S čistým svědomím (a rukama)

Ikona času doba čtení 7 min

Světová pandemie s sebou přinesla řadu zvýšených hygienických opatření a dosud nepříliš často zaváděných principů ochrany zdraví. Pokusili jsme se sestavit sedm základních pravidel zodpovědného motoristy, pokud jde o hygienu v souvislosti s užíváním automobilu, ale také v oblasti péče o něj. Dobře udržovaný vůz nemusí jezdit do servisu tak často a máte u něj větší jistotu, že vás vždy doveze tam, kam potřebujete.

Pravidlo 1: Čistota půl zdraví

Čistota půl zdraví, říkaly naše babičky. A špína celé, dodávali potměšile dědové. Pravdu přitom nejspíš měly obě strany, což dokládají i vědci. Při šíření nemocí včetně virových je čistota a dezinfekce základním opatřením, ale jak ukázaly studie věnující se ulpívání virů, například nadměrné používání plastových rukavic může být kontraproduktivní.

Tedy: základem jsou nejen důkladně umyté ruce, ale i dotykové plochy v automobilu, jako jsou volant, řadicí páka, spínače nebo kliky. Zatímco na ruce můžete použít hygienické ubrousky nebo gel na bázi alkoholu, u vozu buďte opatrní zvláště u choulostivých povrchů. Třeba na kožené čalounění používejte výhradně speciální čističe na kůži.

Pokud s někým auto sdílíte, myslete na pravidelné očištění nejen zjevných dotykových ploch, ale i na očistu klíčku od vozu, bezpečnostních pásů, ovladačů klimatizace či výdechů vzduchu nebo madla schránky před spolujezdcem. S čištěním sdíleného vozu je to jako s nošením roušky: není to výraz obavy z druhých, ale projev vzájemné ohleduplnosti. 

Pravidlo 2: Umyté a ošetřené auto

Auto je vhodné častěji čistit nejen uvnitř, ale také zvenku. Čisté auto nejen dobře vypadá, ale také lépe odolává působení vnějších vlivů. Po hladké a ošetřené karoserii lépe stéká voda, která smyje menší nečistoty a látky jako prach a pyl, které mohou dráždit alergiky nebo děti. Po zimě zkontrolujte i lak, zda na něm nejsou nové vrypy, třeba od posypového materiálu. Případná poškození nechte kvalifikovaně opravit.

Pokud parkujete pod stromy, častěji omývejte pyl, prach a lepkavé látky rostlinného původu. Mohly by se dostat do mechanismu otvírání střešního okna nebo ucpat odtokové cesty v motorovém prostoru. Tam by nemělo zůstávat ani spadané listí či jiné nečistoty.

Pravidlo 3: Interiér jako ze škatulky

To se vám řekne, když neznáte nápady dětí a srst našeho psa, napadne vás možná. Ať už jste vás baví interiér cídit, nebo nemůžete prachovku ani cítit, jisté je, že udržovaný a pravidelně čištěný interiér přináší nejen zdravotní výhody například alergikům a citlivým jedincům, ale přispívá i k delší životnosti jednotlivých komponent.

Na plasty existují přípravky, které oživí jejich vzhled a sníží ulpívání prachu. Kožené povrchy pravidelně ošetřujte speciálním přípravkem. To je nyní důležité zvláště u volantu, který je nyní otírán častěji než dřív. Lépe pak také odolá leckdy agresivní kosmetice nebo vrypům od nehtů či prstýnků. Ochranu si zaslouží i již zmíněné kožené čalounění – a nikoli jen to světlé, na kterém je nejlépe vidět, jak se sedačky mohou rychle ušpinit.

Zvláštní přístup je dobré volit na perforovanou kůži například ventilovaných sedadel, kde je potřeba použít co nejméně prostředku spíše opakovaně než více najednou. A – opakování matka moudrosti – prostředky používejte vždy ty doporučené výrobcem nebo přípravky pro dané povrchy.

