Automobilka Volvo Cars patří mezi lídry v oblasti péče o čistotu vzduchu v interiérech osobních vozů. Další posun představuje nový systém pokročilého čištění vzduchu Advanced Air Cleaner, který ve vozech řad 60 a 90 zachytí s pomocí účinného filtru a ionizátoru vzduchu i ty nejjemnější škodlivé částice.

Do boje proti mikročásticím
Pokročilý systém čištění vzduchu v nových modelech založených na platformě SPA je certifikován Světovou zdravotnickou organizací (WHO) dle standardu PM2,5. Ten je zaměřen na nejmenší a potenciálně nejškodlivější pevné částice o velikosti 2,5 mikrometru a méně. Limit těchto škodlivin ve vzduchu činí dle WHO maximálně 25 mikrogramů/m3 za 24 hodin.
Cesta k tomuto nejpokročilejšímu systému filtrace vzduchu v kabině je však dlouhá a sahá až do 90. let. Již v roce 1998 byl vrcholný model S80 jako první certifikován standardem Öko-Tex na znamení toho, že žádný z textilních materiálů použitých v interiéru vozu nevyvolává alergické reakce. Později tuto normu splnily všechny modely severské značky, což vůbec není samozřejmost. Jedná se o seznam více než 100 látek a sloučenin, které nesmějí překročit stanovené limity.

Ve Volvu se lépe dýchá, potvrdila asociace
Volvo se ovšem věnovalo také dalším problematickým látkám v interiéru, jejichž zdrojem jsou hlavně plastové materiály. A tak se v roce 2006 stal model S80 vůbec prvním vozem, který splnil přísné požadavky Švédské asociace astmatiků a alergiků. A to díky nízké úrovni škodlivých látek nejen z textilií, ale i plastů, jako jsou formaldehyd, uhlovodíky atd.
Dalším zdrojem alergických reakcí a také řady škodlivin je pochopitelně ventilační soustava. Alergické reakce v pylové sezoně způsobují pyly celé řady květin, stromů či travin. Jejich sezona začíná u citlivých jedinců už v únoru a končí až s příchodem podzimu. Alergie nejen zhoršují dýchání a komplikují další nemoci, jako jsou virové nákazy včetně chřipky, ale i chronické potíže, například astma nebo vysoký krevní tlak.

Už od devadesátých let, kdy začaly být automobily vybavovány pylovým filtrem, pociťovali mnozí lidé s dýchacími obtížemi v automobilu značnou úlevu. Filtry a klimatizace však od té doby prošly ohromnou technickou proměnou. Nejlepším důkazem jsou právě klimatizační jednotky Volvo.
Pyly a spol. nemají šanci
Již první generace sedanu S60, představená v roce 2000, byla vybavena automatickou aktivací vnitřní cirkulace. Tana základě údajů z čidla kvality vzduchu AQS (Air Quality System) přepínala vnitřní oběh při jízdě v nadměrně znečištěném prostředí. Chránila tak nejen před pyly, ale hlavně před exhalacemi ve městech. Ke zvýšení bezpečnosti tento systém přispíval tak, že řidič nemusel pokaždé sahat po tlačítku, ale o přepnutí na vnitřní cirkulaci se postarala automatika.

Při cirkulaci vzduchu v interiéru navíc dochází k průběžnému čištění, protože vzduch prochází filtračním systémem opakovaně. Moderní vozy dokonce v automatickém režimu upřednostňují vnitřní cirkulaci právě proto, aby zajistily co nejčistší prostředí pro posádku. Čidla vlhkosti přitom hlídají, aby nedošlo k zamlžení skel, a průběžně větrají venkovním vzduchem v nezbytné míře. Nejpokročilejší systémy umějí v předstihu spočítat křivku vývoje vnitřní vlhkosti nejen srovnáním s podmínkami venku, ale také podle počtu cestujících.
Filtr jako stadion
Součástí dnešních pokročilých klimatizací Volvo, vybavených modernizovaným systémem automatické recirkulace IAQS (Interior Air Quality System), je také mnohem účinnější filtr než dříve. Je vybaven vrstvou s aktivním uhlím, jejímž přínosem je omezení nežádoucích pachů. A to nejen od znečištěného ovzduší, ale například i při použití ostřikovačů.
Filtr je u nových modelů o přibližně 40 % větší než u předchozí generace a jeho účinná plocha by se dala přirovnat k rozloze fotbalového hřiště. Ve spolupráci s čidlem kvality nasávaného vzduchu ventilační soustavy ve vozech Volvo zajistí posádce co nejčistší prostředí.
Všechny vozy Volvo XC90 a následně ostatní modely na platformě SPA jsou tímto systémem vybavovány od roku 2014. Automobily s nejvyšší úrovní čištění vzduchu v interiéru jsou označeny logem CleanZone. Posádku chrání před zvýšenými koncentracemi škodlivých látek, jako jsou pevné částice, oxidy dusíku, uhlovodíky a přízemní ozon, ale také nepříjemné pachy.
Podle údajů WHO zemře každý rok kvůli znečištění vzduchu po celém světě přes 7 milionů lidí. Devět z deseti obyvatel Země dýchá vzduch s vysokou úrovní znečištění, obzvláště ve městech.
Uvnitř čistší vzduch než venku
S uvedením vozů modelového roku 2021 dostanou všechny vozy na platformě SPA, tedy sedany, kombi i SUV řad 60 a 90, ještě účinnější systém Advanced Air Cleaner, který dokáže eliminovat nejjemnější škodlivé částice PM2,5.

Novinka byla vyvinuta pro čínský trh a nyní je k dispozici celosvětově. Řidič si může v palubním rozhraní vyvolat nabídku pro zobrazení kvality vzduchu v interiéru. Na dotykovém displeji si pak s pomocí systému Advanced Air Cleaner zvolí režim čištění, který odstraní téměř všechny jemné částice během pár minut. Vyčistit vzduch v kabině může uživatel i na dálku – prostřednictvím mobilního telefonu s aplikací Volvo On Call.
Jednotka Advanced Air Cleaner v nových modelech Volvo obsahuje také ionizátor vzduchu, který slouží k důkladnému pročištění a osvěžení vzduchu. S pomocí elektrické energie nabije i velmi malé znečišťující složky, které se tak lépe zachytí ve filtračním systému. Ionizace odstraní i některé bakterie a viry, což přináší velkou úlevu nejen alergikům nebo citlivým jedincům s dýchacími obtížemi. Vzduch v interiéru je díky tomu mnohem čistší než venkovní prostředí.
Přínosy a vlastnosti nejnovějšího klimatizačního systému Volvo představil Michael Kudela, názorně je dokreslují snímky z archivu Volvo Cars.