Zatímco dříve znamenalo vlastnictví auta celou řadu povinností, které musel pečlivý majitel důsledně plnit, aby jeho vůz spolehlivě a bezpečně fungoval, dnes si Volvo dává za cíl minimalizovat nároky na majitele a řidiče. Automobil se konečně stává skutečným věrným sluhou a pomocníkem.
Když se řekne Volvo
Volva patří na celém světě k ikonám pohodlí a bezpečí. Zákazníci oceňují jejich špičkovou kvalitu, komfort, snadné ovládání a spolehlivost. Posledně jmenovaná přednost však vůbec není samozřejmostí a stojí za ní nemalé úsilí vývojářů i servisních odborníků.
Spolehlivost je totiž klíčová. Důvěra zákazníků v jejich automobil je nenahraditelná. Aby ovšem automobilka mohla garantovat bezchybnou funkci všech vyspělých technologií na palubě svých moderních vozů, nestačí pouze špičková konstrukční řešení – klíčovým hráčem na poli spolehlivosti a komfortu užívání vozu je též poprodejní servis.
Nová závazná pravidla
Správná údržba je prvním předpokladem pro bezchybné fungování kteréhokoli stroje a auta nejsou výjimkou. Proto existují přísná pravidla pro údržbu, která musejí plnit všechna servisní centra Volvo. Základem je použití přesně stanovených postupů a dílů. Jen tak lze docílit správného fungování stroje přesně tak, jak byl zkonstruován.
Ještě složitější je problematika oprav. K nehodám i přes nezměrnou snahu konstruktérů stále dochází. Sice se daří značně snižovat následky, především pokud jde o zdraví posádky, ale zkrátka i to nejlepší a nejbezpečnější auto může mít nehodu. Co ale s takovým nabouraným vozem dělat? Logickým krokem je oprava, avšak taková, po níž bude automobil opět dosahovat všech parametrů, jaké měl předtím. Vše musí fungovat na 100 %.
„Co s autem, u něhož nemůžeme garantovat stejnou bezpečnost jako u nového, protože nevíme, kdo co jak opravil?“
Jakub Němeček
„Nemusí jít ani o velké poškození, ale moderní volvo má dnes technologie i materiály daleko sofistikovanější než dřív, takže třeba vyměnit čelní okno, k němuž se pojí řada senzorů informačních a bezpečnostních systémů, není žádná legrace. Například u modelů SPA je za čelním sklem 28 % ze všech bezpečnostních prvků. Tak jsem si položil otázku, co s autem, u něhož nemůžeme garantovat stejnou bezpečnost jako u nového, protože nevíme, kdo co jak opravil…“ říká Jakub Němeček, který v České republice zavedl nový standard v opravách vozů Volvo.
Body and Paint
Příprava trvala asi rok a na jaře 2017 se mohla dealerská síť v České republice seznámit s novým schváleným standardem pro lakovny a karosárny. Jednotlivá servisní střediska pak měla devět měsíců na to, aby se se všemi novinkami důkladně seznámila, a od 1. ledna 2018 vešel v platnost nový standard nazvaný Body and Paint.
„Už v tomtéž roce jsme provedli první ostrý dealerský audit. V mezičase probíhaly dealerské workshopy ve spolupráci s partnerskými pojišťovnami, s kalkulačním systémem, sbírali jsme zkušenosti od dealerů, výsledky z trhu a díky dobré komunikaci a zpětným vazbám jsme nastavili nový servisní standard, který musí plnit všichni a stejně. Mohu říct, že celá dealerská síť přijala nové změny velmi pozitivně,“ pochvaluje si Jakub Němeček.
Nejdůležitější jsou lidé
Sestavení standardů je jedna věc, ale jejich uvádění do praxe je věc druhá. K tomu, aby jednotlivá dealerství mohla nové standardy zavést a naplňovat, nestačí jen mít potřebné vybavení. Nejdůležitější jsou lidé. A to je další krok, na nějž se momentálně Jakub Němeček zaměřuje.
„Podařilo se nám vytvořit osnovu a detailní program školení pro produktivní personál, tedy karosáře, lakýrníky, přípraváře, a neproduktivní personál, což jsou technici, kteří ovlivňují, za kolik se bude fakturovat, jak to budou kalkulovat atd.“
Smart repair umožní kvalitní opravu a současně ušetří výdaje servisu i pojišťovně či leasingové společnosti.
Na jaře proběhlo první technické školení ve specializovaném tréninkovém centru společnosti Car-o-liner pro pracovníky dealerství všech možných pozic, věku a zkušeností. Nešlo jen o přednášení teorie – sedmdesát procent času si jeho účastníci ověřili prakticky, co si vyslechli od školitelů. V malých skupinkách a s nástroji v ruce.
Aktuálním hlavním tématem školení se stalo tzv. smart repair. Tento způsob práce zajistí kvalitní opravu a současně ušetří výdaje servisu i pojišťovně nebo leasingové společnosti. Tak budou spokojeni všichni zúčastnění včetně toho nejdůležitějšího: uživatele automobilu.
Správně opravená auta podle jednotných postupů teď poskytují stejnou záruku kvality jako u vozů, u nichž k poškození nikdy nedošlo. A díky zaváděnému programu nových autoopravárenských standardů získá Volvo Car Czech Republic nad bezpečností svých vozů co největší kontrolu.
K textu připravenému redakcí Volvo magazínu byly použity fotografie z archivu Volvo Cars a Petry Doležalové.