Je známo, že se volva řadí mezi nejbezpečnější auta na světě. Víte ale, které mezi nimi jednoznačně vede? Přece to, které nabízí špičkovou aktivní, pasivní a k tomu balistickou bezpečnost. Seznamte se s pancéřovaným Volvem XC90, které se za podpory mateřského závodu ručně vyrábí na severu Německa.
Švédská bezpečnost × německé vylepšení = bezpečnost na druhou
Volvo se již několik let neúčastní evropských autosalonů. Místo toho investuje prostředky do vlastních projektů zaměřených na zlepšení bezpečnosti, zdokonalení autonomní jízdy nebo ochranu životního prostředí. Přesto byla švédská automobilka na loňském frankfurtském autosalonu k vidění, a to na malé expozici brémské společnosti Trasco, která se specializuje na přestavbu pancéřovaných osobních vozidel. Trasco Bremen GmbH je od loňského roku oficiálním dodavatelem švédského výrobce a pro jeho VIP zákazníky upravila model XC90 do podoby obdivuhodného monstra s vysokou ochranou proti různým typům zbraní.
Zvenku nenápadné, zevnitř zcela jiné
Balistická úroveň ochrany dosahuje VR8 podle standardu BRV 2009 a ERV 2010 u výbušnin. Co to znamená? Že zvenku velmi civilně vypadající XC90 dokáže odolat střelbě z těžších zbraní až do ráže 7,62 × 39 ze vzdálenosti 10 metrů. Nehne s ním ani výbušnina PETN o váze 12,5 kg ze vzdálenosti 4 metrů od vozidla a také si poradí se dvěma najednou odpálenými ručními granáty, které explodují přímo pod ním.
Balistická ochrana VR8 se již řadí do vyšší třídy ochrany, což klade velké nároky na skryté výztuhy i pancéřování skel. Speciálně upravena je celá kabina vozu, za zadními sedadly je neprůstřelná přepážka, mohutná okna ve dveřích dosahují tloušťky několika centimetrů.
Je to devadesátka a není to devadesátka
Kvůli váze dveří bylo potřeba vyměnit jejich panty, výrazně vyztužen je také podvozek. Opancéřování totiž zvýší hmotnost na 4,5 tuny, takže z elegantní devadesátky je náhle téměř nákladní vůz. Má zcela jiné zavěšení kol, speciální pneumatiky pro nouzové dojetí i po úplném úniku vzduchu a vyztužená 20palcová kola. Výrazně posílily brzdy, samozacelovací nádrž odolá průstřelům podobně jako zásobníky na palivo u vojenských letadel a výbavu obohatila řada nových doplňků.
Na přání si zákazník může dopřát protipožární zařízení, a to jak na podvozek a do podběhů kol, tak do motorového prostoru. Kabinu lze vybavit speciálním kyslíkovým systémem nebo zesíleným akumulátorem. Ten se hodí zejména pro vozy policejního doprovodu, vybavené i výstražnými světly a skrytými majáky.
Kulky, výbušniny, granáty… S pancéřovaným Volvem XC90 s ochranou úrovně VR8 téměř nic nehne.
K pohonu slouží samozřejmě nejvýkonnější motor v nabídce, tedy čtyřválec verze T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Pohonné ústrojí je však také upraveno s ohledem na vysokou hmotnost a náročné použití. Standardní uspořádání interiéru je pětimístné.
Auto pro agenty
Trasco přestavuje vozy na pancéřované speciály s podporou mateřské továrny ve Švédsku. Zákazníci jsou prakticky výlučně z řad vládních sborů a automobily se používají při ochraně důležitých osob, představitelů vlád nebo státních návštěv. K řízení takových vozů jsou speciálně vyškoleni ti nejlepší agenti tajné služby, kteří si umějí poradit v nesnadných situacích. Musejí to však být v první řadě dobří řidiči, protože pancéřované Volvo XC90 je pořádný kus auta, s nímž je umění jet plynule v koloně s minimálními rozestupy, stejně jako s ním v případě ohrožení co nejrychleji zmizet z místa útoku.
To vše proto, aby pancéřované SUV XC90 splnilo, co je posláním všech volv: ochránit svou posádku, jak nejlépe to je možné. S tím rozdílem, že v případě elegantního „obrněnce“ jdou požadavky na bezpečnost převážených osob ještě mnohem dál.
Tak trochu jiné volvo představil Michael Kudela s pomocí fotografií z archivů Trasco Bremen GmbH Volvo Cars.