Můžete navrhnout sebelepší stroj, zkonstruovat ho z těch nejlepších materiálů a co nejpečlivěji ho smontovat, ale jeho životnost bude stejně nejvíc záležet na tom, jak se k němu budou jeho uživatelé chovat. Pro auta, ty nejkomplexnější „spotřebiče“ na trhu, které musejí přečkat horká léta i mrazivé zimy, najet stovky tisíc kilometrů a přežít dlouhé roky, to platí obzvlášť. A věřte, že kolik lásky, péče a peněz do něj investujete, tím víc vám to vrátí…
„Na tohle auto nedám dopustit, je to moje životní láska,“ vyznává se Jaroslav Hlobil ze svého vztahu ke zlatému Volvu V70 D5, které má za sebou neuvěřitelný milion kilometrů. Pokud něco takového dokážete cítit ke stroji a patřičně ho opečováváte, vydrží vám mnohem déle.
Ta péče začíná u toho, jakým stylem s ním jezdíte a jaké kapaliny mu dopřáváte. „Jezdil jsem s ním hlavně dlouhé trasy, to byla velká výhoda. Díky nezávislému topení taky nikdy nestartovalo zastudena. Na výměnu oleje jsem dojížděl vždy po předepsaných dvaceti tisících kilometrech a pravidelně jsem ho měnil i v převodovce. Taky do nafty jsem přidával aditiva,“ přiznává pan Jaroslav. Tato pravidla jsou obecným základem každého receptu na dlouhověkost auta.
Rodinný lékař pro váš vůz
Další nezbytnou ingrediencí je najít servis, kterému věříte a kde se vám o vůz patřičně postarají. „S přístupem Autokomplexu Matějka jsem byl vždycky moc spokojený. O moje auto se už roky starají stejní technici a dělají to velmi pečlivě. Dokonale ho znají a upozorňují mě na hrozící problémy,“ pochvaluje si pan Jaroslav.
Tento koncept osobního přístupu se stal standardem všech servisů Volvo v rámci programu Volvo Personal Service (VPS). Vašemu vozu se vždy věnují ti samí technici znající jeho historii a pracující v týmu pro vyšší efektivitu. „Navíc ho od zákazníka před servisem vždy sami přebírají, takže se nemůže nic, ztratit v překladu‘ mezi majitelem, přijímacím technikem a servisním technikem – ten vždy přesně pozná, co autu je a jaký druh opravy má provést,“ popisuje výhody nového konceptu Miroslav Štýbnar, manažer servisu Volvo v Autokomplexu Matějka. A vy víte, že se na ně můžete spolehnout. Je to něco jako mít svého rodinného lékaře…
Díky takto osobnímu přístupu se spousta hrozících problémů podchytí včas – tedy pokud jste připravení naslouchat. „V rámci programu VPS se bavíte stále s jedním a týmž člověkem a budujete důvěru na osobní úrovni. Je příjemné, že nemusíte uvažovat o pravdivosti toho, co vám mechanik říká. On je totiž ten, kdo vám ručí za kvalitu a za to, že budete jezdit bez potíží. A byl by i tím, kdo by se vám musel podívat příště do očí, pokud by nejednal čestně. Zavedení programu VPS oceňuji jako úžasný krok Volva pro nastavení vysoké kvality servisu,“ říká pan Jaroslav.
Seniorské výhody
Když pečujete o starší auto, výměně dílů se prostě nevyhnete. Auto stárne a opotřebovává se, je to prostě nevyhnutelné. A v tu chvíli je tíha odpovědnosti na vás: poslechnete jeho volání a dopřejete mu, co si zaslouží? Nebo se pokusíte ušetřit, čímž riskujete daleko větší a dražší (případně dokonce nebezpečný) problém?
Automobilka Volvo je připravena vám toto rozhodování zjednodušit. V rámci programu 4+, 5+ a 8+ poskytuje výrazné slevy na náhradní díly – majitelé čtyřletých vozů ušetří konkrétně 15 %, majitelé vozů starších pěti let 20 % a pro vozy nad 8 let je to dokonce 25 %.
Můžete se dostat do paradoxní situace, že ve snaze ušetřit zajedete do neautorizovaného servisu a vyjde vás to dráž než v tom autorizovaném. „I soukromí autoopravci musejí kupovat díly přímo od Volva, ale vy tím přijdete o slevu, kterou byste od nás dostali. Ve finále vás tak oprava vyjde u soukromníka dráž než u nás,“ vysvětluje Miroslav Štýbnar.
Černé na bílém
„Právě díky tomuto programu jsem na servisu svého volva ušetřil dost peněz,“ pochvaluje si pan Jaroslav. A o jakých částkách se tu bavíme? Historii tohoto auta známe ode dne, kdy si ho Jaroslav Hlobil pořídil, ale náklady jsou detailně zdokumentovány až od momentu, kdy s ním začal jezdit do olomouckého servisu (v rozpočtu tak chybí pár významných položek, jako byla výměna automatické převodovky a vstřiků, což se obojí odehrálo někde na úrovni 350 tisíc najetých kilometrů). Tedy zjednodušeně řečeno druhý půlmilion kilometrů – ten by však v životě auta měl být tím náročnějším a dražším.
Tabulka prací to však tak docela nepotvrzuje. Měnily se totiž jen přední a zadní tlumiče, dvakrát se měnilo jejich uložení a dvakrát uložení motoru, k tomu jedna poloosa, podtlakový ventil turba. A pak drobnosti jako motorek a termostat přídavného topení (obojí dvakrát), motorek stěračů předních světlometů nebo volnoběžka alternátoru. Toto vše spolu s pravidelnými servisními prohlídkami a výměnami oleje v motoru a převodovce a dalších kapalin vyšlo za těch 467 tisíc kilometrů na 452 tisíc korun, což odpovídá nákladům na kilometr pod jednu korunu. A to je velmi slušné skóre – vždyť méně pečliví majitelé by tou dobou vlastnili už páté auto!
Pokud máte tedy svůj vůz rádi, dejte mu to najevo – jezděte s ním s citem, pečujte o něj, dejte mu, co potřebuje, a navštěvujte pravidelně servis, kde své práci rozumějí. Právě ta „pravidelnost“ má velký význam. „Často k nám přijíždějí majitelé vozů se zanedbanou údržbou,“ vysvětluje Miroslav Štýbnar, „a pak jsou nemile překvapeni, když jim vypočítáváme, kolik je to všechno bude stát. Ale příčina je právě v tom, že zanedbali pravidelnou péči.“ Tak nějak se rodí pověry, že jsou autorizované servisy drahé…
Příběh volva, které ujelo milion kilometrů…
Příběh péče o milionové volvo přiblížil Martin Jánský a obrazově zachytila Petra Doležalová.