Bowers & Wilkins je v hudební branži pojem už půl století. Jejich aparaturu používají renomovaní skladatelé a vyhlášená nahrávací studia, jako třeba Abbey Road, kde svá alba tvořili Beatles, Peter Gabriel nebo Rolling Stones. Kus toho nejlepšího, co legendární britský výrobce nabízí, si mohou v klidu a soukromí vychutnat i cestující ve vozech značky Volvo.
Může ale car audio, byť sebelepší, zvukově konkurovat studiovým aparaturám? Porovnáme a zjistíme. V jednom rohu pomyslného ringu se ocitá 12kanálový 1400W zesilovač, pracující v takzvané třídě D, a 19 reproduktorů poschovávaných po autě. Soupeřem mu jsou dvě profi „bedny“ s osmi měniči, které živí jedny z nejvýkonnějších dělených zesilovačů.
Těžký život automobilového konstruktéra
Svým způsobem je to nerovný duel: základní konstrukce automobilu je zaměřena na vše možné, od pohodlí po bezpečnost, jen ne na interpretaci zvukové nahrávky. Je jasné, že před každým konstruktérem, který chce do vozu montovat dobré hi-fi, stojí náročný úkol. Schválně si zkuste cinknout do skeletu karoserie ladičkou. Nepříjemně kvílivý zvuk se vám bude po všech výliscích, svarech a profilech třepotat dobrou minutu! Nevylepší to ani plasty, textilie nebo čalounění. A teď tento základ zkuste odtlumit od vibrací podvozku, hluku motoru a aerodynamického svistu, přidejte úzké dveře, do kterých se moc velké reproduktory nevejdou, a spoustu skla, které zvuku také nepomáhají…
„Nejlepším reproduktorem není ten, který přidává maximum. Je to ten, který ztrácí minimum.“
John Bowers, zakladatel společnosti Bowers & Wilkins
Auto je prostě hodně náročný sál na ozvučení. Nebo když se do toho pustí mistři od Bowers & Wilkins, bude výsledek jiný?
V ringu se utkají…
Z elegantně provedených dveřních výplní nejnovějšího Volva V90 Cross Country vyzývavě vykukují nápadně žluté kevlarové reproduktory Bowers & Wilkins a uprostřed palubní desky trůní příplatkový diamantový reproduktor – výškový měnič, který má povrch ze syntetického diamantu pro co nejpevnější přednes a věrné vysoké, cinkavé tóny. Nadto je tu dalších 18 reproduktorů a mohutný zesilovač.
Ty nejlepší stereoreproduktory B&W pro studiový poslech mají 25mm diamantový reproduktor také uložený samostatně kvůli co nejvěrnějšímu podání výšek. Abychom udělali srovnávací poslech alespoň trochu fér, za soupeře jsme zvolili sloupové modely 804 D3 v cenovém středu, tedy za nějakých 240 tisíc Kč. Ve studiu českého zastoupení B&W v Čestlicích nás reproduktory nechali zapojit do jejich high-endového systému za jeden a čtvrt milionu korun.
Co na to odborník?
Každý duel musí mít svého soudce a ten náš hodnotí jeden z nepovolanějších. Jiří Škorpík je hudební skladatel, producent a zpěvák a zakladatel vokálního seskupení 4TET. Po vypnutí motoru i klimatizace postupně prochází všechna dostupná menu související s audiem. V případě soupravy Bowers & Wilkins si můžete nastavovat výšky i basy, samozřejmě prostorové vyvážení, ale nechybí ani manuální ekvalizér. A také tři základní nastavené režimy poslechu: Studio, Individuální stage a Koncertní síň; v individuálním módu můžete ještě upravit úroveň prostorového zvuku co do obklopení a intenzity.
„Musím říct, že funkce Obklopení a Intenzita mě jako hudebníka baví. Zdůrazňují stereonahrávku a pomáhá zajistit co možná nejlepší zážitek z hudby. Nejlépe ze všech režimů rozkrývá různé drobnosti v aranžmá.“
Jiří Škorpík
„Koncertní síň nahrávku hodně rozhaluje, máte opravdu pocit jako v sále, pro naše účely srovnání je ale jednoznačně nejvhodnější nastavení Individuální stage,“ říká Jiří Škorpík. Pak přidává trochu na výškách a zkouší, co dělá subwoofer. „Hluboké tóny jsou nejnáročnější na zvládnutí. Cílem není, aby celé auto dunělo, možná ještě tak u hip hopu, ale i tam má být bas dobře ukočírovaný.“ Proto v basech následně trochu ubírá. „Úplně bych ale subwoofer nevypínal, ať nám nějaké spodní tóny zahraje, když ve skladě budou.“
Po necelé hodině má jasný názor: „Výšky a středy jsou v autě dobré, nejvyšší frekvence se vyplatí přidat, subwooferu jsem naopak trochu ubral. Každý si ale musí vyzkoušet, co mu vyhovuje, a to i podle hudby, kterou preferuje.“
„I v autě jsou výšky brilantní a čisté – všechna čest!“
Jiří Škorpík
Teď nás čeká totéž, ale v profesionálně navrženém poslechovém studiu: třípásmové sloupové reprosoustavy Bowers & Wilkins 804 D3 s výškovým reproduktorem 25 mm Diamond Nautilus, středopásmovým se 130mm membránou Continuum a se dvěma basovými repráky, obří regál se dvěma koncovými zesilovači, elektronkový předzesilovač, referenční CD přehrávač a profi kabeláž.
Nečekané resumé
Výsledek? Ukázalo se, že obě soupravy jsou špičky ve svých oblastech, i když „milionové“ stereo samozřejmě nasadilo laťku hodně vysoko. Jaké jsou tedy odlišnosti a mají obě audia něco společného? Jiří Škorpík našel zajímavá srovnání.
„Nejvíce odlišná charakteristika, kterou odhalí i laik, je v mnohem basovějším nastavení vozu. Pro dosažení čistého zvuku ji ale můžete snadno korigovat. Když si upravíte zvuk a přidáte na výškách, do jisté míry dosáhnete podobného dojmu. I v autě jsou výšky brilantní a čisté – a to je druhá věc, kterou jsem nečekal! Všechna čest Volvu, protože dosáhnout takového výsledku není nic snadného.“
Nastavení soupravy Bowers & Wilkins ve Volvu V90 Cross Country podle Jiřího Škorpíka
Režim: Individuální stage, Obklopení – podle skladeb na střední až maximální možnost, Intenzita – nanejvýš do poloviny stupnice
Ekvalizér: mírné zdůraznění nejvyšších frekvencí
Tóny: zdůraznění výšek nejméně o 20 %, basy na neutrální pozici, subwoofer podle skladby naopak pod základním nastavením
Ptal se, zjišťoval a fotil Michael Kudela.
Další obrázky poskytly Volvo a Bowers & Wilkins.