Plug-in, který dává smysl

Ikona času doba čtení 7 min

Znáte to: když dva dělají totéž, není to totéž. Názorným důkazem je plug-in hybridní Volvo V60 T8 Twin Engine, u něhož tvůrci od počátku počítali s elektrifikací. Výsledek tomu odpovídá.

Výjimečný

Slovo „hybridní“ v sobě nese něco, co vyvolává spíš pochyby. Hybridní není ryzí ani nejlepší, hybrid zrovna nesymbolizuje spojení dvou už tak skvělých věcí, z nichž vznikne něco dokonalého. Volvo V60 T8 Twin Engine si tak zaslouží spíš označení plug-in než hybrid. Protože jako automobil je výjimečný. Výjimečně povedený, výjimečně vyvážený.

Důvodem je jeho konstrukce. Vlastně docela jednoduchý a logický nápad umístit to nejtěžší, co konstruktérům plug-in hybridů komplikuje život, tedy baterie, přímo doprostřed vozu. Většina ostatních výrobců plug-in hybridní technologii roubuje, jak se dá, takže zabírá místo v kufru nebo přetěžuje zadní nápravu. U Volva ale věděli už od začátku, že se vydají touto cestou, a tak platformu nazvanou SPA navrhli tak, aby se do ní dal hybridní systém snadno namontovat.

Stačí tři důvody…

To, co zní jako opsané z nepříliš kreativní tiskové zprávy, je ale právě takhle jednoduché. A je to hlavní důvod, proč je Volvo V60 T8 tak použitelné. Žádné sci-fi, žádné „ale“. Na první pohled typické volvo se vším, co k němu patří. Při jízdě zrovna tak. Až na to, že když budete chtít, nebudete si pamatovat, kdy jste naposledy tankovali. Cestou na dovolenou? Před měsícem?

Zde jsou tři hlavní důvody, proč je V60 T8 jedinečné a přitom navýsost „normální“ auto.

― Zaprvé: baterie neubírají prostor.

Ve Volvu byli o tom, že budoucnost patří elektrickému pohonu, přesvědčeni jako jedni z prvních. A tak vozy postavené na platformě SPA mohou existovat jako dobíjecí hybridy. Volvo XC90 díky tomu může být dokonce sedmimístné, protože velké akumulátory nepřekážejí v kufru, ale jsou šikovně a rovnoměrně umístěné co nejníže a nejblíže těžišti.

Nejhezčí ukázku „použitelnosti“ tohoto technického základu předvádí asi právě menší kombi V60. I když u tohoto Volva je označení „menší“ dost relativní: i V60 je pořádný kus auta (délka téměř 4,8 m, šířka skoro 1,9 m), o němž se ne náhodou mluví jako o nástupci V70. Interiér pro pět cestujících je výrazně prostornější a ani za kufr o objemu 529 l se tento kombík nemusí stydět. K tomu všemu si však drží rozumné rozměry pro časté jízdy do města a parkování ve stísněných parkovacích domech. Nižší karoserie zase přispívá k nízkému aerodynamickému odporu (na kombi s useknutou zádí je cx = 0,29 velmi dobrý výsledek). A celkově střízlivější konstrukce než u populárních SUV šetří důležité kilogramy hmotnosti.

― Zadruhé: na elektřinu můžete jezdit celý den.

Výsledkem je vůz s příznivými rozměry, skvělým prostorem a jízdními schopnostmi, které snesou nejpřísnější měřítka. Kapacita baterie současné verze činí 11,6 kWh, což vozu vystačí podle přísnější normy WLTP až na 59 kilometrů čistě elektrické jízdy. Tak akorát na cestu do centra velkoměsta, v českých podmínkách často i zpět. Takže představa, že se vůz dobije až večer v teple garáže, není nereálná.

Přitom elektromotor o výkonu 65 kW stačí efektivnímu kombíku na velmi příjemnou a svižnou jízdu, žádné odříkání. Výhodou vozů do zásuvky je i možnost si vůz v zimě předehřát a v létě vychladit, takže usedáte do auta krásně připraveného na jízdu, aniž byste si brali vzácnou energii z akumulátorů. Z běžné 16A zásuvky se auto dobije za tři hodiny. Dost času pro maminku, aby měla auto připravené na večerní vyzvednutí dětí z kroužku. Anebo pro tatínka, který ve městě zvládl dvě schůzky a nemusel hledat výkonnou nabíječku. Desetiampérová zásuvka potřebuje čtyři hodiny, šestiampérová osm.

