Body a mind za volantem

Ikona času doba čtení 7 min


Nedávno jsem autem ujel 4 600 kilometrů za pouhých pět dní. Někteří řidiči tohle najedou za celý rok, ale jsou i tací, kteří teď jen tázavě zvednou obočí a zeptají se, co je na tom mimořádného. Všichni se však nepochybně shodneme na tom, že existuje hned několik věcí, které jsou pro pohodové cestování důležité. Kvalita sedaček, odhlučnění, dobrý audiosystém a nesmíme zapomenout ani na vybraný repertoár. 

Samozřejmé pohodlí

Je určitě dobře, že na tohle všechno Volvo klade důraz. Jeho sedačky patří po léta k těm nejlepším v automobilovém průmyslu – a aby taky ne, když na jejich vývoji dlouhodobě spolupracují ortopedi. Jenže stejně důležitá jako opora zad je i celková tloušťka sedadel, protože jednou z definic luxusu v autě je vnitřní prostor. A štíhlá sedadla řidiče a jeho spolujezdce znamenají nejen vizuální lehkost, ale hlavně spoustu místa na zadních sedadlech… 

Vlastně jsem si tohle všechno uvědomil, až když to někdo konkrétně popsal. Do té doby jsem žil s vědomím, že třeba v takovém Volvu V90 je úplně jedno, jestli sedíte za volantem deset minut, nebo čtyři hodiny. Nevěnoval jsem žádnou pozornost tomu, proč tomu tak je. Jak je známo, nejlepší věci v životě často vnímáte jako úplnou samozřejmost.

Je to o pocitu…

Ono vážně nejde jen o to, jak pohodlně se cítíte fyzicky, záleží i na pohodě duševní. Automobilky rády na prezentacích mluví o tom, s jakou péčí jsou vybírány materiály na sedadla a palubní desku. A empirická zkušenost praví, že nejhezčí interiéry jsou ty, které jsou použity na prezentačních fotkách.

Přitažlivé záběry severské domoviny Volva V90 doprovodila svým příjemným hlasem Viola Martinsson. Zapněte si zvuk, stojí to za to…

Jde ovšem nejen o kvalitu kůže, plastu, dřevěných dýh nebo kovových prvků, ale i o barevnou kombinaci, strukturu, hmatový dojem a vůni. Tyhle všechny věci vás totiž nepřímo ovlivňují a vy byste měli při koupi auta dbát nejen na jeho parametry, ale i na pocit, který z něj máte. Spousta lidí řeší, jak jejich auto vypadá zvenku, snad pro falešný pocit okolí, ale ve skutečnosti je důležitější, jak se cítíte za volantem. Auto si přece kupujete proto, abyste v něm jezdili, ne abyste se na ně dívali. 

Řadicí páka s křišťálovou hlavicí z dílny Orrefors pro motorizace T8 Twin Engine chladivý klenot zdobící interiér vozu.

Řekni mi, co posloucháš…

Snad se shodneme i v tom, že na pohodu jízdy a styl řízení bude mít fatální vliv výběr hudby – jak žánr, tak hlasitost. „Existují na to propracované studie od renomovaných firem, ale stačí použít selský rozum,“ tvrdí dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. „Hudba může zpomalit, nebo zrychlit tep vašeho srdce, má vliv na krevní tlak a samozřejmě může uklidnit, nebo naopak vyvolat agresivní chování.“ 

Za pravdu jí dává i muzikolog Marcin Suder, který pro pojišťovnu Allianz vypracoval pojednání, v němž doporučuje: „Ideální pro jízdu je klidná a pomalejší hudba, kdy by její rytmus neměl přesáhnout 60 až 100 BPM, což je anglická zkratka pro ‚beats per minute‘, tedy úderů za minutu. Speciálně taneční hudba pak může mít negativní vliv na chování řidiče.“

Reproduktory Harman Kardon, značky, která již téměř sedm desetiletí propojuje špičkové technologie s dokonalým designem. Důraz na styl doprovází každý produkt, který se stává současně krásným artefaktem. Vždyť který výrobce audiotechniky se může pochlubit, že je jeho produkt vystaven v muzeu moderního umění v New Yorku?

