Je něco logičtějšího a přirozenějšího než naložit pár elektrokol na speciální nosič na tažném zařízení elektromobilu a vyrazit vstříc zážitkům a dobrodružstvím s tichou a silnou podporou elektrického pohonu? My si myslíme, že snad ani nemůže být. Důkazem této jiskřivé elektrické symbiózy budiž námi testované, ryze elektrické Volvo EX30. Projeli jsme ho důkladně a ještě jej vybavili volitelným továrním příslušenstvím v podobě kompaktního, skládacího a ergonomicky propracovaného nosiče dvou elektrokol Volvo.
Nejmenší nestojí v koutě
Letos představené plně elektrické Volvo EX30 je aktuálně nejmenším modelem značky. Zahanbit se ale nenechá. Délka 4,23 metru, kompaktní tvar malého SUV, sebevědomě přikrčeného a do šířky rozkročeného, to jsou všechno známé atributy. Rukopis značky se nese celou karoserií a jejími tvary, ovšem uvnitř nás čeká překvapení, pro tradičního volvistu možná dokonce šok! Interiér je skutečně minimalistický a vedle volantu dominuje všemu hlavní středový displej o velikosti 12,3″, kde je kompletní nastavení a infotainment. Až na pár tlačítek a páček kolem volantu je skutečně všechno na displeji, tedy například i varovné blinkry nebo otevírání schránky v palubní desce.
Není to ale vůbec špatné, většina věcí se dá snadno najít a po krátké chvilce si zvykáme. Na horní liště jsou základní informace, pod ní je hlavní plocha s navigací Google Maps a ovládáním. Dolní lišta je určena pro ovládání klimatizace a přístup k často používaným funkcím. Nad ní je pak druhá spodní lišta nabízející tlačítka, která souvisejí s jízdou a stavem vozu, případně počasím. Za jízdy tak není nutné už nic hledat, protože vše podstatné je na ploše.
Všemi smysly
Zvenku je auto pocitově menší, ale díky rozvoru 2 650 mm je uvnitř paradoxně dost místa. Design Volva EX30 jasně odkazuje na skandinávský styl. Zajímavé barvy, tlumené odstíny interiéru, udržitelný přístup při výrobě. Všechny materiály jsou šetrné k životnímu prostředí a zároveň splňují veškeré standardy kvality. Malé volvo si vystačí s menším množstvím oceli i hliníku na konstrukci a místo toho používá recyklované a obnovitelné materiály. Pohodlí si na maximum užívají cestující na předních sedadlech, ale ani vzadu to není špatné a vedle sebe se posadí i tři dospělí.
Uvnitř nás baví propracovaný infotainment, během stání si můžeme na displeji zapnout režim krbu a uklidňovat se pohledem na plameny ohně. Perfektní zvuk jde z podlouhlého soundbaru v přední části vozu a dvou skrytých subwooferů vpředu i vzadu, takže kombinace tiché jízdy a neslyšného pohonu s kvalitní muzikou slibuje jedinečný zážitek.
Síla a rychlost
Že máme vzadu upnutá dvě elektrokola v nosiči Volvo, chvílemi úplně zapomínáme, protože výkon elektromotoru 200 kW, tedy velmi solidních 272 koní, s malým autem o hmotnosti 1,85 tuny i tak řádně cvičí a jízda je bezproblémově rychlá a svižná. Zrychlení z nuly na stovku umí tahle agilní zadokolka za 5,3 vteřiny, což je vynikající hodnota. Baterii s kapacitou 69 kWh (využitelných 64 kWh) jsme nabíjeli jak z domácího wallboxu, tak na veřejných nabíjecích stanicích. Díky vysokému nabíjecímu výkonu přes 150 kW budou zastávky opravdu krátké, protože už po dvaceti minutách můžete být zpátky na minimálně 80 procentech kapacity akumulátoru, což kolikrát nestačí ani na toaletu, kávu a protažení před další jízdou. Reálný dojezd včetně využití dálnic se pohybuje mezi 300 až 350 kilometry, ale protože vezeme na zadním nosiči dvě těžší elektrokola a chceme uhánět podobně svižně jako bez nich, počítáme s o něco vyšší spotřebou.
Lehkost a pohodlí
Auto lehce a jistě pohlcuje nerovnosti, neodskakuje a nevadí mu ani trochu rozbitá polní cesta. Povedená 19palcová kola jsou velikostně tak akorát. Jízda je příjemná, dalo by se říct až návyková, zkrátka radost řídit. S sebou si posádka veze, co potřebuje, i když menší kufr s objemem 318 litrů má své limity. Je doplněn předním sedmilitrovým frunkem a pro všechno další tu máme tažné zařízení. Na něm jsme testovali již zmíněný nosič dvou jízdních kol Volvo, který se dá snadno složit a schovat do zavazadelníku. Má nosnost 60 kg, takže bez problémů pojme i dvě elektrokola, která do něj bezpečně uchytíme, zajistíme páskami a otočným mechanismem a uzamkneme. Když elektrokola sundáme, lze nosič během chvíle složit do menšího tvaru a schovat v hloubi zavazadelníku.
