95 let značky Volvo

Žádný nemohoucí stařík, ale progresivní značka s mladistvě otevřeným pohledem do budoucnosti

Ikona času doba čtení 6 min

Ne každá světová automobilka se může pochlubit tak unikátním příběhem svého vzniku a ne každá může nabídnout přes 95 let kontinuální historie. 

Ačkoli značka Volvo byla registrována už od roku 1911, až do poloviny 20. let patřila pod společnost vyrábějící až do současnosti ložiska – SKF. Celosvětového růstu výroby automobilů si všiml její prodejce Assar Gabrielsson. A právě on se stal mužem, jenž obchodní značce postupně dodal úplně nový rozměr. 

Assar Gabrielsson a Gustaf Larson

Na počátku byli… raci

Vraťme se ale do června 1924, kdy se Assar v jedné stockholmské restauraci náhodou setkal se svým starým známým, konstruktérem Gustafem Larsonem, který předtím také pracoval pro SKF. Oba do restaurace přilákala vůně čerstvých raků. Assar neodhalil svému příteli nic menšího než plány na založení nového automobilového průmyslu ve Švédsku. Chtěl k tomu využít dostupnou švédskou ocel, levnou pracovní sílu a kvalifikované inženýry. 

Volvo ÖV4

Intenzivní práce na designu prvního vozu značky byly zahájeny přímo v Assarově bytě. Ráno 14. dubna 1927 projel branami továrny ve švédském Göteborgu první automobil Volvo. Model nazvaný ÖV4 byl otevřený tourer se čtyřválcovým motorem. Před 95 lety se tak zrodilo první volvo na světě.

Jednalo se o relativně konvenční vůz s dřevěným rámem a čtyřválcovým motorem 1,9 litru s rozvodem SV, který byl nabízen pouze v modré barvě s černými blatníky. Upřímně, nebyl to kdovíjak úspěšný model, za což mohl nejen relativně slabý motor o výkonu 28 koní, ale i otevřená karoserie, která se příliš nehodila do skandinávského klimatu. Ale ÖV4 bylo prostě první a položilo základy dalším modelům, které nově vzniklou automobilku postupem času proslavily. 

Video k devadesátinám společnosti Volvo Cars.

Jak šel čas

Model PV651 byl veřejnosti představen v dubnu 1929. Vznikl v továrně v Göteborgu a vynikal pevnějším a odolnějším podvozkem než ÖV4. Zásadní byl ale fakt, že v „řadě 6“ našel místo robustní řadový šestiválec DB o objemu 3 010 cm³ s klikovou hřídelí uloženou na sedmi hlavních ložiscích. Volvo se už od počátku zaměřovalo na zámožnou klientelu, pro kterou postupně představilo typy PV653 a PV654. 

Volvo PV444 S

Zásadní událostí ale bylo zahájení výroby čtyřválcového modelu PV444 v roce 1947 (k představení došlo už v roce 1944). Právě s tímto modelem (a následnými vývojovými stupni) dosáhla automobilka výraznějšího úspěchu, protože se jednalo o první volvo, které si mohli dovolit i lidé s průměrnými příjmy. U PV444 byla orientace na bezpečnost zřejmá díky propracovaným deformačním zónám nebo použití laminovaného čelního skla. 

Zachránce milionů životů

S modernizovaným PV544 ovšem přišla asi nejzásadnější inovace, kterou Volvo dalo světu: tříbodový bezpečnostní pás. Vyvinul ho inženýr značky Volvo Nils Bohlin. Nahradil jím dosud používané dvoubodové pásy, které v případě nehody často způsobily víc škody než užitku. Není nutné připomínat, že od té doby pás zachránil miliony životů a všemi výrobci je používán dodnes. Volvo totiž dalo patent volně k dispozici a samo jej – jako později mnoho svých revolučních bezpečnostních prvků – zahrnulo do standardní výbavy.

Každý nápad, který má sílu změnit svět, působí nejprve kontroverzně. I bezpečnostní pás, který dodnes zachránil více než milion životů.

Dalším historicky významným modelem je řada Amazon, vyráběná od roku 1956. Amazon se od začátku vyráběl v továrně Lundby v Göteborgu a následně, od roku 1964, i v nově otevřeném závodě v Torslandaverkenu. Amazon vznikal v různých verzích a karoseriích a dnes je považován za klasické investičně přitažlivé volvo, vynikající svou robustností, jízdními vlastnostmi, ale i stylem. Byl i velkým komerčním úspěchem: do roku 1970 bylo vyrobeno 667 791 kusů. 

Tříbodový bezpečnostní pás dalo Volvu světu před více než 60 lety.

V 70. letech Volvo dál posunovalo své bezpečnostní standardy. Vedle velkého modelu 164 předvedlo menší řadu 140. Tu následně nahradily typické modely řady 200, poslední s pohonem zadních kol a vpředu podélně uloženými motory. Mezi nejzajímavější varianty patřilo kupé 262C, které pro švédskou automobilku navrhlo studio Bertone. 

Inovace s každým desetiletím

S novým modelem Volvo 850 přišla v roce 1991 řada inovací – například použití nově vyvinutého pětiválce uloženého vpředu napříč nebo zadní náprava delta-link. K vyšší úrovni bezpečnosti zase přispěl systém SIPS (ochrana při nárazu z boku) a použití samostavitelných pásů pro pasažéry vpředu. Od roku 1993 měly všechny modernizované modely v základní výbavě systém ABS. 

Volvo 850 Estate na závodech BTTC v roce 1994.

Ve druhé polovině 90. let značka přišla se zakulacenou řadou S70/V70, u níž představila nejen druhou generaci bočních airbagů, ale i standardní systém WHISP, minimalizující v případě nehody následky hyperflexe krční páteře. 

Nejen bezpečné

Již od kolébky značky to ale není jen bezpečnost svých pasažérů, kterou má Volvo na zřeteli. Stalo se příkladnou společností i v oblasti dopadu své činnosti na životní prostředí. Už v roce 1972 formulovalo své první ekologické prohlášení, v němž uznalo, že jeho výrobky mají negativní dopad na životní prostředí, a uvedlo, že automobilka je odhodlána s tím něco udělat.

Jaká bude další zkouška bezpečnosti?

V roce 2019 Volvo oznámilo ambici být do roku 2040 klimaticky neutrální v celém svém výrobním řetězci, tedy včetně subdodavatelů. A také slíbilo, že každý nový vůz uvedený na trh od roku 2019 bude částečně nebo zcela elektrifikován. Tento svůj cíl splnilo a pokračuje dále směrem k úplnému nahrazení spalovacích motorů elektřinou.

Poslední z řady konceptů naznačující další vývoj: Volvo Concept Recharge

Všechno nejlepší!

Volvo na trhu působí již přes 95 let. Chce být značkou pro lidi, kterým záleží na světě, ve kterém žijeme, a na lidech kolem nás. Bohatá historie švédské automobilky zahrnuje nespočet inovací a úspěchů vytvořených s cílem poskytnout svobodu pohybu osobním, udržitelným a bezpečným způsobem. Doufejme, že má před sebou spoustu dalších let nápadů, kreativity a inovací.

Dějinami švédské automobilky provázel František Vahala s fotografickým doprovodem z archivu Volvo Cars.