A protože jsou tyto vozy zatím spíše pro ty nejnáročnější zákazníky, je zásuvková V60 od počátku k dispozici v top verzi T8. Tedy s vrcholným čtyřválcem přeplňovaným nejen turbodmychadlem, ale i kompresorem. To znamená, že když dojde elektřina nebo pokud potřebujete razantně zrychlit, nespustí se jen tak nějaký šetřivý minimotůrek, ale pořádná strojovna o výkonu 223 kW.

V domácí 16ampérové zásuvce v garáži nebo na parkovacím stání nabijete volvo na celý den do tří hodin – nám se to při 20 °C podařilo za 2,5 hodiny.

Nově přichází i umírněnější verze T6 Twin Engine, která má ještě ekologičtější charakteristiku (motor T5 s 186 kW + 65 kW) a cenovku o 75 000 Kč nižší. Ovšem opojné spojení silného motoru T6 s okamžitým nástupem je doslova návykové. V60 T8 je skutečným autem dvou tváří: jednou tichoučký elektromobil, který uklidňuje, jindy šelma, díky jejímuž systémovému výkonu 390 koní je předjetí nebezpečně pomalého náklaďáku otázkou okamžiku. Řečí čísel: zrychlení 0–100 km/h trvá pouhých 4,9 s. A uhánět tento vůz do zásuvky může rychlostí až 250 km/h.

― Zatřetí: baterie neovlivňují jízdní vlastnosti.

Výhodou uprostřed uložených akumulátorů jsou také vyvážené jízdní vlastnosti. Žádné tvrdé pérování, které by hlídalo notně zatížené auto v zatáčkách. Žádná přetížená záď, která má tendenci v oblouku předbíhat. Volvo V60 T8 naopak vyniká velmi příjemným podvozkem, který díky inteligentně řešenému pohonu nemusí být příliš tvrdý, aby byl stabilní. Řízení zpříjemňuje přesné vedení kol na přední lichoběžníkové nápravě a brzdnou dráhu udává výrobce 35 metrů. Kratší mají už jen supersporty.

Možná na samostatnou čtvrtou kapitolu by vydala i skutečnost, že díky elektromotoru pohánějícímu zadní kola může být T8 i čtyřkolka. Když jede na elektřinu, máte auto s pohonem zadních kol, benzinový motor roztáčí zase ta přední. V menu však lze nastavit i „pevnou“ čtyřkolku a vyjet zasněženou silnici s pomocí obou motorů.

Volvo pomáhá zákazníkům

Protože Volvo svůj zájem o zlepšení životního prostředí myslí vážně, připravilo uživatelům nových plug-in hybridních modelů lákavou nabídku: po prvních 12 měsících cestování majitelům proplatí náklady na elektřinu. V Česku se vychází z ceny 4,34 Kč/kWh. Nabídka je platná pro nově objednané vozy do 15. října 2020. 

Cílem není jen ukázat, že o těchto vozech se vyplatí uvažovat, ale hlavně přimět nové uživatele, aby se nebáli elektrický pohon využívat naplno a ten benzinový nechat pro situace, kdy je skutečně potřeba. Třeba při cestách na dovolenou, protože mimochodem i v tomto Volvo exceluje: jeho plnohodnotná 60litrová nádrž rozhodně není „hybridní“, takže nemusíte skákat od jedné pumpy ke druhé.

Volvo V60 T8 Twin Engine je úžasným spojením praktického, prostorného, bezpečného a efektivního vozu s velmi výkonným spalovacím motorem, což dává uživatelům široké možnosti využití. Zatímco další výrobci s integrovaným řešením pro dobíjecí vozy teprve začínají, u Volva už se pracuje na druhé generaci platformy SPA. A ta přinese další zlepšení pro ještě bezpečnější překonání dlouhých vzdáleností. Ale o tom ale až někdy v budoucnu, až přijde její čas.

Napsal a nafotil Michael Kudela, své fotografie připojili Vojtěch Zikmund a Volvo Cars.

Zažijte Volvo V60 T8 Twin Engine na vlastní kůži a domluvte si zkušební jízdu ještě dnes.

Testovací jízdu objednáte kliknutím zde.