S příchodem prvního čistě elektrického modelu značky Volvo – XC40 Recharge – jsme se podívali na nejčastější otázky týkající se výhod a omezení souvisejících s vlastnictvím a provozem elektromobilu.
Automobil prošel za posledních třicet let ohromnou změnou a v současné době se mění ještě víc a ještě rychleji. Už dávno k jeho ovládání nepotřebujete ani nadměrnou sílu, ani kdovíjaké přednosti. Z auta se stala samozřejmá součást našich životů. Elektromobily však přinášejí spoustu nového, což přirozeně vyvolává otázky či pochybnosti.
Je jejich dojezd dostatečný? Je u nás vůbec dostatek nabíjecích míst? A jak dlouho nabíjení vlastně trvá? To jsou nejčastější otázky lidí, kteří s elektromobilitou začínají. Takové dotazy jsou pochopitelně namístě, stále platí, že elektromobil není vůz pro každého. Ale stejně tak je pravda, že když se dáte do řeči s vlastníkem elektrického vozu, už se nechce vracet zpět do auta se spalovacím motorem.
Odpovědi na nejčastější otázky spojené s provozem elektrického automobilu vám snad pomůžou rozhodnout se správně, pokud o takovém voze uvažujete.
1. Jaký má elektromobil skutečný dojezd? Bude mi stačit?
Trakční akumulátor Volva XC40 Recharge nabízí jmenovitou kapacitu 78 kWh a jízdní dosah 418 km podle realistické normy WLTP – je to zatím předběžný údaj kvůli homologacím. Můžete tak denně jezdit třeba trasu Praha–Brno a jen pro jistotu si během zastávky na čerpací stanici baterii mírně dobít. „Do plných“ vůz dobijete při jiné příležitosti, třeba přes noc nebo v zaměstnání.
2. Jak dlouho trvá nabíjení?
Pokud zastavíte u rychlonabíjecí stanice, která umí využít 150kW potenciál Volva XC40 Recharge, během 15minutové pauzy na kávu a přečtení e-mailů dobijete energii na 120 až 150 kilometrů. Na delších cestách je vhodné baterii dobíjet jen částečně. Je to rychlejší a levnější, prospěje to i životnosti akumulátoru.
Pro pravidelné nabíjení je nejvýhodnější domácí nástěnná nabíjecí stanice neboli wallbox. Díky výkonu 11 kW je dobíjení patřičně rychlé, aby se na 100 % kapacity akumulátor doplnil přes den nebo noc (přibližně za 8 hodin).
3. Jak často budu muset hledat nabíječku?
Někteří uživatelé elektromobilů i po letech vlastnictví takového vozu udávají, že nikdy „netankovali“ mimo domov či zaměstnání. Zatímco dříve museli každý týden k čerpací stanici, elektromobil během parkování doma či v práci připojují k nabíječce, a ušetří tak spoustu času.
To je ohromná výhoda elektromobilů: energii získávají, když vy spíte, pracujete, nakupujete, sportujete nebo si dáváte oběd. Podle průzkumu dopravního chování v Nizozemsku, kde již prodali více než 4 000 elektromobilů Volvo, zákazníci průměrně nabíjejí mimo domov či zaměstnání pouze 2× měsíčně!
4. Spotřebu elektřiny výrazně ovlivňuje zima nebo horko. Do jaké míry mě omezí teplotní výkyvy?
Na spotřebu elektrické energie má teplota vzduchu skutečně výrazný vliv. Konstruktéři na to myslí, a tak můžete mít Volvo XC40 Recharge s rekuperací tepla. Tedy se stejným výměníkem, který se stává běžnou součástí moderních nízkoenergetických nebo pasivních domů.
Velkou výhodou pro teplotní pohodu je pak možnost dopředu si interiér vyhřát nebo naopak zchladit, dokud je vůz připojen k síti. Šetří se tak energie akumulátoru, a ještě máte vyšší teplotní komfort než dosud. Auto je těsně před jízdou správně klimatizované a během cesty systém už jen udržuje navolenou teplotu. V zimě tedy nemusíte škrábat led z čelního skla a v létě nezažijete teplotní šok z usednutí do rozpáleného interiéru. To ocení nejen malé děti.
5. To je všechno hezké, ale v létě chci dojet k moři a v zimě do Alp. Elektromobil tedy ještě pořád nemůže být naše jediné auto…
Pokud má být elektromobil vaše jediné auto, je skutečně potřeba zvážit všechny okolnosti, a to i cesty, které podnikáte jednou či dvakrát do roka. K tomu se hodí různé aplikace včetně map společnosti Google, kde si můžete do zvolené trasy doplnit i nabíjecí stanice.
