„C40 je praktická jako SUV, ale sportovnější,“ říká šéfdesignér Volva

Ikona času doba čtení 6 min

Robin Page je šéfdesignérem Volva a pod jeho vedením byl uveden i nejnovější model značky, čistě elektrické SUV C40 s karoserií ve stylu kupé. Čím je tento vůz unikátní, jak se jeho tvůrci inspirovali v historii značky Volvo a co naopak plánují v budoucnosti? To vše prozradil v rozhovoru pro média.

Robin Page

Jak se rodí nový model

Jak dlouho trvá navrhnout nový vůz?

Obvykle tři až čtyři roky. Ale protože C40 vychází z existující XC40, bylo to tentokrát mnohem rychlejší. Od prvních nákresů až po produkci vozů jsme vše zvládli za rok a půl.

Které části modelu C40 jsou podle vás nejnápadnější?

Charakteristických prvků má Volvo C40 více. V první řadě jde o siluetu, která vozu dává dynamický a uhlazený profil. Návrh využívá toho, že se jedná o SUV, takže umožňuje snadné nastupování na výše umístěné sedadlo, dobrý výhled a nabízí veškeré praktické výhody, jaké tento typ vozu běžně poskytuje. Ale je mnohem sportovnější. Vedle profilu karoserie bych upozornil třeba na zadní svítilny a celkový svěží styl se světlomety typickými pro Volvo. Ještě se zmíním o přídi, která dostala novou masku, typickou pro elektrické modely. Upravili jsme také světelný prvek v podobě takzvaného Thorova kladiva.

Linii střechy Volva C40, jak ji navrhl Maxime Célérie.

Elektromobil – designérská výzva

Jak moc se liší práce designéra na elektromobilu od vozu se spalovacím motorem?

Je několik prvků, které umožňují pojmout práci jinak. Začíná to přídí, kde už nepotřebujeme tu rozměrnou masku, abychom uchladili spalovací motor, a to posiluje osobitost elektromobilu. Více se zaměřujeme na aerodynamiku, protože je důležitá pro nízký odpor vzduchu – a v tom je právě splývává záď modelu C40 velmi výhodná. To samé se týká aerodynamicky optimalizovaného designu kol.

Na jedné straně máte méně omezení kvůli chlazení, na druhé je třeba brát v potaz mnohem náročnější akustiku. Nemluvě o odporu vzduchu, který je důležitý pro kritickou vlastnost elektrických vozidel – jízdní dosah na jedno nabití. O kolik důležitější je aerodynamika u elektrických automobilů? Je to sen designéra, nebo tak trochu noční můra?

Volvo C40 Recharge

(smích) Upřímně řečeno asi obojí! Asi bychom to s kolegy nazvali opravdu velkou výzvou, protože je pravda, že aerodynamika hraje u elektrických aut klíčovou roli, ale tvoří také důležitou součást designérského stylu. Hodně ji ladíme, upravujeme tvary a testujeme, jaký mají vliv na aerodynamické vlastnosti. Na obtékání vzduchu spolupracujeme s týmem specialistů skutečně od prvního dne, kdy se pouštíme do návrhu nového elektrického vozu. Navíc dnes máme díky výkonné počítačové technice mnohem lepší nástroje než dřív. 

Důležité je najít vyvážený přístup: kdybychom se nechali ovlivnit jen aerodynamikou, výsledkem by byl extranízký vůz připomínající tvarem náboj. Naši zákazníci ale mají jiné nároky. Chtějí sedět výš, potřebují všestrannost, vyžadují atraktivní a osobité tvary, ale i úspornost a maximální dojezd. Zásadní v našem přístupu je tedy vyváženost.

S invencí i odpovědností

C40 vychází z již existující XC40, ale příští elektrické vozy Volvo budou postaveny na zcela novém základu. V čem budou jiné?

Platforma pro elektrická vozidla nám dává nové možnosti, v první řadě zcela rovnou podlahu, která je výhodná pro vnitřní prostor. Současně máte možnost posunout přední nápravu ještě více vpřed, také přední část může být nižší, když v ní není spalovací motor. A celkově se změní proporce: rozvor bude delší, naopak přední i zadní převisy karoserie kratší. To je velká výhoda a současně změna. Co naopak zachováme i u příští generace čistě elektrických vozů Volvo, jsou určitá solidnost, která prostupuje našimi modely, typické světelné prvky, jako je Thorovo kladivo v předních světlometech nebo styl zadních svítilen.

Skica Maxima Prevoteauxe, která znázorňuje charakteristickou tvář Volva C40.

Volvo patří mezi přední výrobce, kteří zdůrazňují otázku udržitelnosti. Jak se to projevilo v návrhu modelu C40?

V první řadě samotný fakt, že jde o efektivní elektromobil, nahrává udržitelnosti. Ale dalším klíčovým řešením je v tomto směru pečlivá volba materiálů, například jsme použili recyklát z PET lahví na koberečky, středovou konzoli či výplně dveří. C40 také vůbec neobsahuje kožené čalounění, místo toho používáme recyklát na bázi polyesteru, který v podobě vinylu tvoří velmi jemný potahový materiál.

Jak Volvo C40 odráží změny v životním stylu současných lidí?

Volvo si zakládá na tom, že navrhuje auta tak, aby člověk zůstával středem všeho dění a ovládání bylo uživatelsky přívětivě. Zjistili jsme, že našim zákazníkům hodně vyhovuje vyšší posez při řízení, snadné nastupování i vystupování, ale i užitné vlastnosti typické pro SUV. C40 to vše nabízí. A čím se odlišuje od XC40? Ta je, řekněme, více rodinná, pro víkendové výlety se spoustou zavazadel nebo sportovního vybavení. C40 má srovnatelné praktické vlastnosti, ale není tak nápadně užitková, více se hodí například pro pár, který vyráží na golf. Celý vůz působí také moderněji.

Čistě elektrická Volva C40 and XC40 Recharge

Historie pilířem budoucnosti

Při uvedení vozu C40 jste upozornil na určitou inspiraci se slavným veteránem z produkce Volva – modelem P1800. Co může mít tak vzdálený vůz společného s elektromobilem?

Do minulosti a na odkaz naší značky se ve skutečnosti díváme poměrně často. A proč nám bylo inspirací právě ikonické kupé P1800? Především z toho důvodu, že je to opravdu mimořádné auto, plné emocí. A i když obsahuje řadu prvků typických pro Volvo, stejně tak překvapí mnoha nápaditými detaily, úžasně vyváženými proporcemi a zkrátka tím, jak dodnes inspiruje. Stejné to bude i s příští generací modelů Volvo: i u nich najdete linie, které znáte, ale v moderní a plně soudobé interpretaci.

Jeden z inspiračních zdrojů designu Volva C40: Volvo P1800

Designéři jsou vždy napřed, pokud jde o návrhy příštích vozů. Co nám můžete prozradit o chystaných vozech Volvo?

Ano, v tomto směru jsme napřed přibližně o tři až čtyři roky, a k tomu občas nabízíme vize i vzdálenější budoucnosti prostřednictvím designérských konceptů. Máme velmi silnou strategii v oblasti elektrifikace, a proto intenzivně pracujeme na zcela nové generaci vozů Volvo, s novými proporcemi i tvary.

Volvo C40 Recharge

Poznámka: Rozhovor proběhl ještě před uvedením konceptu Recharge, který odhalil novou designovou cestu a jemuž se brzy budeme věnovat.

Ptal se Michael Kudela, snímky doprovodil archiv Volvo Cars.