Čím kratší je cesta, tím blíže jsme k cíli

Ikona času doba čtení 5 min

Zhruba každou minutu a půl sjede z konce výrobní linky továrny Volvo v belgickém Gentu jeden nový vůz. Většina ze zde vyrobených aut jsou oblíbená městská SUV XC40 v rozličných variantách – benzínová, naftová i hybridní. V nejbližších dnech se k nim přidá úplná novinka: první plně elektrické volvo – model XC40 Recharge.

Ačkoli zvenčí se od ostatních variant odlišuje snad jen „plnou“ přední maskou, pod povrchem se odehrálo dost změn. Jednou z nejzásadnějších je kompletně přepracovaná konstrukce podlahy, na níž nově leží ze všech stran ocelovým rámem důkladně chráněné baterie v hermeticky uzavřeném modulu. 

Doma je doma

Tenhle hotový díl váží více než čtyři sta kilogramů a jeho dovoz od subdodavatele, případně z nějaké vzdálenější továrny by byl jednak dost drahý, ale také ekologicky nešetrný. Možná to nevíte, ale celých 36 % uhlíkové stopy (což je zhruba 19 tun CO2) každého nově vyrobeného auta má na svědomí logistický řetězec dopravy dílů a materiálů do výrobního závodu. V Gentu se proto rozhodli, že si budou bateriové moduly stavět sami přímo v areálu továrny. A tak se tam minulý týden, za přítomnosti komunálních politiků a studentů technických škol, otevírala zbrusu nová automatizovaná linka. Po vytyčených trasách se tu sunou autonomní elektrické vozíky, které celý den opisují trasu s devíti zastávkami. 

V Gentu se budou bateriové moduly stavět přímo v areálu továrny: začátkem března zde byla otevřena zbrusu nová automatizovaná linka.

S pomocí robotů

Všechno začíná na dohled od velkých zásobovacích vrat, kterými dovnitř putují palety s předpřipravenými díly. Největší z nich je hliníkový rám. Poté co ho robotická ruka přesně umístí na vozík, se na něj pomocí vysoce přesné počítačem řízené trysky aplikuje vrstva teplovodivé pasty. Do ní pak
dvojice robotů začerstva uloží celkem sedmadvacet bateriových modulů. Roboti si tady pěkně máknou – každá z „baterek“ váží 13,3 kilogramu.

Na dalším stanovišti pomáhá umělé inteligenci vyškolený technik. Jde tu totiž o maximální přesnost. Baterie se pospojují dohromady a hermeticky uzavřou ocelovým víkem, které odděluje hořlavé články od podlahy interiéru auta. O pevné spojení se tu stará celkem sto šroubů. Dva utahuje člověk, aby se přesvědčil o tom, že na sebe oba díly dokonale dosednou, zbytek zvládne robot.

Pak už stačí jen připojit k bateriím vysokonapěťové kabely a přidat bezpečnostní odpojovač baterie a hotový modul může vyrazit vstříc výstupnímu testování. To sestává ze dvou zkoušek. Ta první testuje natlakováním, zda je díl skutečně hermeticky uzavřený. Druhá spočívá v rychlém nabití a vybití baterií. Když je vše v pořádku, žlutý vozík odveze hotový bateriový modul pod vykládací jeřáb, který ho přeloží na manipulační paletu, na níž pak pokračuje do hlavní výrobní haly. Ta stojí hned vedle, takže není potřeba žádný kamion, nebo dokonce loď. Stačí menší elektrický náklaďák…

Cílem vize automobilky z roku 2018 je snížit uhlíkovou stopu každého vyrobeného Volva o 40 %.

Rozhodnutí s přesahem

Sluší se říci, že ačkoli to celé vypadá na první pohled celkem jednoduše a nová výrobní hala není větší než průměrný hobbymarket na periferii města, jde o poměrně zásadní investici. A to hned z několika důvodů. Tím prvním je fakt, že i přes absenci dopravy zdaleka nejde o nejlevnější řešení. Kdyby byla hlavním rozhodovacím kritériem cena, bateriové moduly by se pravděpodobně montovaly mimo Belgii. U Volva se ale netají tím, že kromě hospodářského výsledku jde společnosti i o budoucnost. Dalším důležitým přínosem je pak vznik nových pracovních míst.

Cílem vize automobilky z roku 2018 je snížit uhlíkovou stopu každého vyrobeného Volva o 40 %. A zatím to vypadá, že se jí podaří splnit. V Gentu se stačí rozhlédnout kolem sebe: nad továrnou se tyčí „větrníky“, střechy jsou osazeny solárními panely a zbývající energie pochází z vodních elektráren. A tím to zdaleka nekončí – většina zde vyprodukovaného odpadu se recykluje a odpadní teplo ohřívá vodu v nedaleké teplárně. 

Cesta k uhlíkově neutrálnímu autu je ještě dlouhá. Vizionáři z Volva věří, že do roku 2040 budou již nové vozy klimaticky neutrální. To je velký cíl a odhadovat, zda se ho podaří splnit, je trochu jako věštit z křišťálové koule. Dílčí kroky, jimiž je například stavba nové linky v Gentu, ale naznačují, že to tady s klimatickou neutralitou myslí opravdu vážně. Pokud chcete, můžete se k tomuto úsilí připojit také – třeba pořízením historicky prvního sériově vyráběného volva na elektřinu. 

Do nové části gentské továrny nahlédl Jakub Pospíšil. Doprovodné fotografie pocházejí z archivu Volvo Cars.