Pravidlo 4: Čistý vzduch, čistá mysl

Jedna věc je vyčistit a třeba provonět interiér, druhá pravidelná péče o ventilační soustavu. Jedno bez druhého nemá smysl. Navíc ventilace je dnes velmi promyšleným a technicky náročným komponentem, proto péči o ni svěřte autorizovanému servisu. Ten nejlépe zajistí výměnu kabinového filtru podle předepsaného intervalu, prašnosti prostředí, v němž se pohybujete, a také citlivosti posádky.

Důležité je pravidelně nechat zkontrolovat funkčnost klimatizace. Prašné prostředí přitom rozhodně není jen stavba nebo lom: nejnebezpečnější prachové částice jsou ty nejmenší, označované PM 2,5, a těch je spousta ve městech nebo na frekventovaných silnicích.

Jako majitel volva máte vždy jednu z nejlepších ventilačních soustav na trhu, s automatickým čidlem kvality nasávaného vzduchu a u nových vozů řady 60 a 90 dokonce i s ionizací vzduchu. Ta přispívá nejen ke zdraví celé posádky, ale i bezpečnosti jízdy: kýchnutí vyvolané alergií může omezit řidičovu pozornost až na sekundu. Což při dálničním tempu 130 km/h znamená ujetí vzdálenosti přes 30 metrů. To odpovídá brzdné dráze z téměř stokilometrové rychlosti. 

Pravidlo 5: Víte, že i váš vůz dýchá?

Nepodceňujte ani péči o další filtry a spotřební materiál, který souvisí s provozem automobilu. Víte například, co dýchá váš vůz? Že znečištěný vzduch zvláště v prašném nebo exhalacemi zatíženém prostředí klade mnohem větší nároky na vzduchový filtr motoru?

Předčasně zanesený filtr zhoršuje plnění válců, přes nadměrně ucpaný odlučovač se pak mohou do motoru nasát i abrazivní látky, které dlouhodobě poškozují motor. Nekvalitní nafta zase zatěžuje palivový filtr, proto dodržujte intervaly předepsané výrobcem. A pokud si nejste jistí, poraďte se se svým technikem.

I zde platí, že vodítkem pro výměnu filtru je nejen počet ujetých kilometrů, ale také prostředí, v němž vůz jezdí, a tím také stav daného dílu.

Pravidlo 6: Tankování a parkování v rukavičkách

Hygienická opatření v obchodech se stala rychle samozřejmostí, řidiči by ale neměli zapomínat ani na další místa, kde dochází ke zvýšenému kontaktu osob, jako jsou parkoviště nebo čerpací stanice. Na těch dobrých jsou vždy k dispozici jednorázové rukavice, abyste se nepotřísnili od manipulace s tankovací pistolí nebo uzávěrem nádrže.

Když nejsou k dispozici rukavice, použijte alespoň papírovou utěrku. V nouzi poslouží i ubrousek, třeba u vjezdu na parkoviště či do obchodního centra, který můžete stisknout třeba s pomocí papírového kapesníku.

K tankování můžete už i v Česku volit čerpací stanice bez obsluhy, kde je snížené riziko kontaktu s dalšími osobami. Při placení vždy využívejte bezkontaktní formy.

Pravidlo 7: Držte si odstup i v servisu

Autorizované servisy Volva přijaly zvýšená hygienická opatření a jejich personál je proškolený, aby udržoval odstup a zajistil co nejbezpečnější kontakt se zákazníky i během servisu.

Před zahájením i po ukončení servisních prací dochází k dezinfekci dotykových povrchů. Samozřejmostí je důsledné používání ochranných fólií. Vybraní prodejci nabízejí pokročilé způsoby ošetření interiéru, jako je ozonizace vzduchu speciálním zařízením nebo ošetření vnitřku vozu mlhou s dezinfekcí.

Většina autorizovaných servisů Volvo nabízí zájemcům službu pick-up, tedy možnost osobního vyzvednutí vozu v místě bydliště zákazníka, zajištění kompletního servisu a vrácení vozu zpět. U vybraných prodejců je také po dobu servisních úkonů k dispozici náhradní vůz.

Fotografie archiv Volvo Cars.