Zatímco dříve znamenalo vlastnictví auta celou řadu povinností, které musel pečlivý majitel důsledně plnit, aby jeho vůz spolehlivě a bezpečně fungoval, dnes si Volvo dává za cíl minimalizovat nároky na majitele a řidiče. Automobil se konečně stává skutečným věrným sluhou a pomocníkem.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/Light-version-VO_03969-1024x682.jpg)
Když se řekne Volvo
Volva patří na celém světě k ikonám pohodlí a bezpečí. Zákazníci oceňují jejich špičkovou kvalitu, komfort, snadné ovládání a spolehlivost. Posledně jmenovaná přednost však vůbec není samozřejmostí a stojí za ní nemalé úsilí vývojářů i servisních odborníků.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/Light-version-Customer-Service-Process-Retail_2018_23-1024x682.jpg)
Spolehlivost je totiž klíčová. Důvěra zákazníků v jejich automobil je nenahraditelná. Aby ovšem automobilka mohla garantovat bezchybnou funkci všech vyspělých technologií na palubě svých moderních vozů, nestačí pouze špičková konstrukční řešení – klíčovým hráčem na poli spolehlivosti a komfortu užívání vozu je též poprodejní servis.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/Light-version-Customer-Service-Process-Retail_2018_35-1024x682.jpg)
Nová závazná pravidla
Správná údržba je prvním předpokladem pro bezchybné fungování kteréhokoli stroje a auta nejsou výjimkou. Proto existují přísná pravidla pro údržbu, která musejí plnit všechna servisní centra Volvo. Základem je použití přesně stanovených postupů a dílů. Jen tak lze docílit správného fungování stroje přesně tak, jak byl zkonstruován.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/Light-version-VO_04049_Stendahls_Retail2017_27-1024x682.jpg)
Ještě složitější je problematika oprav. K nehodám i přes nezměrnou snahu konstruktérů stále dochází. Sice se daří značně snižovat následky, především pokud jde o zdraví posádky, ale zkrátka i to nejlepší a nejbezpečnější auto může mít nehodu. Co ale s takovým nabouraným vozem dělat? Logickým krokem je oprava, avšak taková, po níž bude automobil opět dosahovat všech parametrů, jaké měl předtím. Vše musí fungovat na 100 %.
„Co s autem, u něhož nemůžeme garantovat stejnou bezpečnost jako u nového, protože nevíme, kdo co jak opravil?“
Jakub Němeček
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3662-1024x682.jpg)
„Nemusí jít ani o velké poškození, ale moderní volvo má dnes technologie i materiály daleko sofistikovanější než dřív, takže třeba vyměnit čelní okno, k němuž se pojí řada senzorů informačních a bezpečnostních systémů, není žádná legrace. Například u modelů SPA je za čelním sklem 28 % ze všech bezpečnostních prvků. Tak jsem si položil otázku, co s autem, u něhož nemůžeme garantovat stejnou bezpečnost jako u nového, protože nevíme, kdo co jak opravil…“ říká Jakub Němeček, který v České republice zavedl nový standard v opravách vozů Volvo.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3753-1024x648.jpg)
Body and Paint
Příprava trvala asi rok a na jaře 2017 se mohla dealerská síť v České republice seznámit s novým schváleným standardem pro lakovny a karosárny. Jednotlivá servisní střediska pak měla devět měsíců na to, aby se se všemi novinkami důkladně seznámila, a od 1. ledna 2018 vešel v platnost nový standard nazvaný Body and Paint.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3666-1024x682.jpg)
„Už v tomtéž roce jsme provedli první ostrý dealerský audit. V mezičase probíhaly dealerské workshopy ve spolupráci s partnerskými pojišťovnami, s kalkulačním systémem, sbírali jsme zkušenosti od dealerů, výsledky z trhu a díky dobré komunikaci a zpětným vazbám jsme nastavili nový servisní standard, který musí plnit všichni a stejně. Mohu říct, že celá dealerská síť přijala nové změny velmi pozitivně,“ pochvaluje si Jakub Němeček.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3736-1024x590.jpg)
Nejdůležitější jsou lidé
Sestavení standardů je jedna věc, ale jejich uvádění do praxe je věc druhá. K tomu, aby jednotlivá dealerství mohla nové standardy zavést a naplňovat, nestačí jen mít potřebné vybavení. Nejdůležitější jsou lidé. A to je další krok, na nějž se momentálně Jakub Němeček zaměřuje.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3672-1024x877.jpg)
„Podařilo se nám vytvořit osnovu a detailní program školení pro produktivní personál, tedy karosáře, lakýrníky, přípraváře, a neproduktivní personál, což jsou technici, kteří ovlivňují, za kolik se bude fakturovat, jak to budou kalkulovat atd.“
Smart repair umožní kvalitní opravu a současně ušetří výdaje servisu i pojišťovně či leasingové společnosti.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/10/ET_3610-1024x747.jpg)
Na jaře proběhlo první technické školení ve specializovaném tréninkovém centru společnosti Car-o-liner pro pracovníky dealerství všech možných pozic, věku a zkušeností. Nešlo jen o přednášení teorie – sedmdesát procent času si jeho účastníci ověřili prakticky, co si vyslechli od školitelů. V malých skupinkách a s nástroji v ruce.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2019/09/ET_7908ooW-1024x683.jpg)
Aktuálním hlavním tématem školení se stalo tzv. smart repair. Tento způsob práce zajistí kvalitní opravu a současně ušetří výdaje servisu i pojišťovně nebo leasingové společnosti. Tak budou spokojeni všichni zúčastnění včetně toho nejdůležitějšího: uživatele automobilu.
Správně opravená auta podle jednotných postupů teď poskytují stejnou záruku kvality jako u vozů, u nichž k poškození nikdy nedošlo. A díky zaváděnému programu nových autoopravárenských standardů získá Volvo Car Czech Republic nad bezpečností svých vozů co největší kontrolu.
K textu připravenému redakcí Volvo magazínu byly použity fotografie z archivu Volvo Cars a Petry Doležalové.