Řidič v kondici

Volvo pomůže zjistit, zda se plně věnujete řízení.

Ikona času doba čtení 5 min

Rychlost vývoje nových asistenčních systémů je neuvěřitelná. Nejlepším důkazem je zřejmě nejpropracovanější systém sledování pozornosti řidiče, který chystá Volvo pro příští generaci nových modelů. Prototypy jsou na světě a seznámit se s nimi mohli již první novináři. Cílem je zásadně omezit dopravní nehody s fatálními následky.

Nový systém s pomocí kamer a infračervených čidel v interiéru dokáže odhalit, že se řidič nevěnuje řízení, případně že je pod vlivem omamných látek. Když veškerá jiná upozornění a pomoc selžou, auto se může samo rozhodnout, že v takovém případě zastaví u krajnice a automaticky naváže spojení s asistencí Volvo on Call.

Auto odhalí nebezpečné chování

Projevy takového chování zahrnují delší dobu, kdy řidič nevykazuje dostatečně aktivní řízení; zjištění, že má řidič zavřené oči; opakovanou tendenci vozu sjet ze silnice; mimořádně klikatou dráhu v jízdních pruzích; či příliš dlouhé reakční časy řidiče.

Když řidič nezareaguje na varovné signály a riskuje dopravní nehodu, dojde k omezení rychlosti vozu a upozornění asistenční služby Volvo On Call. Ta se s řidičem spojí a ověří, zda nemá zdravotní indispozici. V nejzazším případě vůz automaticky zpomalí a bezpečně zastaví u krajnice.

„Za tři hlavní překážky k dosažení naší Vize 2020 považujeme nadměrnou rychlost, jízdu pod vlivem omamných látek a nedostatek pozornosti,“ říká Jan Ivarsson, technický expert, který se ve Volvu věnuje bezpečnosti více než 35 let a je hlavní duší iniciativy Vize 2020. „To jsou nejčastější důvody tragických nehod. Proto chceme zajistit, aby při nejriskantnějším chování dostal řidič upozornění a v nebezpečné situaci jeho a ostatní účastníky vůz ochránil, jak je to jen možné.“

Volvo Cars zavádí Care Key pro bezpečné sdílení vozu jako standardní výbavu všech nových modelů.

Statistika varuje

Podle americké agentury NHTSA bylo v roce 2017 téměř 30 % všech smrtelných nehod v USA způsobeno řidiči pod vlivem omamných látek. V Česku to v roce 2018 bylo přes 13 %, což je sice menší podíl, ale při množství nehod v ČR jde stále o vysoké číslo: v Česku umírá na silnicích v přepočtu dvakrát více lidí než ve Švédsku nebo Velké Británii.

A hlavní příčiny nehod na českých silnicích? Nevěnování se řízení (každá pátá nehoda), nejtragičtější následky mívají různá nepřizpůsobení rychlosti (dopravní situaci 95 úmrtí, stavu vozovky 37, vlastnostem vozidla 22). Dohromady má rychlost vliv na 27 % všech smrtelných nehod, nevěnování se řízení vedlo k 70 úmrtím (12 %).

Volvo opět udává směr

Pokud se tedy výrobci mají na něco zaměřit, tak je to právě nepozornost a vysoká rychlost. V tomto směru jde Volvo rozhodně správným směrem a ukazuje, kudy se nejspíš vydají i ostatní automobilky. Systém sledování bdělosti a intoxikace dostanou volva příští generace, která vyjedou na platformě SPA2.

Henrik Green, ředitel pro vývoj technologií ve společnosti Volvo Cars

I když o přínosech není sporu, ozývají se u nových asistenčních systémů i odmítavé názory. „Podle našich zjištění bych odhadl poměr pozitivních a negativních reakcí zatím tak 80 ku 20,“ řekl v rozhovoru pro Automotive News Europe šéf vývoje Henrik Green. „Rozumíme argumentu Velkého bratra a bereme jej naprosto vážně. O této problematice je třeba mluvit.“

Problematice vyšší bezpečnosti jízdy vs. omezování osobní svobody se věnuje reportáž Autosalonu televize Prima.

Sýčkům, kteří se v reakci na chystané novinky zaklínají proklamacemi o omezování osobní svobody, je ovšem dobré připomenout, že systém samozřejmě zasáhne pouze v případě, kdy bude evidentní, že chování řidiče vede k dopravní nehodě s následkem vážného nebo smrtelného zranění.

Volvo také důrazně ubezpečuje, že kamery nebudou nahrávat žádný videozáznam a žádná data nebudou shromažďována a už vůbec ne sdílena bez výslovného souhlasu uživatele.

„Za tři hlavní překážky k dosažení naší Vize 2020 považujeme nadměrnou rychlost, jízdu pod vlivem omamných látek a nedostatek pozornosti.“

Jan Ivarsson

Ostatně, námitky k omezování svobody, a dokonce i pohybu se objevovaly mezi laickou, ale také odbornou veřejností už před šedesáti lety, kdy Volvo zavedlo tříbodový bezpečnostní pás. A dnes? Naprostá většina řidičů „spoutává“ zcela samozřejmě.

Systém sledování pozornosti řidiče bude součástí již příští generace modelů Volvo.

Do plánů značky Volvo vás s pomocí materiálů automobilky zasvětil Michael Kudela.

Jan Ivarsson na živé tiskové konferenci Volvo Cars Moment představil soubor nových opatření pro zvýšení bezpečnosti.