Síla daná inovacemi

Ikona času doba čtení 5 min

Značka Volvo po léta místo pomíjivých módních trendů prosazuje, co považuje za důležité: nadčasový design, zodpovědný přístup a nejvyšší možnou bezpečnost pro posádku i okolí. Jak ale ukázal průzkum J. D. Power mezi zákazníky, ti si cení vozů Volvo i za vysokou úroveň jejich inovací. Až do té míry, že švédská značka obsadila v ojedinělém průzkumu spokojenosti jasně první místo.

Spolehlivý průzkum

Zákaznický průzkum J. D. Power patří mezi renomované ankety. Odborníci se dlouhodobě věnují spokojenosti majitelů a jejich názorům. Aktuální studie se zajímala o to, co zákazníci říkají té spoustě moderních systémů, kterými jsou všechny soudobé automobily naplněny k prasknutí. Některé jsou skvělé a člověk si bez nich připadá méně jistý, na další si uživatel rychle zvykne, kdežto jiné slouží spíš pro parádu a další zůstávají raději trvale deaktivovány.

Studie dostala název J. D. Power 2020 U. S. Tech Experience Index (TXI) a byla zveřejněna v srpnu 2020. Vychází z toho, že nové technologie se snaží zákazníky zaujmout natolik, aby se rozhodli koupit nové auto právě dané značky. Jenže jedna věc je reklama nebo příslib funkčnosti, druhá věc reálné využití a chování těchto nových prvků v praxi. Co si o nich zákazníci myslí, které používají nejvíc a na které si stěžují?

Volvo – klidná síla

Studie probíhá již pátým rokem a pro rok 2020 byla přepracována a zaměřila se zvláště na ty nejkomplexnější systémy nově uvedené na trh. A která značka že má podle vlastníků vozidel nejspolehlivější asistenty? S jasným přehledem vyhrálo Volvo. Získalo 617 bodů s velkým náskokem před druhým BMW (583) a třetím Cadillakem (577). Na čtvrté příčce skončil Mercedes-Benz (567) a na páté Genesis (559), luxusní divize značky Hyundai.

Hodnocením prošlo celkem 14 prémiových výrobců včetně prémiových značek z Německa, Japonska nebo USA. Zvlášť hodnocena byla Tesla kvůli tomu, že výrobce neumožnil agentuře J. D. Power v některých státech přístup k zákazníkům.

Švédská značka vévodila nejen prémiovému segmentu, ale bodový příděl udělal z Volva jasného vítěze absolutně, tedy i mezi masovými značkami. Těch bylo v průzkumu dalších 18. Ankety se účastnilo 82 527 majitelů nových vozů, kteří si koupili auto modelového roku 2020. Dotazníky vyplnili nejdříve po 90 dnech, kdy vůz vlastnili, aby měli dostatek času se s novinkami seznámit.

Zaostřeno na kamery

A co dalšího studie zjistila? Třeba že uživatelé na prvním místě oceňují „druhé oči“, tedy systémy, které jim pomáhají v lepším přehledu o dění kolem vozu. Nejvíce bodů nasbírala zadní parkovací kamera, po ní následovaly další kamerové systémy, včetně těch, které – jako například u vozů Volvo – umožňují zobrazit během parkování kompletní okolí celého vozu v rozsahu 360°. Plných 73 % respondentů prohlásilo, že zadní kameru rozhodně chtějí na svém příštím voze, 62 % tvrdí totéž o 360° systému.

Naopak nejméně oblíbené jsou palubní systémy s rozhraním, které umožňuje některé funkce ovládat gesty. Zařízení vykazují nejvyšší podíl potíží při používání. Více než polovina majitelů takových vozů gesta používá méně než polovinu času, kterou tráví za volantem. 14 % tuto funkci dosud ani nevyzkoušelo a dalších 16 % gesta zkusilo, ale nepoužívá je.

Technologie pro lidi

Kristin Kolodge, vedoucí výzkumnice J. D. Power, říká, že pokrokové systémy zůstávají „rozhodujícím faktorem“ při volbě nového vozu. „Pro výrobce je nicméně zásadní, aby nabízeli takové technologie, které budou uživatelsky intuitivní a spolehlivé. Zkušenost z používání má hlavní vliv na to, zda majitel bude daný systém pravidelně používat, nebo ne.“

O to cennější je úspěch Volva. O umístění značek navíc rozhodli sami novopečení majitelé, kteří dokážou být hodně kritičtí, když se jim něco nelíbí, zvláště ti v luxusním segmentu. Náročnější zákazníci jsou zvyklí na prvotřídní služby a výrobky a v průzkumech spokojenosti s automobily bývají mnohdy přísnější než uživatelé vozů masových značek.

Volvo zvítězilo nejen v prémiovém segmentu, ale jeho asistenty jsou hodnoceny jako absolutně nejspolehlivější i mezi masovými značkami.

Vysoký rating, který Volvo vynesl do čela žebříčku 32 automobilek ve studii J. D. Power, je důkazem toho, že „klidná síla“ seveřanů má velký potenciál i v oblasti moderních technologií a jízdních asistentů.

Výsledky studie představil Michael Kudela, fotografiemi dokreslil archiv Volvo Cars.