Schválně to zkuste: máte rádi třeba severoitalská střediska? Nebo dáváte přednost hlubokým rakouským údolím? Už se těšíte, až budete moci vyrazit do Norimberku na vánoční trhy? Při využití rychlonabíjecích stanic – pro tento účel ideálních – si uděláte cestou jednu či dvě zastávky na 30 minut. Což byste při takové dálce udělali tak jako tak. A stanice najdete už i na trase k chorvatskému pobřeží.
Dobíjecí infrastruktura se zlepšuje také v dalších oblíbených destinacích, například cestou do Tater. Při svém plánování nezapomeňte, že se v cíli své dovolené můžete domluvit na dobíjení v hotelu nebo penzionu. Přesný odběr vám ukáže palubní systém ve vašem volvu, takže se můžete s vlastníkem na místě finančně vyrovnat. Až majiteli penzionu řeknete, kolik mu dlužíte za „plnou nádrž“, možná bude pořádně překvapený.
A pokud potřebujete cestovat po celé Evropě, může se vám hodit aplikace platformy Plugsurfing, jejíž součástí je 13 velkých automobilových výrobců včetně Volva. Nabízí pohodlné dobíjení v sítích desítek různých poskytovatelů na více než 210 000 dobíjecích bodech po celém kontinentu včetně České republiky.
6. Kolik vlastně stojí 1 km jízdy na elektřinu?
Z hlediska nákladů na „palivo“ je elektromobil bezkonkurenčně nejlevnější. Odpůrci straší rostoucími cenami elektřiny nebo drahými sazbami na rychlonabíječkách, pokud nejste tarifní zákazník. Ale jednak ceny elektřiny nerostou více než u jiných zdrojů energie (naopak, v době vydání tohoto textu, na jaře 2021, mírně klesly), jednak pro majitele elektromobilů mají všichni provozovatelé speciální sazby.
Takže v praxi přechodem na elektromobilitu můžete dokonce ušetřit i za domácí složenky, protože se díky elektrickému vozidlu pravděpodobně dostanete do výhodnější sazby. A kolik tedy stojí 1 km? Teoreticky zcela prázdný akumulátor Volva XC40 Recharge při domácím dobíjení a ceně 4 Kč/kWh dobijete „do plna“ za 312 Kč, to vychází na 75 haléřů za kilometr.
V síti Plugsurfing jsou nově také stanice Ionity. Od 1. července 2021 zaplatí řidiči čistě elektrických vozů Volvo během prvních 12 měsíců jejich užívání 0,35 eur za 1 kWh (asi 9 Kč) v rámci sítě Ionity, která nyní zahrnuje více než 340 vysokorychlostních nabíjecích stanic ve 24 evropských zemích, včetně České republiky.
Chcete vědět o elektromobilitě nebo novém Volvu XC40 více? Neváhejte se obrátit na specialisty v síti autorizovaných prodejen Volvo. Rádi vám odpoví.
Řada provozovatelů nákupních či sportovních center poskytuje nabíjení zdarma. Během hodinového nákupu zde můžete doplnit 40 až 50 kWh, což stačí na přibližně 210 až 250 km s nulovými emisemi i náklady.
6. Jak klesá životnost baterie a s tím i dojezd?
Životnost akumulátorů ovlivňuje řada okolností, ale Volvo dává na články záruku 8 let nebo 160 000 km. Pro co nejdelší životnost se vyplatí zacházet s baterií jako u vašeho telefonu. Tedy omezit vybíjení k nule nebo nabíjení nad 80 % kapacity, pokud to není výjimečně nutné. V případě poruchy lze články vyměnit jako jiné díly ve voze.
Zkušenosti ukazují, že pokles kapacity je u správně provozovaného akumulátoru v řádech jednotek procent za rok. Již z výroby je totiž nastaven tak, aby u něj nedocházelo ke kritickému vybíjení. A také nabíjení je inteligentní, takže řídí tok energie v zájmu co nejdelší životnosti článků. Odhad techniků společnosti Volvo je, že akumulátory budou mít životnost přibližně 15 let.
U elektromobilů také platí, že s jejich postupnou modernizací nejen po hardwarové, ale i softwarové stránce lze v budoucnu dojezd dokonce zvýšit. Například když konstruktéři po zkušenostech z provozu navrhnout efektivnější využívání úsporných režimů. Volvo XC40 umožňuje updaty na dálku (tzv. OTA – Over The Air). Tím má uživatel zajištěno, že všechny systémy jeho vozu jsou vždy aktuální.
