Přírodní luxus: proč je udržitelnost „nová černá“?

Ikona času doba čtení 8 min


Nejenom svět módy a designu teď válcuje nebývalý zájem o udržitelné materiály. Obdobná revoluce se právě chystá v prémiovém segmentu automobilů. V následujících letech podle výzkumu automobilky Volvo Cars zažijeme boom těchto materiálů, jež totálně změní řadu odvětví. „Příklonem k udržitelnosti nyní nastavujeme zcela nový jazyk pojetí luxusu,“ vysvětluje ředitel pro udržitelnost automobilky Volvo Cars Stuart Templar. Vítejte v éře uvědomělého designu.

Interiér Volva C40 Recharge: kůži byste hledali marně.

Pomalý obrat k lepšímu

Jestli vás v poslední době tíží, jaký dopad má vaše nakupování na životní prostředí, rozhodně v tom nejste sami: nedávná studie německé agentury Nosto pro výzkum e-byznysu zjistila, že 52 % spotřebitelů si přeje, aby byl módní průmysl k prostředí šetrnější. Dalších 75 % žádá, aby značky snížily množství obalů, které používají. 

Když si uvědomíme, že ročně na skládkách skončí textil zhruba za třicet miliard eur, lze snadněji pochopit, proč se pořád víc a víc z nás odklání od fast fashion. A ukazuje se, že totéž leží na srdci značné skupině oděvních značek. Módní giganti začínají jednat a přebírají odpovědnost za svůj dopad na životní prostředí. Ať už širším využitím organických látek bez pesticidů a minimalizováním odpadu a toxických chemikálií, nebo masivní recyklací. Včetně nabídky použitého zboží na svých stránkách.

Ze světa módy a designu se vzedmutá vlna udržitelnosti přelévá do dalších odvětví. Stranou nezůstává ani automobilový průmysl – právě naopak!

Nový udržitelný materiál nahradí v příští generaci vozů Volvo kůži.

Čerstvý vítr ze severu

Švédský výrobce luxusních vozů má pověst značky, jež tradičně klade vysoký důraz na bezpečnost. V posledních letech se ale Volvo Cars stává průkopníkem i v oblasti udržitelnosti. Společností nedávno publikovaná zpráva s názvem Rise of Conscious Design (Vzestup uvědomělého designu) podrobně popisuje ambiciózní plán stát se do roku 2040 plně cirkulární společností. Jak toho chtějí ve Volvu dosáhnout? Už v nejbližší budoucnosti budou používat a vyrábět jen ze 100% obnovitelných, recyklovatelných a biologicky odbouratelných materiálů.

Doba zveřejnění zprávy se shoduje s oznámením automobilky, že všechny její nové čistě elektrické vozy budou vyrobeny zcela bez použití kůže. První takovou vlaštovkou se stane nedávno představený elektromobil Volvo C40 Recharge. 

Ředitel pro globální udržitelnost společnosti Volvo Cars Stuart Templar nám prozradil, že volva budoucnosti budou zcela bez kůže od roku 2030. Tedy v témže roce, na který má automobilka naplánovánu úplnou elektrifikaci. „Podle našeho výzkumu je ochrana přírody důležitá pro 83 % švédských spotřebitelů. V Británii je to 73 %, z USA máme podobná čísla,“ hlásí Templar. 

Ředitel pro globální udržitelnost společnosti Volvo Cars Stuart Templar.

Nekožené materiály: trendy ze všech úhlů

Prvotřídní kůže v interiérech je pro prémiový automobilový trh po mnoho desetiletí neměnnou konstantou. Jak se ale budou tvářit zákazníci z luxusního sektoru, až místo sedadel z nejjemnější italské kůže dostanou látku ze zrecyklovaných plastových lahví?

„Trh se prudce mění a s ním preference zákazníků. Chtějí už nyní více obnovitelných materiálů. Otázka klimatických změn se pro ně stává naprosto zásadní. Udržitelnost je jedním z hlavních požadavků nastupující generace,“ vysvětluje Stuart Templar. „Zákazníci se už teď ptají, z čeho je auto vyrobeno. Přesněji: z jakých zdrojů. Protože již znají informace například o tom, že jedním z největších znečišťovatelů naší planety jsou pěstitelé dobytka.“ 

Volvo C40 Recharge: novinka, která nahradí kůži, je vyrobena z materiálu s bio certifikátem pocházejícím z lesů udržitelného hospodářství na území Švédska a Finska, recyklovaného korku, který byl původně využit ve vinařském průmyslu, a z textilního materiálu z recyklovaných PET lahví.

Jeho slova potvrzují zjištění Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO): 9 % celosvětových emisí vzniká v důsledku chovů dobytka. To představuje 4,7 gigatun emisí skleníkových plynů ročně, tedy stejné množství jako z téměř 1 miliardy aut.