Extra kufr vzadu
Volvo EX30 bylo stejně jako všechny další vozy švédské automobilky stvořeno pro to, rozdávat řidičské potěšení, radost a požitek z jízdy, servírovat pocit komfortu i bezpečí a zajistit maximální praktičnost a univerzální použitelnost. Tak to mají volvisté rádi! Proto i Volvo EX30 můžeme vybavit volitelným příslušenstvím, střešními nosiči, přepravními boxy anebo speciálními přepravními kapacitami na zadní kouli vozu. Co takhle mít k dispozici vzadu extra kufr, jestliže nám stávající zavazadelník nestačí? Proto byl vymyšlen praktický zadní box, který uchytíme právě na tažné zařízení a navýšíme tím kapacitu zavazadelníku o dalších 400 litrů. Tento praktický druhý kufr můžeme bezpečně uzamknout a hlavně máme k jeho obsahu maximálně komfortní přístup, kdykoli budeme chtít. Umístění v zákrytu za vozem zajistí také lepší aerodynamiku a nižší spotřebu, než kdyby byl box na střeše.
Hurá na expedici!
Kdo má rád expedice a chtěl by se také vydat na svou vlastní extrémní výpravu nebo dobrodružný přejezd, může svému volvu dopřát robustní hliníkový střešní koš. Hodí se na přepravu rozměrných předmětů anebo nákladu, který už se prostě nevejde do auta. Navíc se dá koš zvětšit pomocí prodlužovacího dílu, který ještě rozšíří nákladový prostor o 51 centimetrů. Kufry, barely kanystry anebo vaky stažené gumou a popruhem ve střešním koši z vás Indianu Jonese sice neudělají, ale pokud tento úložný prostor využijete, máte možnost!
Loď na střechu
Milovníci vodních sportů vědí, že na automobily Volvo je spoleh, ať už táhnou na vleku člun, nebo malou loď, případně chtějí využít na míru vymyšlené skládací a dostatečně pevné držáky, do kterých lze uchytit kajak, surfová prkna či paddleboardy. Držáky snadno upnete na střešní nosiče a po rozložení na ně kajak anebo jiný vodní dopravní prostředek bezpečně upevníte pomocí dodávaných popruhů.
Nocleh pod hvězdami
Zkrátka nepřijdou ani nadšenci do kempování. Stan hned vedle mraveniště anebo s podlážkou položenou na borových šiškách či kamíncích sice dokáže udělat z každé noci v přírodě velké dobrodružství, ale jde to i jinak! Nocleh ve střešním stanu, blíže ke hvězdám a ve výšce, kde už kolem vás neslídí noční návštěvníci, je skutečně královským zážitkem. Jako bytelná základna pro stan slouží vaše volvo a vysunutý teleskopický žebřík. Rozložení anebo složení robustní konstrukce stanu je otázkou pěti minut.
Kvalitní a funkční materiály, promyšlené uzavírání, ventilace a síťky proti hmyzu přispívají ke komfortnímu používání. Součástí stanu je také pohodlná matrace, kterou doplníte vlastní výbavou, polštářky, dekou, na strop zavěsíte světýlka a do vnitřních kapes uložíte drobnosti. Poslouchat koncert cvrčků, usínat s výhledem na hvězdy a probouzet se v momentě, kdy rozepnutým oknem přes síťku proti komárům probleskují první sluneční paprsky, je tím typem zážitku, který budete chtít opakovat a sdílet se svými nejbližšími, protože uvnitř se pohodlně vyspí až 3 osoby.
Není třeba se obávat ani cestování se stanem, neboť je uchycen na běžných střešních nosičích, složený a krytý nepromokavým vakem a vaše volvo si s jeho hmotností kolem 50 kilogramů a rozměry trochu hranatějšího střešního boxu hravě poradí.
Kvalita pro uživatele
Příslušenství Volvo je tu proto, aby nabídlo promyšlené a funkční doplňky, díky kterým si svoje auto přizpůsobíte přesně na míru všem potřebám. Co se týče programu nosičů jízdních kol anebo například střešních stanů, je dobré zmínit, že tyto produkty nejvyšší kvality si Volvo nechává vyrábět u legendární prémiové švédské značky Thule. Díky tomu se také všichni volvisté s tímto příslušenstvím mohou těšit z perfektní ergonomie a funkčnosti, protože se u návrhu každého produktu myslelo v první řadě na potřeby uživatele a způsob použití každého jednotlivého výrobku. Tento přístup a snaha o dokonalost je vlastně společný oběma firmám, které nabízejí jen to nejlepší a chtějí pro své zákazníky nejvyšší kvalitu bez kompromisů.
Dojmy z cesty zapsal a obrazem zachytil Ondřej Vysypal, ELECTRIC BIKE (www.electricbike.cz), další foto archiv Volvo Cars.