Ač si to málokdo uvědomuje, venkovní veřejný prostor je jedním z nejnáročnějších vůbec, tvrdí designér David Karásek, jehož firma mmcité právě ho už léta zabydluje prvky tzv. městského mobiliáře. V Evropě i Spojených státech tvoří, jak říká, pro „nevybranou veřejnost“. Obecně je design výběrovou záležitostí pro úzkou skupinu. Ten, kterým mmcité vybavuje ulice, parky a náměstí, je pro všechny – nejen pro osoby s estetickým vnímáním prostoru a citem pro architekturu, ale ovlivňuje i ty, kteří by nikdy nešli třeba do galerie. Veřejný prostor člověka ovlivňuje a jeho krása podvědomě přitahuje.
Tajemství úspěchu
Mmcité se svým designem posbíralo ve světě řadu významných ocenění včetně „designového Oscara“ – RedDod. David Karásek věří, že za jejich úspěch může především to, že nikdy neslevili z designové úrovně a zároveň vždycky mysleli na zákazníka. Tedy na spojení krásy, funkčnosti a kvality za cenu, kterou je ochoten dát. Když je totiž byť sebekrásnější a sebekvalitnější produkt neadekvátně drahý, ztrácí smysl si jej pořizovat.
Lavičky, stojany na kola a třeba i odpadkové koše bílovické firmy musejí být trvanlivé a vydržet mrazy, horké léto, lijáky i nešetrné zacházení. „Jen výrobek, který je dobře navržený, řemeslně provedený a zároveň má dlouhodobě příjemný design, vydrží ve veřejném prostoru opravdu dlouho. To je podle mě nejekologičtější možný přístup. Jako když máte servis po babičce. Je tak krásný a současně stále použitelný, že ho nevyhodíte, i když je sedmdesát let starý.“
„Život v místech, o které město pečuje, lidi přitahuje, má vliv na jejich náladu a do jisté míry je kultivuje.“
Nezapomenout na funkci
Ač je městský mobiliář svým způsobem „neviditelným“ designem, nad kterým většina lidí nepřemýšlí a prostě jej jen užívá, stále je designem. Tedy produktem, který spojuje praktickou a estetickou stránku. „I stojany na kola se snažíme dělat tak, aby byly funkční, ale současně krásnou věcí.“ A neméně důležitá je celková vyváženost. „Veřejný prostor nesmí být příliš vychýlen jen jedním směrem. Nic se nesmí přehnat. Třeba stání kola – nestačí, aby byla jen funkční, musejí dobře vypadat i bez těch kol. Zvlášť u nás, kde bývají často prázdná…“
Podpořit onu ideální rovnováhu mezi vzhledem a funkcí pomáhá samozřejmě materiál. V případě produktů mmcité do veřejného prostoru stále hraje prim dřevo. Má vlastní pevnost a jedinečnou vnitřní strukturu. I sem si ale postupně nacházejí cestu recyklované materiály. Třeba Resysta z rýžových slupek, soli a oleje.
„Veřejný prostor nesmí být příliš vychýlen jen jedním směrem.“
A stále více se uplatňují i nové technologie. „Máme třeba lavičky, kde si můžete cokoli schovat do uzamykatelných boxů a současně v nich nabít baterii z kola. Zelené střechy na zastávkových přístřešcích zase zlepšující mikroklima a pomáhají při přívalovém dešti pohlcovat vodu.“
Praktický volvista
Ve svém už druhém Volvu XC60 najezdí David Karásek ročně tisíce kilometrů. Oceňuje prý především jeho spolehlivost a sílu. A také to, že v tomto autě prostě záda nebolí, ať jedete, jak chcete dlouho. „Hledal jsem něco, co má styl, a Volvo mi přišlo jako nejlepší volba. Zaujal mě jeho kultivovaný design, který nenudí a má nějakou emoci.“
Ty jsou podle úspěšného designéra velice důležité, protože odlišují dobrý design od průměrného. „Krása sama nestačí. Dobrý design musí být plně funkční a zároveň v sobě mít nějakou emoci. Něco, co se nedá popsat, změřit ani vyhodnotit ekonomicky.“
Inspirace krajinou přírodní i umělou
Ve své XC60 prý nejraději vyráží s rodinou do hor. „Jsou pro mě magickým prostředím. K tomu ta jejich specifická, jakoby nebarevná krása, to mě nabíjí.“ Příroda má podle Davida Karáska stále obrovskou sílu. „Když ji podceníte, když k ní nemáte respekt, můžete přijít i o život.“
Vedle toho ale jako správný tvůrce městského designu obdivuje i krajinu kultivovanou, tedy kombinaci přírody a lidského zásahu. V zahradě, architektuře, městě spatřuje nádherné příklady geniálního pokračování přírody lidským zásahem. „Až vám místy zůstává rozum stát, jak je to možné.“
„Krása je zdrojem optimismu. Žijeme v té nejlepší době a tahle na první pohled zbytná a iracionální hodnota je strašně důležitá.“
Do tajemství designu veřejného prostoru se pokusila proniknout Petra Doležalová, která povídání doplnila fotografiemi z archivu mmcité a Volvo Cars.