V přemýšlivém Volvu jdou však ještě dál. Ve vývoji a produkci materiálů šetrných k životnímu prostředí pokročili ve světě automobilového průmyslu zřejmě nejvíc. „Trh s materiály alternativními ke kůži má již v polovině tohoto desetiletí dosáhnout 73 miliard eur. Globální poptávka po nových textiliích vzroste do roku 2050 o sto padesát procent,“ tvrdí Templar. 

Volvo Concept Recharge.

„Tyto nekožené materiály budou v následujících letech zásadně růst a budou považovány za prémiový produkt.“ Lze tedy říct, že současným příklonem k udržitelnosti redefinujeme pojetí luxusu v automobilovém průmyslu? „Absolutně. Nyní se vytváří zcela nový jazyk luxusu. Udržitelnost a luxus začínají být synonyma.“ 

Interiér Volva C40 Recharge je z 97 % tvořen z recyklovaných materiálů a je zcela bez kůže.

Pozitiva přírodních vláken

A jestliže se v následujících letech mají textilie z přírodních vláken a z odpovědných zdrojů stát novými prémiovými materiály, které konkrétně to jsou? 

„Svět přírody je neodmyslitelnou součástí světa luxusu,“ míní Carole Collet z londýnské módní mekky Central Saint Martins ve výzkumu Rise of Conscious Design. „Vlna, kašmír, hedvábí, bavlna a len jsou páteří tohoto odvětví.“

„Vlněné textilní čalounění ve Volvu C40 Recharge je inspirováno skandinávským životem,“ říká Rekha Meena, vedoucí pro design, barvy a materiál: „Místnosti ve švédských domech se obvykle vyznačují pocitem tepla a útulnou atmosférou a tento pocit jsme se pokusili přenést do našich vozů, a to pomocí vlny.“

Právě len je úžasným materiálem, který lze ze zmíněného hlediska označit za skutečný fenomén. „Je to opravdu krásný a ušlechtilý materiál, jeho pěstování má ve Skandinávii tisíciletou tradici,“ řekla nám hlavní designérka interiérů značky Volvo Cecilia Clark. 

„Len má obrovský potenciál. Výtečně stárne a vypadá skvěle v odrazu světla,“ vypočítává. Ve Volvo Cars nyní pracují na tom, aby z hrubého lnu vytvořili co nejjemnější. „Už nyní se využívá v bytovém designu, třeba na pohovkách, protože se na něm krásně sedí,“ dodává Cecilia.

Śéf designu ve Volvo Cars Robin Page.

Len je vysoce trvanlivý, odolný, hypoalergenní, prodyšný, působí jako termoregulační látka a je neuvěřitelně všestranný. V mnoha ohledech je to ušlechtilé vlákno. Lze z něj vyrobit vše od lehkých letních košil až po odolné a trvanlivé lodní plachty, a proto je oblíbený napříč odvětvími.

Jeho pěstování nevyžaduje skoro žádné zavlažování a znečišťující chemikálie. Navíc každoročně při pěstování lnu v Evropě (podle údajů organizace World Linen) zachycuje 250 tisíc tun CO2. Tato úspora emisí odpovídá 62 000 jízdám autem kolem světa!

Biomateriál vyvinutý s použitím recyklovaných PET lahví, materiálu s biologickým původem ze švédských a finských lesů a recyklovaného vinařského korku se jmenuje Nordico a uplatnění najde v polstrování, koberečcích a výplních dveří.

Další cesta: ze starého nové

Jiným směrem se vydávají společnosti, jež se řídí principem znovuvyužitého bohatství. Švédská společnost Renewcell pomocí patentovaného procesu rozebírá opotřebované oděvy, které obsahují celulózu (bavlna a viskóza). Vlákna proměňuje v novou formu biologicky rozložitelného a současně velmi odolného oděvního materiálu, jejž nazývají Circulose. Ze známějších značek jej už nyní využívají například Levi’s či H&M.

Volvo Concept Recharge.

V automobilce Volvo také vytvořili zcela nový biomateriál do interiérů svých vozů. Nazývají jej Nordico. Používá se jak na polstrování, tak na koberečky a výplně dveří. Vyrábí se mj. z recyklovaných polyetylentereftalátových (PET) lahví, bioodpadu pocházejícího ze švédských a finských lesů a z korkových zátek.

Přiznejme si, že ani recyklace není právě procesem, který by dosud byl spojován se světem premium. „Recyklované materiály byly tradičně považovány za méně kvalitní než ty primární,“ souhlasí Stuart Templar. Nicméně dodává: „Zcela novými způsoby přepracované materiály mají ­– zejména ty určené pro automobilový průmysl – naprosto jasně prémiový charakter a skutečný punc kvality.“

Na budoucnost materiálů v nové generaci vozů se ve Volvu ptal a srozumitelně shrnul Tomáš Otta s názornou pomocí archivu Volvo Cars.