Oživení legendy

Ikona času doba čtení 4 min

Automobilka Volvo si od dávných časů zakládá na solidních komfortních rodinných vozech. V šedesátých letech však konstruktéři neodolali a postavili něco trochu jiného. Něco tak neobyčejného, že to dodnes nadšencům nedá spát.

Volvo P1800 v roce 1961.

S italským nádechem

Volvo P1800 z výrobní linky sjíždělo mezi lety 1961 a 1973 a automobilka je nabízela hned ve dvou karosářských variantách – kupé a tzv. shooting brake, tedy jakési kupé-kombi. Automobil svými tvary připomínal sportovní vozy z dílen slavných italských karosářů. Dodnes zaujme nízkou protáhlou siluetou s dlouhou kapotou a kompaktní, bohatě prosklenou kabinou. Vůz poháněl zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru, jehož výkon v průběhu výroby rostl z původních 100 koní na výsledných 130.

Roger Moore v roli Simona Templara v televizní krimi sérii The Saint.

Model slavil úspěchy po celém světě. Jeho popularitě výrazně napomohl i britský seriál The Saint, v němž  P1800 řídil šarmantní detektiv Simon Templar, kterého skvěle ztvárnil Roger Moore. Auto samotné mu natolik učarovalo, že je po skončení natáčení dokonce odkoupil a další roky používal jako svůj soukromý vůz.

Výroba P1800 probíhala první roky překvapivě mimo území Švédska, konkrétně ve Velké Británii v továrně firmy Jensen. Od roku 1963 se však již v označení modelu objevuje písmeno S, které značí novou zemi původu – Švédsko. Celkem vzniklo přes 39 tisíc kusů kupé a asi osm tisíc kombi, dnes jsou obě verze vyhledávanou klasikou.

Víc než jen „retro“

To, na co se teď díváte, ale není původní Volvo P1800. Není to ani důkladně zrestaurovaný kus. Překrásné tvary P1800 inspirovaly pány ze závodní divize Cyan Racing (patřící do stejné skupiny jako samotné Volvo) k vytvoření naprosto jedinečného díla. Volvo P1800 Cyan, jak se tento stroj nazývá, je působivou stavbou, známou jako restmod. Co přesně je restmod (někdy také resto-mod)? Zjednodušeně lze říci, že je to moderní technika v klasickém kabátě. Po technické stránce se tedy jedná o zcela nový vůz, tvarově však odkazuje na originál. 

O šest desetiletí později: Volvo P1800 Cyan.

A právě tuto myšlenku dovedli nadšenci z Cyan Racing k dokonalosti. Ačkoli vůz na fotografii vypadá na první pohled skutečně jako původní P1800, jeho karoserie je ryze soudobá, vyrobená z lehkého karbonu. To spolu s dalšími úpravami znamená, že se hmotnost podařilo udržet pod hranicí jedné tuny. Zároveň kombinace karbonu a vysokopevnostní oceli znamená tuhost karoserie, o jaké se původnímu autu ani nesnilo. 

Nejen další tři stovky koní…

Zatímco hmotnost se drží v nízkých hodnotách, výkon motoru oproti originálu vzrostl více než čtyřnásobně. Přeplňovaný zážehový dvoulitr vychází z motoru závodního speciálu Volvo S60 TC1. Poskytuje fantastických 419 koní a 455 Nm a navzdory přeplňování se roztočí až na 7 700 otáček za minutu. Konstruktéři navíc tvrdí, že ač dostal motor turbodmychadlo, průběh křivek výkonu i točivého momentu je natolik lineární, že si nezadá s atmosférickými jednotkami. Zcela nový je samozřejmě také plně stavitelný podvozek a moderní kotoučové brzdy.

A ta nejlepší zpráva nakonec – nové Volvo P1800 Cyan není jen soukromým hobby projektem party nadšenců, toto auto si skutečně bude možné objednat. Pravda, cena nebude úplně nízká, hovoří se o částce překračující 11 milionů korun. Ale při pohledu na dokonale zpracovaný a do nejmenšího detailu skvěle vymyšlený stylový retro sporťák, stavěný prakticky celý ručně, se nezdá nepřiměřená. 

Seznámení se staronovou legendou se ujal Jan Křeček, snímky pocházejí z archivů Cyan Racing a Volvo Cars.