Smyslem plug-in hybridních vozů je nabídnout to nejlepší ze světa elektromobilů a aut se spalovacími motory. Umějí totiž jezdit na elektřinu ze zásuvky, přitom se však nemusíte bát omezeného dojezdu, protože když vám elektřina v baterce dojde, naskočí spalovací motor a můžete uhánět vesele dál.
Větší kapacita…
Koncept se zdá být dokonalý, ale dosud byl kvůli technickým omezením spíše kompromisem než ideálem. Nyní je ale všechno jinak, protože inženýři z Gothenburgu chytře vylepšili své plug-in hybridní ústrojí (pro všechny modely řady 60 a 90), čímž auto jako mávnutím kouzelného proutku proměnili.
„Větší baterie a výkonnější elektromotor? To je toho…“ Pravda, ono to na první pohled tak zajímavě nezní. Jenže když se ponoříte do technických detailů – a hlavně pocítíte jejich praktické dopady –, poznáte, že jde o dost zásadní změnu.
Vývojářům se totiž do středového tunelu podařilo vmáčknout třetí vrstvu bateriových článků, čímž zvýšili kapacitu o polovinu (z 11,6 na 18,8 kWh) a stejně tak prodloužili účinný dojezd. Na elektřinu ze zásuvky tak neujedete 40–55 kilometrů, ale rovnou 70–90 km. To už většině majitelů pokryje každodenní popojíždění s dostatečnou rezervou. S elektřinou tak nemusíte šetřit a můžete si ji do sytosti užívat.
… a rozrostlé stádo
V tom vám pomáhá také nový elektromotor (pohánějící stále zadní kola a formující pohon všech čtyř kol), který z původních 90 koní posílil na 145 koní a 309 Nm. A za volantem je to opravdu znát – auto se na elektřinu pohybuje s větší lehkostí nejen ve městě, ale i mimo ně. Za jízdy také zrekuperuje víc energie (nově je k dispozici i režim „B“ pro řízení jedním pedálem, známý z čistě elektrických modelů), takže ji pak v hybridním režimu (tedy po vybití baterie) dokáže víc využívat.
Změny se odehrály i v oddělení benzinového motoru – ten totiž přišel o kompresor (čímž se ušetřilo šest kilo hmotnosti, které částečně kompenzují nárůst 25 kilo u elektrické sekce). O ostrou reakci na plynový pedál a zátah v nízkých otáčkách se stará posílený startér-generátor, který dokáže vypomoci silou 70 koní a 160 Nm.
Dohromady tak máte na povel divoké stádo 455 koní (pro vrcholnou verzi T8, slabší T6 si vystačí s také nemalým výkonem 350 koní) oproti dřívějším 390 koním. Takže můžete pelášit na plný plyn ještě o trochu rychleji. Stovka pod pět sekund? To bylo ještě nedávno teritorium čistokrevných sportovních aut, dnes do něj můžete proniknout s luxusním rodinným kombi!
Pro komfortní zážitek z jízdy
Ale o závodění model V90 T8 není. Samozřejmě vyšší výkon se hodí. Nejen pro předvádění kamarádům, ale především pro vyšší aktivní bezpečnost, protože každé připojování do rychlejšího pruhu a každé předjíždění je rázem ještě bezpečnějším manévrem.
Naladění podvozku (se vzduchovými tlumiči na zadní nápravě) je však příjemně houpavé pro komfortní zážitek z jízdy a rodinnou pohodu. Takže je lepší povolit nohu na plynu a užívat si víc poklidné a tiché jízdy a vychutnávat si výjimečnou atmosféru v kabině, která vás rozmazluje luxusem a neuvěřitelným klidem.
Chytré hospodaření
Ani energetický management vás z té příjemné pohody nebude rušit – auto si totiž vše vyřeší samo. Vy ho jen přes noc necháte nabíjet v zásuvce (to je otázkou 4,5 hodiny z wallboxu nebo osmi hodin ze standardní 230V zásuvky), ráno nastoupíte do vyhřátého/klimatizovaného interiéru, zadáte svůj cíl do navigace a auto si samo najde nejlepší trasu a rozvrhne vhodné využití elektrické energie. Pokud se vejdete do účinného dojezdu, pojedete samozřejmě na elektřinu. Ale delší trasy jsou lekcí efektivity – elektrická energie se využívá při jízdě po městě a okreskách, na dálnici, ale třeba i v náročnějších stoupáních převezme iniciativu spalovací motor. Z kopce pak zase plachtíte s vypnutým motorem a sbíráte elektrickou energii pro pozdější využití. Je to vážně úžasně promyšlené.
To platí vlastně pro celé auto. Už tak dost propracovanému charakteru modelu V90 přidává modernizovaný hybridní pohon ještě větší hloubku – teď je ještě komfortnější, efektivnější a příjemnější při jízdě. Je to prostě ještě lepší auto než dřív.
Za volant plug-in hybridní V90 zve Martin Jánský, s doprovodem fotografií z archivu Volvo Cars.