Ukradený pátek

Ikona času doba čtení 6 min

Mohl to být pátek jako každý jiný. Pátek, během nějž stihnete ještě několik schůzek a důležitých telefonů, možná i nějakou tu poradu. Jenže to by mi nesmělo stát před domem Volvo V60 Cross Country. Někdy je prostě důležité udělat si čas jen pro sebe a dobrodružství možná čeká za rohem.

Hodit město za hlavu

No dobře, tohle dobrodružství je plánované a za rohem tak úplně není. Na Správčák – tedy pískovnu u Hradce Králové – je to přes hodinu cesty. A já mám v autě nachystaný jetsurf a v hlavě vidinu toho, že jsem na něm letos ještě nestál. Takže jsem se donutil vstát už v pět, udělat rychle všechnu práci a po nutné poradě v deset už jsem to mohl zabalit. A prodloužit si tak víkend o pár drahocenných hodin.

Když jsem o V60 Cross Country psal naposledy, vyznal jsem se z toho, že tahle krasavice není jen o řízení, ale i pocitech a náladě… Takže když jsem si ji teď mohl konečně vyzkoušet, udělal jsem si s ní fajn týden a ještě lepší pátek.

Od prvního setkání naživo se mi líbila. Čokoládově hnědá metalíza s označením Mapple Brown si náramně rozumí s látkovým károvaným čalouněním, kde si spolu tyká béžová s černou. Extrémně pohodlné sedačky s dlouhými sedáky, zvýšený posez a pod kapotou motor D4, tedy naftový dvoulitr s výkonem 190 koní a spotřebou 5,1 l / 100 km.

Bohatá bezpečnostní výbava už v základu je u Volva samozřejmostí…

Svůj k svému

Já mám ale ještě větší radost z toho, že zadní opěradla se dají sklopit jak z kabiny, tak rovnou z kufru. Jetsurf, tedy karbonové prkno s motorem a turbínou, je dlouhý něco okolo 1,8 m, a přestože jsem ho původně chtěl dát na střechu, nakonec končí v autě.

Je to český vynález a český výrobek, na kterém se už jezdí mistrovství světa a který si oblíbilo mnoho osobností z motorsportu. Abyste se na něm udrželi, musíte mít v sobě spoustu rovnováhy a cit pro ovládání plynu. Rychle reaguje, je s ním zábava a je cool. Nedivte se, že jsem si jeho spojení s V60 Cross Country prosadil.

I když… abyste si tohle auto užili, nemusíte mít v sobě ani špetku talentu na cokoli. Protože V60 CC je navržena tak, aby vám byla věrným a nevnucujícím se společníkem. Má fantastický podvozek, který i přes svou vyšší světlou výškou netrpí zbytečně dramatickými náklony karoserie a vede stopu s milimetrovou přesností. Nemusíte se bát prudce změnit směr, a přestože je to auto primárně komfortní, je i neuvěřitelně sebejisté. 

Jako strážný anděl

Zbytek auta je podobný. Dvoulitrový motor nenuceně polyká dálniční kilometry se spotřebou okolo šesti litrů nafty a jediné, co mě vyruší z rozjímání, je povinná zastávka na kafe na oblíbené benzínové pumpě v Osicích.

Mám dost času si uvědomit, s jakou lehkostí se V60 Cross Country řídí a že jestli jsem si ve městě chválil jízdní komfort, tak na dálnici přidávám ještě pochvalu za strážné anděly. Prostě jsem zapnul tempomat a asistent pro jízdu v pruzích a z celé cesty si pamatuji jen pár písniček z rádia a jeden telefon, kdy jsem s kamarádem řešil, že jetsurf se začíná prodávat i v ryze elektrickém provedení.

Nápad se zodpovědností

Ha, je vtipné, že Volvo a Jetsurf mají podobnou filozofii. Martin Šula, který jetsurf vymyslel a v úžasné továrně ve Střelicích u Brna i vyrábí, kompenzuje uhlíkovou stopu každého prkna se spalovacím motorem jedním vysazeným stromem. 

„Jeden strom pohltí tolik CO2, kolik vyprodukuje jetsurf při výrobě a následném provozu,“ říká Šula. A protože vnímá poptávku i po ryze elektrickém jetsurfu, věnoval poslední dva roky jeho vývoji. „Máme prkno, které stejně jako elektromobily překvapí svou dynamikou. A je o něj extrémní zájem v Monaku, na Riviéře, v Rakousku a samozřejmě v severských státech. Vyvinuli jsme speciálně pro něj nabíječky s chlazením a myslím si, že tato technologie najde uplatnění i v automotive průmyslu.“

Volvo v nejlepším smyslu slova

S myšlenkou, že by se mi s Cross Country zamlouvalo jezdit každý den, přijíždím i na nejlepší jetsurfařský spot ve střední Evropě. Cítím se odpočinutý, nabitý a těším se do vody, i když ta má sotva čtrnáct stupňů. Na obloze se hádají mraky se sluníčkem, fotografka si stěžuje na déšť a já si svěřené auto konečně pořádně prohlížím i zvenku. Vypadá skvěle! Hodně mi připomíná stará volva, nesplývá s davem, ale nepodbízí se. Nepochybuji o tom, že bude dobře vypadat i za pár let. 

Kašlu na počasí, užívám si jetsurf, svobodu na vodní hladině a po třech hodinách, když už mám zimou úplně fialové rty, to zase balím a jedu domů. Není důvod spěchat. Užívám si relaxovanou jízdu a nechám se unést jen chvíli na nové dálnici, abych vzápětí sjel na okresky a vyzkoušel si, jak ochotně V60 Cross Country mění směr.

Volvo V60 Cross Country bude i za pár let pořád vypadat dobře.

Když ji v pondělí vracím, mám pusu od ucha k uchu a v hlavě vzpomínku na jeden pátek, který mohl být jen dalším z mnoha všedních dní, ale nebyl. A rozhodně to nebylo jen kvůli tomu, že jsem si ho ukradl jenom pro sebe…

Zážitky Honzy Červenky na hladině i za volantem zdokumentovala Petra Doležalová.

Chcete zažít stejný pocit jako Honza? Nemusíte nutně zkoušet jetsurf, stačí si objednat nezávaznou testovací jízdu novou V60 Cross Country.

Objednání testovací jízdy