Při něm se simuluje srážka v městském prostředí v rychlosti 30 km/h s maximálně 100kg zatížením střechy.
Uložení kol na střechu má řadu výhod. Nosič je lehký, skladný, všestranný a cenově příznivý. Není však vhodný na oblíbená SUV, protože na jejich vysoké střechy není snadné kolo bezpečně zajistit. Hrozí zde také poškození střechy, když kolo neudržíte (tomu lze předejít ochrannými prvky na střechu, které Volvo také dodává). A mezi jeho zápory patří i výrazné zvýšení těžiště a odporu vzduchu, což vede ke znatelnějšímu nárůstu spotřeby paliva. Pozor je také potřeba dát na větší poryvy například při předjíždění nebo na boční vítr.
Nejbezpečnější řešení: nosič na tažné zařízení
I proto jsou čím dál oblíbenější nosiče na tažné zařízení. Jejich ceny jsou vyšší než u střešních nosičů a také zabírají více místa, proto se hodí pro vícečlenné rodiny, protože pak se rozdíl v ceně i prostorových nárocích do velké míry smazává. Nejdostupnější nosiče jsou pevné, mnohem praktičtější jsou ale skládací. Nejen že nezabírají tolik místa v garáži nebo ve sklepě, ale i na výletě je můžete složené ukrýt do zavazadlového prostoru a snadno zaparkovat bez rizika poškození nosiče, nelákají také případné nenechavce.
Oba typy má Volvo ve své nabídce originálního příslušenství a garantuje u nich bezvadnou funkčnost i kvalitu zpracování. Jsou samozřejmě testovány z hlediska bezpečnosti a také se pyšní praktickou funkcí: lze je i s koly odklopit pro snadný přístup do zavazadlového prostoru.
Ideál pro elektrokola
Nosiče existují pro dvě, tři i čtyři kola, některé mají možnost nasazení dodatečného adaptéru pro další bicykl. Výhodou robustních nosičů na tažné zařízení je snadné převážení těžších kol včetně elektrických, protože nosnost v tomto případě vzroste až na 25 nebo 30 kg na jedno kolo. Starší uživatelé nebo ženy ocení i příslušenství v podobě rampy, díky níž na nosič s kolem snadno najedete.
Nosiče na tažné zařízení se považují za mnohem bezpečnější díky tomu, že nezvyšují těžiště vozu, ani tolik neovlivňují aerodynamiku, a tím spotřebu paliva. Kvalitní výrobky v nezávislých testech potvrdily, že zvládnou i náročný vyhýbací manévr, aniž by se bicykly uvolnily nebo poškodily karoserii. Vzadu umístěná kola tolik nemění jízdní vlastnosti, nezvyšují citlivost na boční vítr a snadno se s nimi manipuluje. Nevýhodou je velikost nosiče, což zčásti řeší skládací varianta.
U některých výrobků zvyšuje všestrannost nosičů i to, že místo kol můžete na nosič za vůz uložit přepravní schránku pro zavazadla na způsob střešního boxu. Zatímco u kol na střeše musíte myslet na výšku vozu, v tomto případě sledujte šířku a délku zadního převisu, třeba při jízdě v zúžených pruzích nebo během vyjíždění z těsného parkovacího místa. V plném rejdu může dlouhý zadní převis zavadit třeba o zábradlí, na které při nasazeném nosiči neupozorní parkovací čidla. Ověřte si také celkovou hmotnost kol a nosiče. Některé vozy mají větší nosnost střechy (až 100 kg) než povolené zatížení kulové hlavy tažného zařízení (obvykle 75 kg).
Na co si dát pozor
V první řadě si ujasněte, jaká kola budete převážet. Karbonové rámy vyžadují speciální úchyty, které omezují riziko poškození bicyklu. Elektrická kola zase kvůli své hmotnosti nejsou vhodná pro střešní nosiče. Pamatujte, že při přepravě kol je vhodné z nich sundat všechny prvky, které by se mohly uvolnit, jako pumpičky, tachometry, brašny či osvětlení.
Nosiče kol ovlivňují jízdní vlastnosti. Ty střešní více, zvláště v zatáčkách nebo při brzdění, nosič na tažném zařízení zase hodně zatěžuje zadní nápravu. To může u vozů s pohonem jen předních kol znamenat zhoršenou trakci nebo reakci na povely volantem například v dešti. Při větším zatížení zadní nápravy zvyšte tlak v zadních pneumatikách, jednak kvůli jízdním vlastnostem, jednak kvůli riziku defektu, snížíte tím i spotřebu zatíženého vozu.
V příručce k vozu si ověřte nosnost střechy nebo tažného zařízení: pokud smíte „kouli“ zatížit jen 75 kg a nosič váží 20 kg, hmotnost všech kol nesmí překročit 55 kg. Při nakládání na zadní nosič umístěte nejtěžší kolo co nejblíže k vozu, dětské nebo nejlehčí kolo zvnějšku.
U nosiče kol na tažné zařízení pamatujte také na dva typy kulových hlav, některé – včetně nových vozů Volvo – mají úpravu Fix4Bike. Existují také dva typy konektorů pro zapojení zadního osvětlení. A samozřejmě nezapomeňte na umístění třetí registrační značky, speciálně určené pro tyto nosiče. Její pořízení je snadné, vyjde na 650 Kč a získáte ji na každém dopravním úřadu, stačí vyplnit žádost a přinést velký technický průkaz. Lhůta je stanovena na 30 dní, běžně lze ale značku získat za dva týdny.
Pokud si nejste jisti, neváhejte se obrátit na autorizované partnery Volvo Cars , kde vám s výběrem správného doplňku rádi poradí. Ať zvolíte jakékoli řešení, užijte si jízdu podle svých představ.
Světem nosičů kol provázel obrazem i slovem Michael Kudela, dalšími fotografiemi doplnil archiv Volvo Cars.