Na koncert do auta

Ikona času doba čtení 7 min

Automobily Volvo se řadí mezi jedny z mála, které nabízejí špičkový hi-fi systém od prestižní britské značky Bowers & Wilkins. Firma proslavená jako dodavatel pro přední audiostudia a výrobce referenčních ozvučovacích souprav přichystala ve spolupráci se švédskou automobilkou novou generaci svého věhlasného car audia.

Ještě o kousek lepší

Nový výškový reproduktor, membrány středopásmových měničů z patentovaného materiálu Continuum (použité v automobilových komponentech vůbec poprvé), kompletně přepracovaný koncový zesilovač a také nový zvukový režim připomínající akustiku jazzového klubu. To jsou hlavní inovace, s nimiž vozy Volvo řad 60 a 90 vstoupily do roku 2020. 

Špičkový audiosystém získal ve své první generaci řadu pozitivních ohlasů od zákazníků i odborníků. Nyní prošel zcela zásadní proměnou, která dále zlepšuje kvalitu reprodukce. Například membrána Continuum, kterou v minulých letech postupně převzaly všechny reproduktory značky Bowers & Wilkins, byla původně vyvinuta pro nejvyšší řadu 800. A ta je ve světě špičkové reprodukce hudby považována za absolutní referenci.

Výsledkem úprav nového audiosystému ve vozech Volvo je zřetelnější a věrnější zvuk, lepší podání detailů i prostoru, nižší zkreslení a větší dynamický rozsah. Zkrátka reprodukce hudby, která je co nejblíže originálu. Protože jak kdysi prohlásil John Bowers, zakladatel společnosti Bowers & Wilkins: „Nejlepším reproduktorem není ten, který přidává maximum. Je to ten, který ztrácí minimum.“

Bowers & Wilkins: pojem ve světě hi-fi

Historie značky Bowers & Wilkins se začala psát v 60. letech v ospalém pobřežním městečku Worthing na jihu Anglie. Již v dalším desetiletí firma uvedla na trh reproduktor označený 801, který se díky svým vlastnostem a věrnému podání celého spektra tónů stal součástí řady nahrávacích společností.

Mezi nejslavnější studia, která dlouhé roky spoléhají na výrobky s logem B & W, se řadí proslulé Abbey Roads. Právě zde – vedle Beatles – vznikaly desky Pink Floyd či Arethy Franklin nebo filmová hudba pro Pána prstenů, bondovku Skyfall či příběhy Harryho Pottera. Svůj sen o nahrání alba si zde mimo jiných splnil i Miro Žbirka.

„Nejlepším reproduktorem není ten, který přidává maximum. Je to ten, který ztrácí minimum.“

John Bowers

Ikonický reproduktor Nautilus

Z firmy Bowers & Wilkins se stala světově známá společnost, která nabízí celou řadu zařízení včetně sluchátek či komponentů pro bezdrátové domácí kino. Vrcholem ovšem i nadále zůstávají referenční řada 800, v současnosti nabízená ve verzi D3, a ikonický reproduktor Nautilus. Ten tvarem připomíná ulitu a mnozí znalci na jeho unikátní zvukovou charakteristiku nedají dopustit – nemluvě o působivém tvaru, který dokáže zaujmout v každém interiéru. Však také pár těchto designových unikátů přijde na 1,7 milionu korun! Proti tomu jsou „osmistovky“, oceňované jako referenční reproduktory, div ne za hubičku: pár bez zesilovače a kabeláže stojí 785 990 Kč.

Design Nautilu připomíná spíše umělecký artefakt než produkt techniky.

O to více zaujme nová audiosouprava ve Volvech řad 60 a 90, protože využívá stejné materiály a znalosti tvůrců jako u nejnovějších výrobků pro stereo- i multikanálový poslech. Cílem je, aby si i v tak akusticky složitém prostředí, jakým je jedoucí automobil, posádka dopřála co možná nejlepší hudební zážitek.

Stříbrná střídá žlutou

Zásadní inovací nové řady audiosoupravy Bowers & Wilkins ve vozech Volvo je náhrada dosavadní žluté membrány z mimořádně pevného kevlaru zcela novým materiálem, nazvaným Continuum. Ten díky ještě vyšší pevnosti slibuje lepší akustické vlastnosti.