7. Co je ještě dobré vědět?
Zajímat by vás měla síť nabíjecích stanic, pokud se často se svým vozem pohybujete na neznámých místech. Jinak je údaj o počtu dobíjecích bodů spíše virtuální. K čemu jsou statistiky o stovkách a tisících rychlonabíječek, když zrovna u vás cestou na chatu chybějí, že?
Taková situace je ovšem i v České republice, která zrovna není příkladem země podporující budování infrastruktury, velmi ojedinělá. Pro časté cesty mimo oblíbené trasy se každopádně vyplatí pořídit si tarif od některého z hlavních operátorů, jako je ČEZ, E.ON nebo PRE. Jen tyto tři firmy se už chlubí více než 600 dobíjecími body v ČR.
I bez tarifu dobijete z „cizí“ sítě, jen to nemusí být cenově zvýhodněno. Při cenách za běžný kilometr vás nemusí trápit ani příležitostné doplnění energie třeba na ultrarychlých nabíječkách mimo sít Plugsurfing, pořád proti běžnému palivu za rok hodně ušetříte.
Levněji vychází také servis, protože elektromobil se obejde bez řady pohyblivých a namáhaných částí, neměníte olej ani součástky. Naprostou většinu času brzdíte jen elektromotorem, což šetří brzdové obložení. To nemluvíme o parkování zdarma v řadě českých měst, osvobození od silniční daně nebo používání dálnic zdarma.
A co teprve ten dobrý pocit z toho, že za vámi nezůstávají emise škodlivin. Řada uživatelů, kteří jen vyzkoušeli elektromobil, tvrdí, že v ekologickém voze změnili i styl jízdy a více se věnují úspoře energie. Navzdory tomu, že elektromobily vynikají i úžasnou dynamikou. Mimochodem zrovna Volvo XC40 Recharge umí z 0 na 100 km/h vyrazit za 4,9 s, což je hodnota hodná supersportu!
Vzdálené aktualizace OTA (Over The Air) zajišťují, že jsou systémy vozu aktuální i bez návštěvy servisu.
Zkrátka s elektromobily je to jako s jakoukoli jinou převratnou technologií: má své příznivce i odpůrce a realita je jako vždy někde uprostřed. Třeba jsme vám tímto článkem pomohli některé mýty vyvrátit nebo poopravit. Jisté ale je, že elektromobily jsou budoucností individuální dopravy a Volvo jde v tomto směru ostatním příkladem. Již od roku 2030 plánuje, že jiné vozy už vyrábět nebude .
Do problematiky provozu elektromobilů se ponořil Michael Kudela, fotografie dodal archiv Volvo Cars.
Auto jako sekačka nebo elektrokolo?
O automobilu dneška můžete uvažovat při trošce fantazie jako o sekačce na trávu. Jistě, ta zdaleka není tak výlučná a chcete po ní jen slušnou funkčnost, ale pro pochopení rozdílu v pohonech se hodí.
Která je podle vás nejlepší? Elektrická do sítě, akumulátorová, nebo se spalovacím motorem? I zde platí, že pro každého je dobrá jiná. Ta s motorem bývala kdysi standard, ale už nám připadá hlučná, zbytečně těžká a náročná na údržbu, a tak její přednosti vyniknou jen na velkých zahradách nebo v těžké službě.
Síťová zase brzy omrzí kvůli lapáliím s přívodním kabelem, hodí se spíše na malé pozemky. Na běžném domácím trávníku udělá nejlepší službu akumulátorová. Zvláště s moderními 36V nebo 48V systémy umí být výkonná, tichá a s dobrou výdrží.
Další paralelu nabízejí elektrokola, Ta již dávno nejsou dopravním prostředkem pro starší a pokročilé, ale novým způsobem pro aktivní trávení volného času. K tréninku je používají i vrcholoví sportovci, protože umožňují dojet dál či zdolat náročnější terén. Pro leckoho jsou vrcholné karbonové modely i předmětem obdivu díky neskutečné dynamice nebo trakci na sypkém či blátivém povrchu.
Zrovna tak elektromobily nejsou pro každého. Ale vlastnosti těchto vozů se posunuly během několika let na takovou úroveň, že se otázka začíná obracet: pro koho elektromobil svými vlastnostmi není vhodný?