Osudové momenty

Volvo zachraňuje lidské životy.

Ikona času doba čtení 5 min

Knihovny mohou být různé: velké, malé, zaprášené nebo třeba digitální. Plné jímavých příběhů, naučných slovníků nebo jen zábavného čtení. Ta, kterou disponuje automobilka Volvo, obsahuje na 43 000 svazků.

Projekt E.V.A. – Volvo postupně zpřístupňuje výsledky svého 60letého výzkumu v rámci ojedinělé informační databáze.

Co díl, to jedna zdokumentovaná reálná nehoda. První část se začala psát před 60 lety a další kapitoly přibývají každý týden. Pro laika příběhy plné napětí a leckdy i hrůzy. Pro technika naprosto bezkonkurenční počtení, které jinde nenajde. Nyní se Volvo rozhodlo postupně zpřístupnit celou knihovnu všem výrobcům.

60 let výzkumu reálných nehod

Od roku 1959 vyjíždí tým specialistů automobilky k vybraným dopravním nehodám, aby pečlivě zaznamenal jejich průběh a následky. To, co zjistí, pak předává do oddělení vývoje, aby příští generace vozů Volvo byla ještě bezpečnější než ta předchozí.

Tým společnosti Volvo Cars pro výzkum nehod

Za každým střetem je ovšem nejen změření deformační zóny, brzdné dráhy nebo opis policejního protokolu či lékařské zprávy. V každé nehodě také figuruje člověk z masa a kostí, se svým životním příběhem, starostmi a radostmi. Databáze registruje přes 72 000 anonymních uživatelů, kteří měli nehodu ve volvu. A také informace o tom, jaký vliv měla nehoda na jejich zdraví.

Může se to stát komukoli

Zrovna jako u Anny a Martina. Je to běžný pár, jakých znáte spoustu. Mají děti, své radosti i starosti a žijí obyčejný život. Tedy žili až do onoho dne, kdy je potkalo něco, s čím člověk obvykle nepočítá.

Byly Vánoce a jeli tehdy celá rodina k babičce. Jako každý rok byl kufr napěchovaný dárky a atmosféra ve voze plná očekávání svátečního večera. Anna drží Martina za ruku a přidává vlastní vzpomínky: na to, jak děti dováděly a jak společně autem vyrazili na známou silnici. Vyměňují si přitom pohledy, z nichž je znát, že i když od toho odpoledne uplynul už rok a půl, myšlenky na zlomový okamžik jsou stále příliš živé.

V jedné zatáčce totiž protijedoucí auto dostalo na zasněžené silnici smyk a v plné rychlosti se čelně srazilo s jejich volvem.

Volvo svou posádku ochránilo tak, jak konstruktéři zamýšleli.

Spolehlivý bodyguard

„Náraz byl tak prudký, že naše volvo odhodil mimo silnici. Chvíli jsme nechápali, co se děje,“ vzpomíná Anna. „Naše první starost byla o děti, těm se naštěstí nic nestalo. Martin myslel, že je také v pořádku, ale nakonec musel do nemocnice na ošetření.“

Anna a Martin

Díkybohu nešlo o nic vážného, a tak z otřesného zážitku zbyly jen šrámy na duši, rozbité dárky a zcela zničené volvo, které ovšem svou posádku ochránilo tak, jak konstruktéři zamýšleli. I proto Anna s Martinem souhlasili, aby Volvo jejich příběh zdokumentovalo a natočilo o něm krátké video.

Poselství

A tak teď oba mohou stát před námi, osmdesáti novináři z celého světa, a vyprávějí svůj příběh naživo. Trochu nesví z té spousty lidí, nejsou zvyklí na publicitu. Ale živí a zdraví, a jak sami říkají, šťastní, že přežili. Jsme v jedné hale v Göteborgu na semináři o bezpečnostních prvcích budoucnosti a Anna s Martinem zde hrají velmi důležitou roli. Jsou totiž důkazem, naštěstí velmi živoucím, že ona databáze účastníků dopravních nehod je velmi reálná, každý den využívaná a mimořádně významná.

Znalosti získané studiem reálných nehod jsou klíčovým faktorem při vývoji bezpečnějších automobilů a dosažení Vize 2020.

Následky nehod, které experti zdokumentovali, se průběžně promítají do zlepšování bezpečnosti nově vyvíjených vozů Volvo. Desetitisíce anonymních účastníků, jako jsou Anna a Martin, přispěly k tomu, aby příští vozy byly ještě lepší a jejich přínos se projevil nejen v laboratorních podmínkách zkušeben, ale i v reálném provozu, kde může nebezpečná situace přijít každou chvíli.

E.V.A. – bezpečnost pro všechny

Současně se zpřístupněním databáze spustilo Volvo projekt E.V.A. Jeho cílem je poukázat na nerovnost při vývoji bezpečnostních automobilových systémů, protože každý jsme unikátní osobnost nejen svými znalostmi či postoji, ale i fyzickou podobou. Jedno volvo tak musí dobře ochránit vysokého Nizozemce i útlou Italku, mladého Čecha i seniora ze Spojených států.

Dr. Ing. Lotta Jakobsson, senior technická specialistka v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars

„Máme k dispozici údaje o desítkách tisíců reálných dopravních nehod, které nám pomáhají zajistit, aby byla naše auta co nejbezpečnější bez ohledu na to, k jaké dopravní situaci dojde,“ říká Lotta Jakobsson, profesorka a senior technická specialistka v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars. „To znamená, že jsou naše auta vyvíjena za účelem ochránit všechny lidi bez ohledu na pohlaví, výšku, tělesné proporce nebo hmotnost, a ne pouze osoby průměrné postavy, jakou mají běžné figuríny pro nárazové testy.“

Na to, aby volvo prokázalo, že bylo po dlouhá léta pečlivě vyvíjeno a jeho bezpečnostní výbava důsledně navržena, pak má během nehody pár milisekund. I proto se akce, na níž automobilka představila soubor nových opatření pro zvýšení bezpečnosti, jmenovala Volvo Cars Moment. Stačí totiž jediný okamžik, který může změnit život navždy. Nebo nemusí.

„Naše auta musejí být co nejbezpečnější bez ohledu na to, k jaké dopravní situaci dojde.“

Lotta Jakobsson

Okamžik, kdy skvělá práce techniků proměnila moment hrůzy v úlevu a štěstí, přiblížil Michael Kudela a obrazově doprovodilo Volvo.