Základní přístup k návrhu zůstal stejný: membrána je „utkána“ z kompozitního vlákna, ovšem díky unikátním vlastnostem novinky umožňuje preciznější kontrolu. Stříbřitá barva se na profesionální řadě reproduktorů B & W objevila poprvé v roce 2015 po nezvykle dlouhých osmi letech vývoje. Od té doby oslovuje znalce hudby svým naprosto věrným podáním středních tónů. Nyní slaví ve Volvech svou automobilovou premiéru.

Nejvyšší řady reproduktorů Bowers & Wilkins se od konkurence odlišují také separátně umístěným výškovým reproduktorem. Ten se stal dalším nápadným prvkem audiosoupravy ve vozech Volvo, v nichž trůní uprostřed přístrojové desky. Jeho pozice pro vytvoření unikátního hudebního zážitku byla zachována, nová je ale konstrukce. Používá hliníkovou kopulku obepnutou zesíleným prstencem (tuto technologii výrobce nazývá Double Dome), který zvyšuje její tuhost a zajišťuje věrné vysoké tóny.

Ve vozech Volvo se i nadále nachází také originální technologie Nautilus, která stejně jako nejdražší reproduktor značky Bowers & Wilkins využívá zvukové kanály zatočené do tvaru spirály. Tímto způsobem lze totiž co nejlépe eliminovat nežádoucí zkreslení zvuku. 

Nová souprava ve švédských automobilech spoléhá také na přepracovaný 15kanálový zesilovač. V modelech řady 90 dodává energii devatenácti reproduktorům, u řady 60 je měničů patnáct. Výstupní výkon 1 460 W a technologie prostorového zvuku QuantumLogic 7.1 pak přispívají k velmi odlišným režimům nastavení. Uživatel si může podle své oblíbené hudby vybrat jeden ze čtyř akustických režimů: Studio, Individual Stage, Concert Hall a Jazz Club.

Technika tvrdí muziku

Věrné výšky a středy jsou typickým rysem audiosouprav Bowers & Wilkins. Ovšem ve volvech se ke kompletně vyváženému hudebnímu zážitku přidává i originální vzduchem chlazený subwoofer, uložený v podběhu zadního kola. Toto řešení pomáhá zlepšit reprodukci nejhlubších tónů a současně neubírá místo v zavazadlovém prostoru například až 7místného Volva XC90.

.

Tvůrci šli dokonce tak daleko, že si pro koncertní halu a jazzový klub vybrali konkrétní koncertní místa a akustické nastavení jim přizpůsobili – jedná se o koncertní halu a jazzový klub Nefertiti ve švédském Göteborgu. Stejně tak jako dosud si znalci hudby mohou veškeré nastavení upravit i manuálně. A to nejen jednotlivá pásma, ale také úroveň obklopení například pro skladby z koncertů nahraných naživo.

Tip k poslechu:

Specialisté na akustiku od společnosti Volvo připravili v rámci aplikace Spotify výběr skladeb, které dobře ilustrují kvality audiosoupravy. Systém Bowers & Wilkins ve vozech Volvo ovšem dokáže přehrát nejen streamovanou hudbu ze Spotify či telefonu, ale také soubory ve vysokém rozlišení a specializovaných formátech, jako je FLAC, kterým dávají příznivci hi-fi přednost.

Tři je víc než jedna

Volvo vychází vstříc zákazníkům, kteří si potrpí na kvalitní hudbu také tím, že nabízí tři různé audiosoupravy: vedle základní soupravy a naopak špičkové Bowers & Wilkins mohou zvolit ještě systém další zvučné značky – Harman Kardon. I zde je k dispozici prostorový zvuk, automatické vyrovnání zvuku a kompenzace hluku způsobeného jízdou. V tomto případě si ale posádka musí vystačit s jinak řešeným subwooferem, zesilovačem o výkonu 600 W a 14 reproduktory klasické konstrukce.

Volbou znalců proto i nadále zůstává Bowers & Wilkins, od roku 2020 ještě lepší než dřív. Ve spojení s pečlivě navrženou akustikou vozů Volvo nabídne zvukový zážitek co nejbližší realitě, přesně v duchu hesla zakladatele firmy.

Světem rytmu, melodií a špičkových technologií
provází Michael Kudela spolu s fotoarchivy
Bowers & Wilkins a Volvo Cars.