Představte si svět bez plýtvání. Představte si svět bez odpadu, kde je všechno znovu využito. Současná situace nás nutí důkladně se zamyslet nad tím, jak efektivně využíváme dostupné zdroje. Potřebujeme toho opravdu tolik? Dokážeme všechno využít? A kolik toho po sobě zanecháváme? A udiveně zjišťujeme, že se vším se dá nakládat podstatně šetrněji, než jsme byli dosud – v dobách nevázaného ždímání – zvyklí. Třeba i s palivem…
Tedy ne že by moderní auta byla nějak zvlášť rozežraná. Oproti dobám minulým se jejich apetit velmi uskromnil. Přesto ve Volvu neustále hledají cesty, jak by mohla fungovat ještě efektivněji – technologie spalovacích motorů už mnoho prostoru nenabízí, co takhle jim pomoci elektrickou energií? Ani jí nemusí být mnoho, vždyť bateriový elektromobil zatím nezapadne do života každému. Skvělým přechodným řešením, šetřícím životní prostředí i vaši peněženku, jsou hybridy spojující osvědčený spalovací motor s elektromotorem – a tahle sehraná dvojka umí skutečné divy!
Nehlučná pohoda
Jen si poslechněte to ticho. Podprahové vrčení spalovacího motoru se pro nás stalo automatickou součástí každé jízdy, že ho už skoro ani nevnímáme. Jeho přítomnost si ale jasně uvědomíte až v ostrém kontrastu k tichu, které umí hybrid vytvořit, když spalovák zhasne – respektive když pak znovu naskočí. A věřte, že se na to uklidňující ticho zvyká až nebezpečně snadno, zvlášť proto, jak úžasně sedí k uvolňující pohodě na palubě severské silniční jachty jménem XC90.
Tohle majestátní rodinné SUV totiž dokáže plout po asfaltu úžasně relaxovaně, zatímco vy si za volantem vychutnáváte propracovanou kabinu, na dotek nesmírně příjemné dřevěné dekory, hliníkové detaily a jemnou kůži, přehledný a intuitivní infotainment a fantastický zvuk prémiového audia Bowers & Wilkins – pokud preferujete hudbu před tichem.
Nerušeného elektrického cestování si přitom můžete užívat na trase dlouhé přes 60 kilometrů (ve městě a při plutí po okreskách se můžete přiblížit papírovým 73 km) díky třívrstvé baterii s využitelnou kapacitou 14,7 kWh, ukryté ve středovém tunelu (takže neubírá místo v kabině ani kufru) – její nabití přitom zabere jen 2,5 hodinky z wallboxu, případně lehce přes 6 hodin z obyčejné 230V zásuvky, kterou má v garáži (a možná i u parkovacího místa v práci) každý.
Volvo bez dieselu pod kapotou? To není konec. To je nový začátek!
Celý den jezdění za cenu jednoho šálku kávy
Kolik vlastně stojí nabíjení? Při současné průměrné ceně 5,80 Kč za 1 kWh a při využitelné kapacitě baterie 14,7 kWh vás jedno plné nabití vyjde na 85 Kč. Při nájezdu 60 km tak jezdíte za 1,40 Kč/km, zatímco s benzínovým motorem jste v tom za 3,20 Kč/km a ani diesel s cenou 2,20 Kč/km se hybridu v úspornosti nepřiblíží. A víte, že když si pořídíte wallbox, zlevní se vám elektrická energie pro celou domácnost?
Navíc máte pod pravým chodidlem na povel stádo 455 koní (145 koní elektromotoru a 310 koní spalovacího motoru) táhnoucí společně silou až 709 Nm, takže v žádné situaci nebudete za loudu – to dokazuje čas zrychlení z klidu na stovku za pouhých 5,4 sekundy, ale díky elektřině se dočkáte rychlých reakcí na pobídnutí ke cvalu v každé rychlosti a v každé situaci.
Dokonce i když vám dojde energie ze zásuvky. Hybridní pohon totiž shromažďuje energii i za jízdy – tu pohybovou při zpomalování, kterou byste normálně zbytečně vyzářili do okolí prostřednictvím rozžhavených brzd. Takhle ji můžete naučit pracovat pro sebe, čímž šetříte vlastní kapsu: nemusíte měnit tak často brzdové kotouče a destičky a delší cesty zvládnete se spotřebou kolem sedmi litrů, tedy podobně jako s dieselem. A nejste nijak omezováni hledáním nabíječky (s plnou nádrží a plnou baterkou máte dojezd kolem tisíce kilometrů).
Nebo třeba mild hybrid…
Ale pokud plug-in hybrid přece jen nedokážete využít, můžete sáhnout po benzínové jednotce s 48V mild hybridním ústrojím o výkonu 250 koní. Tato kompaktní hybridní jednotka umí také schraňovat energii při brzdění a následně ji využije pro podporu benzínového motoru při silnější akceleraci (dočkáte se tak velmi rychlých reakcí na plynový pedál) nebo pro pohon palubních systémů při delším stání na semaforech či v zácpě. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 8,4 litru, což je na pětimetrové sedmimístné SUV také velmi slušný výkon.
Nemusíte být samozvaný zachránce planety, aby vás možnosti a přínosy elektrického dopingu efektivity spalovacího motoru okouzlily. To ticho! Ta rychlá odezva! Ta úspornost! A navíc vás u srdce pořád může hřát pocit, že aspoň trochu ulehčujete naší planetě. A to je k nezaplacení.
Ačkoliv cenu Volva XC90 penězi vyjádřit lze: mild-hybridní motorizaci B5 AWD pořídíte již za 1 949 900 Kč, vysokovýkonný plug-in hybrid T8 AWD vyjde na 2 164 900 Kč.
Výhody hybridního Volva XC90 shrnul Martin Jánský s obrazovým doprovodem Lukáše Kukly.
VÍTE, ŽE…
První elektromobil postavilo Volvo již v roce 1976, koncept městského supermini tehdy ujel díky dvanácti šestivoltovým bateriím až 50 km. Veřejnost však tehdy elektromobilita ještě nezajímala. Prvním nabíjecím hybridem byl koncept HEV 98 (šlo o upravený model 850 kombi) z počátku 90. let, prvním produkčním hybridem se v roce 2001 stal kompakt C30 s řešením integrovaného startér generátoru. Automobilka tak má s elektrifikací bohaté zkušenosti, což podporuje tovární zárukou na baterie v délce trvání 8 let / 160 000 km.