Kromě výběru samotné hudby je pak důležitá i její hlasitost. Z pohledu psychologů i dopravních expertů by neměla přesáhnout 80 decibelů, pak už přestáváme být vnímaví k okolí. Jinými slovy, neuslyšíme troubení, sanitku nebo houkání vlaku při přejezdu nechráněného železničního přejezdu.

Hudba může zpomalit nebo zrychlit váš tep či tlak, může uklidnit, nebo naopak vyvolat agresivní chování.

Aparatury Bowers & Wilkins už půl století využívají renomovaní skladatelé a vyhlášená nahrávací studia. Ozvučení jako v Abbey Road Studios nebo v koncertní síni göteborgské filharmonie si mohou v klidu a soukromí vychutnat i cestující ve vozech značky Volvo.

Slovo mluvené

Kapitola sama pro sebe je pak poslouchání audioknih. Já je přímo zbožňuji. „Čtu“ si v autě při každé delší cestě a mám doma sbírku románů i krátkých povídek, to na kratší cesty do práce. Poslouchám Svěráka, Nesboa, ale dal jsem takhle i knížku o Elonu Muskovi, kterou bych jinak asi nepřečetl. 

Výškový reproduktor audiosystému Bowers a Wilkins

„Názory na poslech audioknih se různí,“ říká Vlasta Rehnová. „Někoho mohou uspávat podobně jako třeba vážná hudba, ale osobně si myslím, že záleží na přednesu a že soustředění se na knížku se nijak nekryje s řízením samotným.“ Já to vidím úplně stejně a audioknížky si vybírám nejen podle autora, ale i podle toho, kdo je čte. A mohu jen s povděkem kvitovat, že za posledních pět let jsem neřídil volvo, které by nemělo nadprůměrné audio… 

Jeden z nejslavnějších románů všech dob se jmenuje Na cestě. Napsal ho Jack Kerouac, stačily mu na to pouhé tři týdny a rukopis odevzdal na pětimetrových rolích japonského kreslicího papíru. Jako audioknihu jej namluvil Jiří Zavřel. Až ji doposloucháte, budete mít chuť někam vyrazit. A i když to nejspíš nebude na korbě nákladního vlaku, ale ve vašem volvu, tak si to moc užijte.   

Ambience Concept 

Volvo přichází s novým rozměrem automobilového luxusu. Soustředí se nejen na pohodlí těla, ale i mysli. Abyste tomu rozuměli, jde o koncept Volva S90 Ambience, který se soustředí na pasažéry na zadních pozicích a rozmazluje je nejen mimořádně pohodlnými sedadly, ale přidává i vizuální vjemy, pečlivě vybranou hudbu, a dokonce i vůni. 

Volvo S90 Ambience: navolte si ideální atmosféru

Zní to sice složitě, ale… „Je to jednodušší, než by se mohlo zdát,“ vysvětluje Robin Page, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars. „Nejde jen o materiály v interiéru nebo o to, jak pohodlná jsou sedadla. V aplikaci v mobilním telefonu si vyberete téma a vytvoříte si v kabině atmosféru, kterou požadujete. Po aktivaci vizuální složky jízdního zážitku se strop kabiny promění dle zvoleného motivu například na polární záři, skandinávský les, labutí jezero, souostroví nebo déšť.“ 

Aha, tak to opravdu dává smysl. Každé z témat má za úkol navodit jinou náladu – od příjemné relaxace až po povzbuzení, téma noci je pak vhodné pro odpočinek, naopak motiv svobody má pasažéry nabudit a dobít je novou energií.

Polární záře v konceptu Volvu S90 Ambience

O synchronizovaný hudební doprovod se stará prémiový audiosystém Bowers & Wilkins, každé z témat je navíc propojeno s jednou ze čtyř vůní vytvořených na míru vycházející švédskou hvězdou mezi výrobci parfémů Byredo. 

Vůně pro koncept Volvo S90 Ambience

Přestože je Volvo S90 Ambience představeno jako koncept, už brzy by se tato technologie měla objevit i v modelech S90 Excellence jako příplatková výbava. 

Do akustického světa za volantem vás zavedl Jan Červenka a současnou i budoucí atmosféru pod značkou Volvo vám přiblížil pomocí materiálů automobilky.