Rozšířená realita pomáhá vyvíjet nová auta

Ikona času doba čtení 5 min

Představte si, že jedete v autě, po klidné silnici lemované lesy, a najednou mezi stromy vyběhne los a skočí vám do cesty. Jak rychle dokážete zareagovat? A jak rychle dokážou reagovat bezpečnostní systémy vašeho vozu? To asi nezjistíte, dokud to nezažijete… Nebo ano?

Ve Volvu teď tuto možnost mají. Mohou totiž jako úplně první v automobilovém průmyslu využít náhlavní soupravu pro rozšířenou realitu, kterou vyvinula společnost Varjo.

Aplikace společností Volvo Cars a Varjo poprvé umožní vyvíjet auta s pomocí virtuální reality.

Poprvé s virtuálními brýlemi

Společnosti Volvo Cars a Varjo jako první na světě představily aplikaci umožňující prostřednictvím tzv. smíšené reality vyvíjet automobily. Speciální náhlavní souprava s označením XR-1 přenese testovacího jezdce na silnici, kde mu do cesty postaví zmíněného losa. Ve skutečnosti vůbec nejede po opravdové silnici, ale na speciálním polygonu. A výjev, který právě vidí, včetně přístrojové desky auta a jeho čelního skla, je napůl reálný a napůl virtuální. 

Je téměř neuvěřitelné, jak ostrý obraz se před očima pokusného řidiče objeví. Virtuální los samozřejmě nevypadá úplně jako běžný los, je tak trochu průhledný… I fotorealistický interiér se poněkud liší od stávajících modelů – je to, jako kdybyste v současné realitě seděli ve volvu budoucnosti. 

Pro rychlejší a snadnější práci

Vytvoření fotorealistické digitální verze příští generace interiérů vozů Volvo představuje ale jen jeden z příkladů toho, co zařízení XR-1 umí.

Výhody takové technologie jsou zřejmé: designéři už nebudou muset čekat na to, jak budou ostatní reagovat na jejich nápady, až do doby, kdy jejich koncepce interiéru dostane hmotnou podobu. Místo toho budou mít možnost předvést svůj design vlastně už ve fázi nápadu, kdy obvykle bývá zatím jen „na papíru“ nebo v počítači. Takže případné nedokonalosti budou moci podle potřeby rychle upravit.

Náhlavní souprava Varjo XR-1

A také si můžou vyzkoušet, jak bude jejich návrh vypadat za různých okolností: za slunečného počasí, ve stínu stromů nebo pod zataženou oblohou.

V režimu smíšené nebo rozšířené reality je využití headsetu XR-1 ještě více fascinující. S tímto zařízením je možné řídit skutečný vůz a současně do „jízdy“ hladce začlenit prvky virtuální reality nebo funkce, které z pohledu řidiče i senzorů vozu působí reálně.

„Na úplném začátku stála naše vize vytvořit produkt, který by plynule spojil skutečný svět a virtuální realitu.“

Niko Eiden

Testovací řidiči si mohou vyzkoušet reakce vozu v řadě nezvyklých situací, aniž by opustili zkušební polygon.

Rychleji, bezpečněji

Náhlavní souprava XR-1 tím samozřejmě přispěje i k radikálnímu zkrácení doby vývoje nových produktů, protože úspěšnost funkcí a designových či konstrukčních prvků je možné vyhodnotit prakticky okamžitě. Tedy až několik let předtím, než bude testovaný vůz fyzicky vyroben. A to včetně technologií aktivní bezpečnosti. Na trh tak přijde zase o značný kus bezpečnější a spolehlivější auto.

„Namísto běžného statického způsobu hodnocení nových produktů a nápadů můžeme začít hned testovat naše koncepty na silnici,“ pochvaluje si Henrik Green, senior viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars. „Současně tento přístup přinese značné snížení nákladů na vývoj, protože nám pomůže identifikovat priority a odstranit překážky už v rané fázi procesu navrhování a vývoje.“

Nová éra

Mimořádně přesná technologie sledování pohybů očí integrovaná v soupravě XR-1 vyhodnotí, jakým způsobem řidiči využívají nové funkce a zda jsou přitom nějak rozptylováni. Díky tomu dokáže Volvo vyvíjet nové systémy, které nebudou nikterak narušovat soustředěnost řidiče.

Aplikace umožňuje začlenit do jízdy prvky virtuální reality nebo funkce, které z pohledu řidiče i senzorů vozu působí reálně.

„Na úplném začátku stála naše vize vytvořit produkt, který by plynule spojil skutečný svět a virtuální realitu,“ uvedl zakladatel a generální ředitel společnosti Varjo Niko Eiden. „Neuvěřitelně vyspělé způsoby, jakými Volvo Cars naši soupravu využívá, jen dokazují, že technologie značky Varjo umožňuje věci, které byly dříve nemyslitelné. Společně s automobilkou Volvo jsme vykročili do nové éry profesionálního využívání smíšené reality.“

Zaki Fasihuddin, generální ředitel Volvo Cars Tech Fund

Víra v budoucnost

Mimochodem, spolupráci mezi renomovanou automobilkou a progresivním start-upem posílí rozhodnutí investičního fondu Volvo Cars Tech Fund investovat do společnosti Varjo finanční prostředky. Jak prohlásil Zaki Fasihuddin, generální ředitel tohoto fondu: „Kromě toho, že technologie této společnosti působí do budoucnosti velmi slibně, nabízejí automobilce Volvo již dnes jasné a plodné využití.“

Do budoucnosti vývoje osobních automobilů nahlédla Pavlína Zelníčková, fotografie a videa poskytlo Volvo.